• Vårrus

Galet sötsugen!

Är det någon mer som blir galet sötsugen av att amma. Jag måste ha godis och bullar hela tiden. Inte så bra i och med att man vill få bort gravidkilona men jag fixar inte att låta bli. Jättekonstigt för under graviditeten var jag bara sugen på frukt och åt nästan inget sött  övehuvudtaget. Några tips på hur man kan stoppa detta sötsug? Någon som känner igen sig? Man kanske inte ska bry sig heller utan ta kilona när man väl har ammat klart. Min lilla är bara 1 månad än så länge så det är ju ingen panik.

• Svar på tråden Galet sötsugen!
  • Helene70
    Vårrus skrev 2010-11-09 12:00:45 följande:
    Är det någon mer som blir galet sötsugen av att amma. Jag måste ha godis och bullar hela tiden. Inte så bra i och med att man vill få bort gravidkilona men jag fixar inte att låta bli. Jättekonstigt för under graviditeten var jag bara sugen på frukt och åt nästan inget sött  övehuvudtaget. Några tips på hur man kan stoppa detta sötsug? Någon som känner igen sig? Man kanske inte ska bry sig heller utan ta kilona när man väl har ammat klart. Min lilla är bara 1 månad än så länge så det är ju ingen panik.
    Välkommen i klubben
    Jag åt 1-3 rullar ballerinakex om dagen och en massa massa godis när jag ammade. Det slutade med att jag gick upp 3 kilo under amningnstiden men jag panikade aldrig eftersom jag tänkte att min kropp förmodligen behövde allt "skit" för att hålla igång mjölkproduktionen. Idag väger jag 3 kg mindre än innan jag blev gravid så kroppen har återigen hittat sin balans .

Mitt enda tips är att inte bry dig för mycket eftersom allt sötsug ändå kommer att upphöra(förhoppningsvis) en vacker dag. Njut av det goda och tänk på att din kropp är snäll som talar om för dig vad den behöver för att du ska kunna producera mjölk
  • karolina106

Känner igen mig! Dottern är nu 2 månader och sötsuget har minskat något. Men det går något sött varje dag.

• Suneboll

Jepp, käkade 1liter gräddglass varje dag i säkert 6 mån när jag ammade 1an hahaha plus allt annat skit, men jag gick ändå ner i vikt, tror det är kroppen sätt att säga att den behöver kalorier.

Smoothie är det enda som jag tycker kan ersätta godis.....försök äta mackor o annat till mellis så du håller blodsockret uppe.

• Bambusa

ja  de går åt en hel del energi av att amma, så kroppen behöver de nog, sen kan man ju försöka hitta nyttiga alternativ, eller iaf kanske en frukt och sen nå mindre godis efter, ist för bara godis..  men man ska inte banta nr man ammar..  vissa bebisar reagerar ot choklad med, men min reagerade inte på nått ja åt, så vissa har tur,medans andra har enorm otur med bebisar som gör att dom får äta tråkigare.. men d är ju värt de, inget kan ersätta amning, även om ersättningarna är bra så är de mer än bara maten.. tex hormonerna som utsöndras när man sätter sig ner och ammar (ja såklart även om du står eller ligger Skrattande)

• Dimitra

Ja herregud. Amningscraving talas det tyst om men den är verkligen ingen lek

The Dimitra universe.
  • Alfonsina

JA! Fy, det var riktigt jobbigt. Kunde göra chokladkolasås (som vi normalt äter till glass tex en fredagkäll) och vräka i mig den innan min man ens hade hunnit komma hem. Min syster kommenterade också att hon var otroligt sötsugen.

PMS-sötsug kan slänga sig i väggen i jämförelse med amnings-sötsug. Och ingen hade pratat om det innan, jag trodde att jag var knäpp.

• fillie

åh vad skönt att höra att det finns fler....Skrattande  försöker verkligen låta bli men det går inte, trodde oxå jag hade blivit knäppFlört.....så här var jag inte med 1 an och 2 an, konstigt hur det kan bli!

Neo 070928, William 080901,My 100930
  • Kicki0407

Guuud va skönt att man inte e ensam! här dricks även 1,5 liter pepsi om dan! :-/
    får en gräslig huvudvärk om jag försöker låta bli.... gaaaah

• Molntussen1

Här är en till som MÅSTE äta godis/bullar hela tiden. Var så duktig under graviditeten så jag tar igen allt
    nu ;)

Men inte kan allt onyttigt påverka barnet på något sätt?

Äntligen är vår prinsessa här - 25/10-10
  • Gurkan

Vad skönt att höra att jag inte är ensam!
    Har visserligen gått ner alla gravkilona och två till men jag undrar hur mycket jag skulle rasa om jag lät bli alla sötsaker som skinker ner!
    Söta drycker har jag slutat med och dem kalrar jag mig fint utan men en liten chokladbit är svår att avstå! Eller en kaka... Hoppas det försvinner när jag slutar amma bara ;P

• mc babe

Jag har också ett grymt sötsug, dessutom känns det som jag aldrig blir riktigt mätt heller, så jag äter massor av mat vissa dagar. Fast det beror väl på att liten mycket väl kan äta en gång i timmen när han är vaken.

• Lejonhjärta

Jag med!! Sugen på allt från godis o läsk till hämtmat och husmanskost, äter dessutom som tio fullvuxna karlar!
    Men som någon sa så behövs det säkert då kroppen kräver mer under amnings-perioden...

~Nora maj 2008 & Bebis september 2010~
  • Belissima

Här är en till mes stort sötsug    har ldrig varit såhär godis/kakor/bullar sugen i hea mitt liv hahaha. Gissar väl på att kroppen behöver socker nu när man är trött jämt och ständigt :P

7 Maj/ 8 okt
  • Jujja

Japp, jag med. Äter allt sött, men helst choklad....i masssor.  Har även totalt snöat in på ostkrokar, som jag eg inte ens gillar. Matportionerna är större än nånsin, hungrig hela tiden Under grav var jag inte alls så här. Hade sett fram emot att gå ner o känna mig lite smalare utan mage, men så är INTE fallet;)

Men nu funderar jag på att sluta amma, för jag ökar bara mer o mer i vikt o den lille verkar inte bli riktigt mätt. Men ska ta det i sakta mak, byta ut ett mål i taget osv eln ök m bvc.

• Gurkan

Sitter just nu och kämpar mot ett enormt sötsug!
    Som tur är är både mjöl och socker slut här hemma så baka kan jag inte och närmsta öppna affär är tre mil bort!
    Får nog bli en macka om en stund istället... känns liiiite bättre :D

• Belissima

Jag har snöat in mig på pepparkakor jag tänkte ju oxå gå ner nu efter förlossningen men tjii fick jag :P fick ett roligt/jobbigt sötsug ist men snart kan jag börja träna igen hehe.

7 Maj/ 8 okt
Svar på tråden Galet sötsugen!