• Anonym (kattägare)

Ni som är allergiska OCH har katt

Hej!

Är det fler än jag därute som är allergiska och har katt? Hur mår ni? Har ni blivit "immuna" mot era egna djur? Tänker ni någonsin på om riskerna finns att få en "allergisk chock"?

Jag var väldigt allergisk som liten. Nu, i vuxenålder, har det övergått till en lugn allergi (bara snuva) som gav med sig då våran kisse var ca ett halvår gammal. Vi köpte honom för att vi älskar katter och jag vill att mina barn ska växa upp med djur. (Jag tål fortfarande inte andras katter, men kan hälsa på vänner med djur utan några problem.)

• Svar på tråden Ni som är allergiska OCH har katt
  • Sockersöt88
    Anonym (kattägare) skrev 2010-11-09 10:52:48 följande:
    Hej!

Är det fler än jag därute som är allergiska och har katt? Hur mår ni? Har ni blivit "immuna" mot era egna djur? Tänker ni någonsin på om riskerna finns att få en "allergisk chock"?

Jag var väldigt allergisk som liten. Nu, i vuxenålder, har det övergått till en lugn allergi (bara snuva) som gav med sig då våran kisse var ca ett halvår gammal. Vi köpte honom för att vi älskar katter och jag vill att mina barn ska växa upp med djur. (Jag tål fortfarande inte andras katter, men kan hälsa på vänner med djur utan några problem.)
    Jajjamänsan! Har en kattpojke hemma, som jag nu haft i 2 år, trots att jag är allergisk mot alla pälsdjur. Glad

I början var det lite jobbigt när det kliade i ögonen, halsen och jag fick snuva, men nu känner jag absolut inga allergi symptom längre, och precis som ni ville jag också att mitt barn skulle få växa upp tillsammans med djur.

På andras katter däremot reagerar jag genast...
  • Anonym (kattägare)

Skönt att höra att man inte är ensam! :) Och grattis till att du har kunnat behålla din kattpojke! Solig

Har du fått många förutfattade meningar angående detta?

• Turboplingen

Själv har jag hund som jag nu tål, men däremot bodde jag och mannen när vi va lite yngre hos hans mamma och plastpappa som har 3 katter och det gick inte.. mådde skit..
    Har haft min allergi sen barnsben

Nova 070902, Hemi 100802, vartlivitext.blogspot.com/
  • Sockersöt88
    Anonym (kattägare) skrev 2010-11-09 11:17:46 följande:
    Skönt att höra att man inte är ensam! :) Och grattis till att du har kunnat behålla din kattpojke! Solig

Har du fått många förutfattade meningar angående detta?
    Javisst.. Speciellt min mamma har vart riktigt jobbig emellanåt!
    hon tycker att man inte skall ha katt när man är allergisk, för enligt
    henne kan allergin utvecklas och bli ännu värre!? har dock inte
    själv märkt att jag skulle blivit mer allergisk mot pälsdjur,
    efter att jag skaffade katt! Glad
  • Anonym (kattägare)
    Turboplingen skrev 2010-11-09 11:19:31 följande:
    Själv har jag hund som jag nu tål, men däremot bodde jag och mannen när vi va lite yngre hos hans mamma och plastpappa som har 3 katter och det gick inte.. mådde skit..
    Har haft min allergi sen barnsben
    Tråkigt att det inte fungerade med katterna, men skönt att du kan ha hund (och slipper skippa pälsdjuren helt). Glad
    Sockersöt88 skrev 2010-11-09 11:38:33 följande:
    Javisst.. Speciellt min mamma har vart riktigt jobbig emellanåt!
    hon tycker att man inte skall ha katt när man är allergisk, för enligt
    henne kan allergin utvecklas och bli ännu värre!? har dock inte
    själv märkt att jag skulle blivit mer allergisk mot pälsdjur,
    efter att jag skaffade katt! Glad
    Jag vet precis vad du menar! Min mamma har alltid varit nojjig med min allergi,väldigt tjatig men tanken är ju god.

Samma här!
  • Banadinovich

Jag var väldigt allergisk mot pälsdjur som liten, men nu klarar jag av både katt och långhåriga hundar utan problem (har katt och har haft hund). Däremot klarar jag inte av korthåriga hundraser som tex vorsteh. Det tar några minuter och sedan kommer reaktionen med bla andningssvårigheter.

• Anonym

Hej, jag var lagom allergisk mot pälsdjur som barn men har nu både hund och katt. När jag var utomlands ett år och kom hem till alla djur kände jag av det rejält men nu när jag levt med detta har nog allergin gett med sig, på något underligt vis. Jag klarar dock inte av att ha katterna i ansiktet och sedan blir jag nog lättare allergisk mot annat som pollen, nötter och häst än jag kanske blivit om jag inte levt med "bägaren på gränsen till full" hela tiden. Roligt att läsa att fler vågar ha djur trots allergi och att det fungerar!

Svar på tråden Ni som är allergiska OCH har katt