• refreshed

Ringorm

Min läkare misstänker att jag har fått Ringorm och om det är det som jag har borde inte min sambo också bli smittad? Vi har två innekatter. Har haft dessa utslag i ca 5 månader nu.

Vad säger ni? Kan det vara Ringorm eller finns det något som liknar Ringorm som det annars skulle kunna vara?

• Svar på tråden Ringorm
  • Skarpa

Om läkaren som väl(?) träffat dig tror att det är ringorm, så är väl det en säkrare diagnos än du kan få av lekmän på Internet?

• refreshed

Tro mig, inte den läkaren. Har redan fått tre olika diagnoser gällande de här eksemen jag fått.

• Skarpa
    refreshed skrev 2010-11-09 20:10:31 följande:
    Tro mig, inte den läkaren. Har redan fått tre olika diagnoser gällande de här eksemen jag fått.
    Då är det väl ändå bättre att gå till en annan läkare än att fråga lekmän på FL?
  • refreshed

Beror på vem man frågar. Tänkte att det kanske fanns någon som visste svaret på min fråga. Det finns väl läkare som hänger på FL också.

• SandraHelena

Jag jag själv haft ringorm. På magen, jag vet inte vart ifrån jag blev smittad... Men utslagen ser ut som ringar och det kliar något fruktansvärt. Behandla med sån fotsvamp salva, då ska de gå över. Mitt gick över på en vecka tror jag!! :)

• refreshed
    SandraHelena skrev 2010-11-14 15:51:02 följande:
    Jag jag själv haft ringorm. På magen, jag vet inte vart ifrån jag blev smittad... Men utslagen ser ut som ringar och det kliar något fruktansvärt. Behandla med sån fotsvamp salva, då ska de gå över. Mitt gick över på en vecka tror jag!! :)
    Jah två katter också och det innebär en jäkla massa städning, rakning och badning av katter:(
  • GulTussilago

Det kan smitta mellan människor, men är mer smittbart från djur till människa.

Jag har haft ringorm två gånger, men jag har aldrig sett att katterna haft något, så jag kanske fått det någon annanstans ifrån.
    Det hjälpte med Daktacortsalva från apoteket (receptfritt)

Svar på tråden Ringorm