• Jossis87

När är det för tidigt att säga "jag älskar dig"?

Jag har varit tillsammans med min pojkvän i drygt 3 veckor och jag vet att jag tycker massor om honom! Han ger mig allt jag behöver. Kärlek, komplimanger, trygghet, humor, uppskattning och så mycket mer. Nu har jag börjar fundera över när man vet att man älskar någon. Detta är mitt första riktigt seriösa förhållande så jag är nybörjare vad gäller besvarad kärlek.... Jag har en känsla i kroppen att jag tycker mer om honom än jag tror.... Men tror med största sannolikhet att 3 veckor är för tidgt för de 3 stora orden...
    Hur var det för dig och din respektive?? När sa ni "jag älskar dig" första gången??

• Svar på tråden När är det för tidigt att säga "jag älskar dig"?
  • Birgitta2

Oj, det har tagit låååång tid. Frågan är om jag nånsin sagt de små orden till någon alls. För mig har de tappat sin skärpa eftersom folk säger sånt titt och tätt. Orden betyder noll för mig. Handlingar däremot är så mycket viktigare.

• SilverEmma

Mitt ex sa till mig första helgen vi träffades, innan han skulle åka hem, att han älskade mig. Och jag kände verkligen i hjärtat att jag älskade honom också. Så efter 2½ dag...kanske lite tidigt men vem bryr sig?

Min nuvarande sa jag det till efter ca 3 veckor, han sa det till mig ett par dagar senare.

Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • Maddsutt

jag sa "jag älskar dig" till min sambo efter ca 6 månader.. han sa det till efter 4 månader..

för mig är det några ord som verkligen betyder att jag ÄLSKAR honom, och det är inget jag bara vill säga för att det är fint.. jag vill verkligen känna det inom mig..

• Oleanna

Vi sa det efter 2 månader..men innan dess hade jag bara sagt till en person och det tog 2 år. 
    Jag menade det och  vi planerar att gifta oss. Handlingar är dock viktigare än orden. De betyder bara något om handlingarna visar att personen verkligen älskar en. 

• Randig Panda

Om man älskar någon finns det väl ingen anledning att hålla det inom sig.

Däremot kan jag undra hur man kan älska någon så fort

• Marleen

jag har varit gift, är skild, har nu sambo, och tre barn, och jag har sagt till både min Xman och min sambo att "jag tycker om dej så förbannat mycket", du gör mig lycklig, jag mår bra med dej mm mm men ALDRIG 2jag älskar dej", är livrädd för de ordet. kanske sagt de nån gång på fyllan och vad jag har fått erfara av mina tjejkompisar så säger man INTE jag älksra dej när man fortfarande e tok nykär o har pirret i magen just pga att man e lite förvirrad o så uppe i allt med alla känslor då... men visst vill man ibland!

• UntilTheDark

2 veckor tror jag det tog för han att säga det. Lite tidigt ja, men sak samma...vi är fortfarande ett par efter över 8 år

• SilverEmma
    Randig Panda skrev 2010-11-09 12:18:04 följande:

Kärlek vid första ögonkastet? Har känt så två gånger i mitt liv.
    Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • Clotilda

Jag tror visst man kan känna att man älskar någon i det nyförälskade stadiet. Däremot är det ett tillstånd som är förgängligt och kanske inte representativt för vad jag menar IDAG när jag säger till min sambo att jag älskar honom.

Jag tror jag sa det ganska tidigt, jag kände det verkligen och fann ingen anledning till att inte säga det. Men i efterhand så var jag nog bara väldigt förälskad. Vi kände ju knappt varandra. Det är nu när jag känner honom som orden får den "äkta" innebörden. Att jag älskar honom med alla fel och brister som jag känner till, att jag vet vad han tänker, att jag älskar hur han är när han bara är sig själv och att jag vill leva med honom FOR EVER. =)

• malinkat
    Randig Panda skrev 2010-11-09 12:18:04 följande:

Min syster sa något klokt en gång, när jag blev arg på och ifrågasatte min nuvarande man för att han sa "jag älskar dig" efter vääääldigt kort tid.... (för tio år sen, kan jag tillägga ;) - Hon sa, att man kan älska en människa på olika sätt på olika tidpunkter i livet. Finns inga regler. Och det är sant, jag tror vi älskar varandra på ett annat sätt idag än för tio år sen. Behöver inte betyda bättre eller sämre - bara annorlunda.
  • linjes

