• marla333

vill inte att avlägsna släktingar vara med på dopet, hur säga nej?

har dop om en månad. de vi vill ska komma har fått inbjudan. men nu har jag hört att mer avlägsna släktingar vill komma och att de troligtvis kommer ring om att de vill komma.

hur ska jag säga nej på ett bra sätt? jag vill ha ett litet dop med bara nära släktingar och våra kompisar, inte en släktträff.
    det blir ca 25-30 st redan, och vi har inte så bra med pengar, och vill inte heller lägga ner ännu mer på folk som vi inte umgås med. vill inte verka elak eller så, bara ha dem som vi bjudit på dopet och efterfikat...
    behöver bra idéer på att lägga fram det bra att jag inte vill ha dem där!

• Svar på tråden vill inte att avlägsna släktingar vara med på dopet, hur säga nej?
  • Novelli

Hur avlägsna är de? Är de mindre än kusiner så tycker inte jag att man ska behöva bjuda dem. Inte heller kusiner som man knappt umgås med.

• matte blir mamma

när det blir min tur att planera dop så kommer jag bara bjuda en av mina kusiner. ringer de andra och frågar så säger jag som det är. vi ska inte ha så stort dop utan bara de närmaste.

tycker aldrig att man ska behöva känna sig elak för att man väljer att bara bjuda dem man umgås med. man ska ju inte känna sig tvingad att bjuda personer man i stort sett aldrig pratar med bara för att man råkar vara släkt

• ploten

Man behöver inte bjuda någon som man inte vill bjuda, oavsett hur nära eller avlägsen släkting/vän man är. Om de ringer, säg som det är, att ni hade tänkt ha en liten tillställning och att ni inte har möjlighet att bjuda fler än ni bjudit. Vi bjöd bara våra föräldrar och våra syskon med respektive och barn, det kändes helt lagom för oss.

Om det framför allt är ekonomiska skäl kan ni ju säga att de kan få komma till kyrkan men att ni inte har råd att bjuda fler till fikat efteråt. Men om ni inte vill ha dem där överhuvudtaget tycker jag ni ska säga nej, helt enkelt. Lite fräckt att bjuda in sig själv till en tillställning, tycker jag. Det är er fest - det är ni som bestämmer!

• frilin

Vi drog en tydlig gräns. Bara närmaste familjen. Syskon, mor och farföräldrar. Inga vänner, inga avlägsta släktingar. Drar man en tydlig gräns ifrågasätter ingen. Bjuder man däremot vissa kusiner, vänner osv så blir det svårare.

• frilin

Nu skrev jag lite otydligt. Vi bjöd alltså våra syskon (m familjer), föräldrar och mor- och farföräldrar.

• ploten
    frilin skrev 2010-11-09 11:00:08 följande:
    Vi drog en tydlig gräns. Bara närmaste familjen. Syskon, mor och farföräldrar. Inga vänner, inga avlägsta släktingar. Drar man en tydlig gräns ifrågasätter ingen. Bjuder man däremot vissa kusiner, vänner osv så blir det svårare.
    Ja, jag håller med dig om att det blir lättare - vi gjorde likadant, men man har faktiskt rätt att bjuda vissa kusiner och utesluta andra. Man står ju närmare vissa människor oavsett släktskap.
  • marla333

bra svar! är min mammas moster med familj som vill komma. jag har ju ingen kontakt med henne, knappt min mamma... några kusiner är inte ens bjudna...

Svar på tråden vill inte att avlägsna släktingar vara med på dopet, hur säga nej?