• längtan8402

någon som ätit sertralin som vet ungefär när effekten brukar komma och sedan hålla i sig ?

Jag fick sertralin utskrivet av läkaren för fem dagar sedan...mot oro ångest depression.. hon sa att jag skulle prova det här nu, det är den vanligaste dom skriver ut sa hon, skönt tänkte jag, nu kansnke det äntligen försvinner o jag börjar må lite bättre... men sen sa hon, " om du känner att det inte fungerar på dig så får du kanske byta till en annan sort" hon skulle ringa mig om tre veckor o stämma av o höra hur jag mår.. men jag trodde detta va bra medicin o att det ska hjälpa. vadå om inte ? hur fungerar detta? vad är det som gör att det fungerar på vissa men andra inte då? är det någon som är kunnig i det här med antidep eller som själv har erfarenhet? är det liksom inte jobbigt att byta sen om tre fyra veckor om jag nu känner att jag inte börjar må bättre.... det här är ju seretonin höjande jag äter... ännu känner jag LIIITE effekt att ja redan efter fem dagar börjat må lite bättre,, ja känner mig inte så orolig i kroppen som innan...men.. läkaren sa med att jag sakta ska börja trappa uppåt i brjan så man inte får lika mkt eller kanske helt slipper biverkningar, så jag började med en fjärdedel av 50 mg i fyra dagar... och nu idag tog jag första gången en halv alltså 25 mg... för att sedan om fyra fem dagar börja med en hel...

fungerar dessa mot ångest tankar ? inga allvarliga eller jätte starka utan lättare ängest känslor... nån som vet ??
    någon som tycker sertralin varit jätte bra och hur dåligt mådde du som tyckte dom fungerade på dig ??
    jätte tacksam för något svarkan va skönt o höra från någon som ätit  !
    jag har gått runt o haft lätt ångest, orostankar och kännt mig nervös o nedstämd..ledsen... i flera månader...

• Svar på tråden någon som ätit sertralin som vet ungefär när effekten brukar komma och sedan hålla i sig ?
  • Koji

Jag har ätit sertralin i flera år nu och för mig funkar de jättebra mot både min ångest och min depression. För mig tog det ungefär två veckor innan effekten började ta och det är väldigt vanligt att man mår ännu sämre den första tiden. Så det är ju jättebra att det redan känns bättre för dig! Hoppas att de funkar lika bra för dig som för mig... 

• längtan8402

åh tack för lugnande ord :) får vänta o se nu då i ett påar dagar till... om det börjar bli ännu bättre... jag känner ju lite lätt ångest fortfarande men inte så stark som innan jag började äta för fem dagar sen..

Meeeela : hur stark ångest hade du ? skönt att det fungerade för dig..jag hoppas på samma effekt hos mig..

jag har nämnligen fått så mkt negativt i en annan tråd där jag fr¨ågade..... så jag ville höra igen o det va skönt att två det funkat på svarat.

• lillajag91

ibörjan blev det sämre varje gång jag höjde dosen, började med 25 mg, för att sluta på 100 mg. 

och sen tog det flera månader innan jag började må bra, behandlades mot depression och ångest.. hade även  posttraumatisk stress som försvann.. 

• längtan8402

menar du att du mådde sämre i flera månader i början ??

fy  vad jag blir skrämd av allt jag läser.... googlat mkt om sertralin o många skriver till o med att deras självmordstankar blev starkare, och ångest...att dom fick men för livet av att äta dom även när de slutat !! jag mår fan skit av o läsa sånt jag vet inte om jag villl längre....jag som hade sånna förhoppningar om ett bättre liv nu...FAAAAN

• Zkorpion

Jag har oxå ätit Sertralin och på mig fungerade det inte jag slutade själv utan att rådfråga läkaren efter 6 månader och då var jag uppe i dos på 150 mg ... Började må bättre efter att jag slutade ta dom tabletterna ... Alla e vi olika på en del hjälper det & på vissa inte det e då man får prova nåt annat istället ... lycka till hoppas du snart mår bra ...

• längtan8402

okej.... men e det verkligen möjligt att man kan börja må sämre av dom ? det tycker jag låter konstigt.... e ju många som skriver det jag blir skitledsen o jäääävligt rädd !! det 'är väll självklart inget man vill riskera att bli dåligare.....

• Zkorpion

Och jag kan ju tycka att man inte ska läsa hur andra har haft det om man mår sämre av det .- Du måste förlita på dig själv och känna efter hur du tycker & känner inte hur andra tycker & känner . Funkar dom inte så e det bara på det igen och testa andra preparat ... lycka till igen då ... Och hoppas du snart mår bättre ...

• lillajag91

Nej, jag mådde i sämre i flera månader utan bara i början. Men det tog långt tid innan jag började må bra. Idag är jag frisk och mår bra utan mediciner. Så dom hjälpte :) 

• lillajag91
    lillajag91 skrev 2010-11-09 14:22:07 följande:
    Nej, jag mådde i sämre i flera månader utan bara i början. Men det tog långt tid innan jag började må bra. Idag är jag frisk och mår bra utan mediciner. Så dom hjälpte :) 

missade inte... 
  • GrodanHopp

Att må sämre är en biverkning. Om du kollar på bipacksedeln så ser du att en biverkning är huvudvärk. Kollar du bipacksedeln på migrän medicin så ser du att en vanlig biverkning är just huvudvärk. Dessutom så är den ju övergående, o när man mår bättre så ser man att de va värt de:)

