• miamaria777

Blodpudding till 1,5-åring

Ger ni det? Hur mycket äter era små isf? Ger ni bara blodpudding eller något till? Typ potatis??

• Svar på tråden Blodpudding till 1,5-åring
  • rödtopp

blodpudding m lingonsylt och vitkålssallad uppskattas av hel familjen.
    Har jag gett sedan ungarna va c 1 år.

Mamma till Oscar-91,Wilhelm-94,Isabella-05 & Thor-08
  • La Lola

Ja (såklart) ger jag det.
    Hedda äter inte så mycket, kanske 3/4 dels skiva o hon vill inte ha lingonsylt till.
    Lite grönsaker brukar hon dock äta till.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • miamaria777

Men hur mycket äter de då? Min lilltjej äter max en skiva. Känns inte som att hon blir mätt på det...

• CaCC

Det är ju superbra mat. Här äts det blodpudding med bacon, lingon och rårivna morötter och ibland ett stekt ägg till. Tror vi började ge blodpudding när dottern var runt 1 år och nu är hon 17 månader. Hon älskar det. Vi brukar köpa Lithells "halvmånar" och då får hon 1-1½ skiva plus tillbehör.

• tilj75

blodpudding har mina tvillingar ätit sen de var ca 7 mån. Nu är de 11 månader och äter väl typ två skivor var. Med yttepytte lite lngonsylt på.

• Frontline

Grabben gillade det när han var strax över året.
    Jag brukar steka till lite snabbt på varje sida sen så häller jag i mjölk och kokar dom i det ett tag, sen har jag mjölken som lite sås tillsammans med lingonsylt och bacon.
    Blir lite lättare att äta om man kokar i mjölk samt att jag tycker det blir godare..

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Solango

Vi har gett blodpudding sedan sonen var 1 år. Vi äter den sockerfria varianten och har färska bär eller frukt till samt någon grönsak, gäller både barn och oss vuxna. Men så är jag en sann blodpuddingsälskare, kan lätt sätta i mig en hel blodpudding själv, helt utan tillbehör. Sonen brukade äta två skivor när han var runt 1 år, nu är han 4,5 år och äter fyra stycken.

• Mela78

Dottern har sedan hon var ett ätit 1-1,5 skiva, med pyttelite lingon eller lingonsylt på. Gärna äpple eller annan frukt till efterrätt. Sonen på 3 år äter 1,5-2,5 skiva, gärna mycket lingonsylt, men vanliga lingon duger också. Han äter sällan frukt till.

• ELLEoClara

Min tjej åt ca 1 1/2 skiva från 11-14 mån sen nästan alltid 2 skivor.

Vill sällan ha något annat till BARA blodpudding.
    Ibland kan några ärtor slinka ner eller 1/2 banan till efterrätt.
    Lägger jag på sylt eller fruktpure slänger hon väldigt medvetet bort alla bitar med sylt på, torrt och "äckligt " ska det vara  

• Fröken85
    Frontline skrev 2010-11-09 15:10:24 följande:
    Grabben gillade det när han var strax över året.
    Jag brukar steka till lite snabbt på varje sida sen så häller jag i mjölk och kokar dom i det ett tag, sen har jag mjölken som lite sås tillsammans med lingonsylt och bacon.
    Blir lite lättare att äta om man kokar i mjölk samt att jag tycker det blir godare..
    Men egentligen ska man väl inte ha mjölk till just blodpudding. Eller är det bara en skröna jag hört?

Har för mig att det har med upptaget av järn att göra. Kalciumet i mjölken gör det svårare at ta upp järnet i blodpuddingen. Eller?
Svar på tråden Blodpudding till 1,5-åring