Andas in torkad bil-batterisyra?
Är det möjligt att göra? Sonen hade lyft bak ett dåligt bilbatteri som stod på golvet till passagerarsätet.
Han lyfte det till kofferten men visste inte att batterier ska stå upp så han hade lagt det ned..
Detta upptäckte jag inte förrän någon vecka. Då hade det ju hunni rinna ut syra på mattan och under (fast under var det helgjuten plast). Jag hade då inte tid att sanera utan lyfte bara ut batteriet och lade en plastsäck över för att jag skulle frakta vinterdäck o byta dessa.
När jag väl kom mig för att göra något åt det hela och lyfte ut bagagemattan så var den torr. (hade fö tidigare tippat en dunk med spolarvätska på samma ställe så det runnit ut lite).
Jag hade plasthandskar på mig när jag skurade ur kofferten under mattan och skakade mest ur mattan för att få bort sand o skräp. Har lagt den åt sidan för att vänta tills det blir plusgrader ute. Ska då skjölja ur den ordentligt med ajax o vatten.
Kom dock att tänka på om batterisyra kan bli till pulver man andas in. Någon mask hade jag ju inte på mig precis.
Någon som vet?