• Koji
    längtan8402 skrev 2010-11-09 12:11:39 följande:
    Meeeela : hur stark ångest hade du ? skönt att det fungerade för dig..jag hoppas på samma effekt hos mig..
    Jag hade rätt stark ångest med visst självskadebeteende som konsekvens. Och ofta kom ångesten för absolut ingen anledning, nu har jag i princip aldrig ångest (om jag faktiskt inte har något att vara orolig för, men då på ett "sunt" sätt). 
    Känns det fortfarande bra? Håller tummarna för dig!
  • längtan8402

hej tack för era svar... jag har ätit nu i sex dagar... igår hade jag extrem huvudvärk när jag vaknade på morgonen och hela förmiddagen bulltade det i hela mitt huvud.. hemsk.. har aldrig huvudvärk knappt så det förstod jag att det är nog en biverkning.. även svettades jag och fick nästan sådana här vallningar som klimakterie tanter pratar om att dom får ibland :) haha. det bara flög på mig helt plötsligt titt som tätt på jobbet . men det e väll ingen fara...det är ju biverkningar som det sägs då ! känner mig faktiskt inte på topp... första dagarna tyckte jag att jag kännde mig bättre o mindre orolig direkt...men igår och idag känner jag mig lite ångestfylld och olustig igen...en aning...är det också en biverkning då menar ni ?? ungefär när börjar det gå uppåt o bli bättre då?? jag får vänta o se iafall.... höjde ju dosen från en fjärdedelav 50 mg till en halv alltså 25 mg igår.. kanske var för jag höjde dosen då som jag kände av svettningar o huvudvärk..

tack så mkt för era lycka till.

• timescape

Jag började äta Zoloft (Sertralin) 2002, också med en gradvis upptrappning. Det tog kanske några veckor innan det började verka fullt ut men då blev jag också en helt annan person, helt plötsligt kände jag harmoni igen. Jag har tagit Zoloft/Sertralin varje dag sedan dess och är så lycklig över att medicinen finns, att min livskvalitet blivit så mycket bättre än den var innan.

• längtan8402

jaag hört många som säger så, skriver så med som du, att det bara blev bättre, så skönt att höra !! jag hoppas på den effekten jag med av dessa... även om jag inte äter zoloft utan sertralin...men vissa säger att det 'är samma sak ? jag vet inte men :) aldrig ätit antidepp innan så jag kan inget om dessa piller :)
    men sedan en sak, som verkar vara vanlig (?) att vissa påstår sig blivit andra personer åt det andra hållet istället, att man blir avtrubbad på känslor, inte känner några toppar längre.. och typ "bedövad" i känslolivet...ingen sexlust osv... det låter ju skrämmande tycker jag. och märkligt att s¨ådana preparat som skall ghjälpa en till det bättre får en helt avskalad i hjärnan. scary :/

• timescape

Sertralin är det nya namnet på Zoloft! :) Exakt samma medicin.

Jag är bipolär och jämfört med tidigare är det inte lika höga toppar och djupa dalar och man kan kalla det för avtrubbning om man vill, men det är positivt eftersom svängningarna var så dramatiska förut! Eftersom Sertralin kan utlösa mani så kombinerar jag med dämpande Ergenyl.

Sexlusten minskar, det är den mest tydliga biverkan, men som singelman är det också delvis positivt om du förstår tanken...

• längtan8402

Okej så det är samma preparat då ja.. jo jag har redan märkt att sexlivet blir påverkat tyvärr, har ingen sexlust alls... inte bra inte bra jag som är i ett förhållande...men så är det.. vill man må bra så ska väll alltid något annat få lida på vägen så brukar det ju vara.
    Vad menar du med att sertralin kan orsaka mani ?

• timescape

Förtydligande: om man är bipolär (manodepressiv) så är en möjlig biverkan att Sertralin kan förstärka de maniska skoven. Det hände mig, men sedan jag kompletterade med Ergenyl, som motverkar mani, har inte det varit något problem.

Angående biverkningar så får man alltid väga verkan mot biverkan. I mitt fall är valet i alla fall lätt: svårt ångest- och tvångssymdrom eller viktuppgång och minskad sexlust.

• längtan8402

men alla går väll inte upp i vikt av det har jag hört ? är det jätte vanligt ? hur kommer det sig att man går upp när man inte äter mer eller tränar mindre ? det tycker jag är konstigt.....letat efter en vetenskaplig förklaring men inte hittat, folk bara skriver att dom gått upp liksom... faaan. blir galen av alla frågor runt detta me biverkningar hit o dit o allt annat .
    Okej jag förstår dig då att du väljer viktuppgång och minskad sexlust istället för ångest, det är ju en självklarhet för det finns inge värre än ångest...men jag är inte manisk...aldrig varit det. jag har bara haft samma tillstånd hela året... ledsen, ångestfylld, deprimerad, låg... helt enkelt... så jag tror väll itne jag kan bli manisk då av dessa piller? jag låter säkert helt trög när jag frågar så mkt...men det e inte lätt ... o få klarhet i det här när så många skriver så olika...:) men tack för du svarar mig :)

• timescape

Det är inte så konstigt att alla skriver olika eftersom alla upplever en medicin olika! Bara att titta på bipackssedeln och alla biverkningarna som står, det är sådant som någon/några i försöksgruppen upplevt, andra upplever det inte alls.

Enda sättet att veta hur man själv reagerar är att pröva själv.

Ja, det är märkligt att man kan gå upp i vikt av en antidepressiv medicin, och det inte ens säkert att de som utvecklat medicinen vet varför, de har bara konstaterat att så är fallet för vissa.

Du kan vara lugn angående mani, såvida du inte är manodepressiv så kommer du inte att bli manisk, det är en biverkan som endast kan drabba de som redan har bipolär sjukdom.

Svar på tråden någon som ätit sertralin som vet ungefär när effekten brukar komma och sedan hålla i sig ?