Ja min pojkvän sa det väl efter 2 dar eller nåt,jag dröjde nog en månad eller 2 innan jag sa det till honom,för honom va det kärlek vid första ögonkastet,själv tror jag inte på sånt

Marleen skrev 2010-11-09 12:23:01 följande:
    jag har varit gift, är skild, har nu sambo, och tre barn, och jag har sagt till både min Xman och min sambo att "jag tycker om dej så förbannat mycket", du gör mig lycklig, jag mår bra med dej mm mm men ALDRIG 2jag älskar dej", är livrädd för de ordet. kanske sagt de nån gång på fyllan och vad jag har fått erfara av mina tjejkompisar så säger man INTE jag älksra dej när man fortfarande e tok nykär o har pirret i magen just pga att man e lite förvirrad o så uppe i allt med alla känslor då... men visst vill man ibland!
    Varför ska man inte det? Är det så man känner så ska man väl säga det...
  • Marleen
    linjes skrev 2010-11-09 12:40:09 följande:
    Ja min pojkvän sa det väl efter 2 dar eller nåt,jag dröjde nog en månad eller 2 innan jag sa det till honom,för honom va det kärlek vid första ögonkastet,själv tror jag inte på sånt

Varför ska man inte det? Är det så man känner så ska man väl säga det...
    för att jag tror att man inte vet att man älskar någon i ett så tidigt stadie i ett förhålland. man kan älska att vara med den personen, älska han/henns närhet men så väl känner man inte varndra än då så man vte om man verkligen ÄLSKAR personen i fråga.

men de e ju bara så jag känner o tycker, tror aldrig jag uppleft dedär lilla extra som alla pratar om, pirret i magen, att man blir osäker, lycklig o allt på samma gång så de e kanske därför jag tycker så...
  • 2underbara

Jag sa det när jag var övertygad att det inte var förälskelsen som spelade mig ett spratt, tills dess kunde jag säga "jag älskar att vara med dig" "jag älskar hur jag känner när jag är med dig" osv, men inte "jag älskar dig", det kom först långt senare.

• Marleen
    2underbara skrev 2010-11-09 14:46:59 följande:
    Jag sa det när jag var övertygad att det inte var förälskelsen som spelade mig ett spratt, tills dess kunde jag säga "jag älskar att vara med dig" "jag älskar hur jag känner när jag är med dig" osv, men inte "jag älskar dig", det kom först långt senare.
    de e de j menar!
  • linjes
    Marleen skrev 2010-11-09 14:34:43 följande:
    för att jag tror att man inte vet att man älskar någon i ett så tidigt stadie i ett förhålland. man kan älska att vara med den personen, älska han/henns närhet men så väl känner man inte varndra än då så man vte om man verkligen ÄLSKAR personen i fråga.

men de e ju bara så jag känner o tycker, tror aldrig jag uppleft dedär lilla extra som alla pratar om, pirret i magen, att man blir osäker, lycklig o allt på samma gång så de e kanske därför jag tycker så...
    Aha jag har inga problem att känna skillnad på känslor då jag har levt i ett öppet förhållande många år,kanske hjälper till va vet jag

• JohannaS03

Jag sa det efter ett år men för honom tog det över tre år. Men jag kände varje gång jag sa det att han kände likadant som jag bara att vi satte olika ord på det.

• Sarilariz

Jag brukar inte säga det så lättvindigt.

Min sambo sade det efter att jag varit och sovit över hos honom ett par nätter.

Då sa han bara "jag älskar dig" sedan blev han jättegenerad för han hade inte menat att säga det högt och han var rädd att skrämma bort mig. Det liksom bara slank ur honom för att han verkligen kände så, och jag blev superglad och kände ju likadant så det gjorde ju inget.

Med mitt ex så hade jag sagt det ett par gånger redan innan vi ens blev kära i varandra, vi var bästa vänner och jag sade att jag älskade honom, men inte på ett romantiskt vis såklart. Tyvärr blev det aldrig mer än att älska honom som en vän, antagligen därför det inte höll. Vi var tillsammans länge, men för mig var det nog mest trygghetssökande. Inte schysst mot honom.

Svar på tråden När är det för tidigt att säga "jag älskar dig"?