Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Suzy QX

Andas in torkad bil-batterisyra?

Är det möjligt att göra? Sonen hade lyft bak ett dåligt bilbatteri som stod på golvet till passagerarsätet.

Han lyfte det till kofferten men visste inte att batterier ska stå upp så han hade lagt det ned..

Detta upptäckte jag inte förrän någon vecka. Då hade det ju hunni rinna ut syra på mattan och under (fast under var det helgjuten plast). Jag hade då inte tid att sanera utan lyfte bara ut batteriet och lade en plastsäck över för att jag skulle frakta vinterdäck o byta dessa.

När jag väl kom mig för att göra något åt det hela och lyfte ut bagagemattan så var den torr. (hade fö tidigare tippat en dunk med spolarvätska på samma ställe så det runnit ut lite).

Jag hade plasthandskar på mig när jag skurade ur kofferten under mattan och skakade mest ur mattan för att få bort sand o skräp. Har lagt den åt sidan för att vänta tills det blir plusgrader ute. Ska då skjölja ur den ordentligt med ajax o vatten.

Kom dock att tänka på om batterisyra kan bli till pulver man andas in. Någon mask hade jag ju inte på mig precis.

Någon som vet?

Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • Svar på tråden Andas in torkad bil-batterisyra?
  • Suzy QX

Inte mer än att jag fick lite sårmun efteråt. Men jag har fortfarande kvar att rengöra mattan.

• Ulf Harrys Farsa
    Suzy QX skrev 2010-11-09 22:19:23 följande:

Inte mer än att jag fick lite sårmun efteråt. Men jag har fortfarande kvar att rengöra mattan.

om du har möjlighet spola mattan med en vattenslang, kanske inte på nån gräsmatta ifall du vill ha gräs nästa år :)
  • Suzy QX

Jo jag har möjlighet till det på jobbet när det blir varmare ute. Där är bara asfalt. Ska dränka in den lite i Ajax också då jag läst att det neutraliserar bättre än bara vatten. Får väl se vad som blir kvar av mattan. Men det verkar som att den är gjord i konstmatrial och därför klarat sig rätt bra. Borde väl annars vara hål redan nu kan jag tycka.

• Ulf Harrys Farsa

var det ett gammalt surt urladdat batteri så var nog syrakoncentrationen rätt låg också, men som sagt du kan vara lugn för lungorna ;)

• Suzy QX

Jo det var garanterat rätt urladdat. Fast äldre än 2-3 år var det inte. Men låter bra det vad gäller lungorna :)  Man blev lite fundersam bara när man såg pulvret som var under..

Byxorna jag hade på mig när jag lyfte ur batteriet var dock väldigt förstörda. Och ett litet hål blev det på jackan med. Hade lite tur att en gammal tidning låg där och hade sugit upp mycket (den var dyngsur).

Svar på tråden Andas in torkad bil-batterisyra?