• Analoga

Använder du broddar?

Använder du broddar på vintern?  Funderar på köpa ett par i år; men jag kommer känna mig som en jäkla pensionär

• Svar på tråden Använder du broddar?
  • kixan

Ja, hyfsat ofta iaf. Rekommenderar yaktrax, de är superbra.

A -03, F -05, BF 20/11 -10
  • Analoga
    kixan skrev 2010-11-09 13:03:46 följande:
    Ja, hyfsat ofta iaf. Rekommenderar yaktrax, de är superbra.
    Var har du köpt dem? Kollade på apotekets hemsida och de hade en modell som heter Yngsjö.
  • La Lola

Näe men jag borde göra.

Sen om de är pesionärsvarning skiter jag i.
    Det är ju bara smart att använda det.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Analoga
    La Lola skrev 2010-11-09 13:09:11 följande:
    Näe men jag borde göra.

Sen om de är pesionärsvarning skiter jag i.
    Det är ju bara smart att använda det.
    Nä, man är ju bra barnslig egentligen som överhuvudtaget tänker på sånt   Klart som fan det är smart att använda det, hellre det än en bruten arm eller ett brutet ben t ex
  • kixan

Jag köper av en kompis som har babyboden (babyboden.jetshop.se/). Vet inte om de finns i buik någonstans, men googla så hittar du nog återförsäljare.
    Till skillnad från de flesta andra broddar så går dessa under hela foten och passar även på gympaskor (vilket är vad jag använder oftast). Dessutom kan man ha de på inomhus eftersom det inte är spikar man går på utan en stålspiral.

• Malva85

Använder det vanligtvis inte men eftersom jag är gravid och expert på att ramla när det är halt så vågar jag inte chansa i år.

• Förälskad

Efter att ha brutit benet mycket illa på två ställen som fick till följd att jag blev inlagd och opererad så borde jag det.
    Jag gick i en liten backe och halkade på isen, knak sa det och foten vred sig och låg på vaden, jag såg inte min fot framtill.
    Jag ska nog införskaffa mig broddar!

• FruSen

Ja!
    Inte dagligen men oj vad det var skönt att gå med broddar när man var ute på vinterpromenader med vagnen. Vi bor på ett berg (alltså, itn bamses farmor-berg, men ändå en hel del upp- och nerförsbacke) och gud så skönt det var med broddar så man inte halkade och tappade vagnen i nån backe!!

• The Ultimate Grizzy

Funderar också på att skaffa, tycker inte om halkan alls. Vill i så fall absolut ha ett par som man kan gå in i affärer med. Tack för tips om fabrikat .

• kixan
    The Ultimate Grizzy skrev 2010-11-09 13:52:43 följande:
    Funderar också på att skaffa, tycker inte om halkan alls. Vill i så fall absolut ha ett par som man kan gå in i affärer med. Tack för tips om fabrikat .
    Jag vet inte om du såg mitt inlägg, men yaktrax funkar. Det kan bli lite halt inomhus om det är typ marmorgolv dock..
  • FruSen
    kixan skrev 2010-11-09 14:04:29 följande:
    Jag vet inte om du såg mitt inlägg, men yaktrax funkar. Det kan bli lite halt inomhus om det är typ marmorgolv dock..
    Såg dessa och började fundera - funkar de verkligen på is? Blir det inte samma effekt där som på marmorgolv? Eller?
  • Analoga

Har fått tips om Yaktrax; men är inte de lätta att ta bort om man går in i t ex en affär?

Sedan har jag sett broddar på apotekets hemsida som heter Yngsjö.

Någon som vet om det finns fler sorter på apoteket?

• God cares

Ja! Jag får nästan panik när jag är ute och går om det är halt och vågar knappt ta ett steg utan att förbereda mig mentalt :-S Är livrädd för att ramla trots att jag knappt aldrig gjort det. Jag har dock en tendens att alltid landa på näsan när jag ramlar, så det ser säkert roligt ut att titta på Flört

I år funderar jag på att köpa ett par Ice Bugs, det är skor som sägs vara omöjliga att ramla i! Låter nästan för bra för att vara sant, och så kostar de över 1000 kr. Men de brukar sälja ut dem billigt i januari på hundmässan My Dog i Göteborg så jag tänkte passa på då, tills dess får jag stå ut med broddar. Broddar är bra men det låter så förfärligt när man går med den sorten jag har (metall) och jag går ofta till jobbet kl 05 på morgonen och då hörs det ännu mer eftersom ingen mer är ute..

• Nockanpockan

Jupp.. Är tvungen.. Går med krycka ( som har dobb Flört ) och för att inte riskera att hamna mer på sjukhus än vad jag redan har och ska så tycker jag att det kan vara en idé..

Men krycka och ett ben som strejkar är jag som Bambi på hal is Skrattande

• kixan
    FruSen skrev 2010-11-09 14:10:49 följande:
    Såg dessa och började fundera - funkar de verkligen på is? Blir det inte samma effekt där som på marmorgolv? Eller?
    De funkar superbra på is, is ger ju efter så man får fäste, det gör inte ett marmorgolv.
    Har haft yaktrax i 5-6 vintrar nu, så de är rejält testade. :)
    Analoga skrev 2010-11-09 14:12:39 följande:
    Har fått tips om Yaktrax; men är inte de lätta att ta bort om man går in i t ex en affär?

Sedan har jag sett broddar på apotekets hemsida som heter Yngsjö.

Någon som vet om det finns fler sorter på apoteket?
    De är hyfsat lätta att ta av och på, man trär ju bara på dom på undersidan av skorna, inga spännen eller så (om man inte tar pro, men det spännet går att ta loss om man inte vill ha det).
  • Analoga

Funkar broddar även i snö? Eller ska det vara mest isigt när man har dem?

Skulle vilja ha mina jämt nu i vinter, för ofta är det ju isfläckar som döljer sig under snön!

Svar på tråden Använder du broddar?