• Leniz1

Smärtstillande till katt

Min katt har fått urinvägsinfektion igen. Vi var med henne till veterinären i går och hon fick en smärtstillande spruta och recept på penicillin som jag ska hämta ut i dag. Problemet är att den smärtstillande sprutan inte verkar ha tagit utan hon har jätteont och springer omkring och försöker kissa överallt. Nu undrar jag om jag kan ge henne något smärtstillande som jag har hemma. Alvedon har jag hört att man inte ska ge till djur men visst går ipren bra?

• Svar på tråden Smärtstillande till katt
  • Birgitta2

Jag tycker inte du skall experimentera med sånt. Ring vetten innan du ger hemmakurer.

• Tant Herta

Magnecyl är det ändå du kan ge djur, men rådgör med veterinär först!

• petite amie

Tycker absolut inte du ska ge något du har hemma,ring veterinären och ge Penicillinet....

• skorpionen80

Snabba dig med att ge penicillinet, på mig brukar det verka efter första tabletten. Att hon kissar ofta behöver inte bero på smärta utan just att hon känner sig kissnödig.

• dezibel

Jag skulle aldrig våga ge något människopreparat till katt/hund eftersom dom inte kan bryta ner vissa substanser utan kan få leverskador. Fråga Vet. och chansa inte!
    Hoppas missen blir bättre fort! 

• Rottis77

Du ska ABSOLUT inte ge din katt nåt annat smärtstillande förutom det det en veterinär skriver ut till katt!!! Våra smärtstillande mediciner kan ta livet av din katt även i väldigt liten dos, då katter inte tål det!

Ring din vet och be dom skriva ut Tolfedin eller metacam som du själv kan ge din katt hemma. Sprutan som hon fick igår håller typ 1 dygn, sen går den ur kroppen.

Men till den viktigaste frångan kan din katt kissa nåt??? Annars måste du åka in akut igen för om det är stopp och har varit sen igår är det akut nu. 

• lennartsdotter

Upprepar för säkerhets skull vad som redan sagts: ge aldrig katten människoläkemedel utan veterinärs inrådan. Just Alvedon (paracetamol) är livsfarligt för katter.

Ring och prata med veterinären. Kanske har inte det smärtstillande hunnit verka än eller så behövs mer, då skriver veterinären ut till dig.

Svar på tråden Smärtstillande till katt