• Anonym (mamma)

Aktiva barn

Mitt barn som snart är 2,5år är vad många kallar ett aktivt barn. Är glad, pigg och framåt, stort ordförråd och har väldigt bra motorik. Det är full fart från morgon till kväll. H*n trivs jättebra på förskolan men det känns lite jobbigt att personalen verkar ha satt en stämpel på mitt barn.

*De säger att h*n har svårt att sitta stilla vid matbordet, h*n äter upp sin mat och vill sen springa därifrån.
    *Vill inte stanna kvar i ett rum om inte dörrarna är stängda.
    *Svårt att sitta stilla och koncentrera sig under samling.

De vill att en specialpedagog ska jobba med henom, av min egen erfarenhet är alla barn olika, har själv fler förutom detta barn. Jag kan för mitt liv inte se att desssa beteenden är onormala för en 2-åring. Det finns lugna barn och de finns de med enorm upptäckarlust och spring i benen. Hur är era barn som är mellan 2-3år? Jag blir lite ledsen på förskolan måste jag säga.

• Svar på tråden Aktiva barn
  • Anonym (annan mamma)

Jag upplever av egen erfarenhet att förskolan vill gärna att alla barn ska göra samma sak. Det underlättar för dom. Jag har försökt få dem förstå att alla barn är inte stöpta i samma form, har inte samma intressen osv. Vi hade kontakt med en specialpedagog gällande vår son men hon kunde inte tillföra ngt vettigt alls = det fanns inget direkt problem. Jag anser att pedagogerna är många gånger oflexibla. Hoppas det går bra för er!

• Anonym (mamma)

Tack så mycket för ditt svar!
    Jag upplever inte själv mitt barn som "onormalt", du förstår nog hur jag menar. H*n är livlig och påhittig, och det är jobbigt när det påpekas så ofta. H*n slåss inte och så utan är bara busig helt enkelt. Det kan ju inte vara så ovanligt att en tvååring inte vill vara med på styrda aktiviteter?
    Har det blivit någon ändring från förskolans sida för dig och din familj?

• Anonym (annan mamma)

Nu är han 7 år och har gått vidare till skolan där jag upplever ett annat synsätt även om man måste vara tydlig med sin ståndpunkt och påtala att alla är inte lika. Jag tycker att vi nått fram o har en god kontakt och dialog med personalen.
    Vi har även en flicka som är 2 år och på den förskolan hon går är pedagogerna annorlunda. Nu är väl hon att betrakta som "lugn" men man ser ett annat synsätt på barnen generellt.
    Det du kan göra är att ringa och prata med specialpedagogen rent allmänt och höra. Samma gäller att man kan ringa till BUP o bara fråga för att få stöd. Jag har gjort det vid flera tillfällen o jag kan säga så mkt, de hade inte samma uppfattning som personalen.

Tycker att du vid samtal med förskolan ska säga att du upplever att de satt en stämpel på ditt barn och varför de inte kan "hantera" ditt barn kanske beror på deras arbetssätt? Det är ju förvisso ngt som en specialpedagog kan hjälpa personalen med, att handleda. Många gånger verkar de handfallna om ngt barn "faller utanför ramarna" Om de anser att de inte vet hur de ska "få på honom" så kan ju du säga hur ni gör hemma osv.

Små barn kan man ju inte ha kadaverdiciplin på anser jag.

Lycka till och stå på dig!!!

Svar på tråden Aktiva barn