Turkisk yoghurt istället för kesella i cheesecake?
Någon som provat?
Är det utbytbart?
Tack för svar
Någon som provat?
Är det utbytbart?
Tack för svar
puff....
Ingen som vet om det går?
Kesella är ju fastare i konsistensen och mer som färskost. Smaken blir säkert OK med yoghurt, men risken är kanske att det blir för rinnigt. Om jag bara bakade till familjen skulle jag testa. Skulle jag bjuda på kakan skulle jag handla så det garanterat blev rätt.
Det beror ju kanske på vilken sorts youghurt man köper och om det är en "bakad" cheesecake eller om den bara ska kylas/frysas. Youghurten på hink är oftast väldigt fast så det borde funka oavsett. Jag vet inte SÄKERT, men jag skulle nog prova om det var jag. Se till att köpa turkisk bara, den grekiska är mera syrlig och det kanske blir för mycket.
Tänkte baka den i ugn.
Här kommer receptet så kan ni komma med funderingar....
http://www.recept.nu/1.308925/leila_lindholm/kakor_tartor/agg_mejeri/chocolate_swirl_cheesecake
2,5 dl är inte mycket, så det borde ju funka. Se till att du köper sån som är kokbar bara, annars kan den ju skära sig.
Jag har det aldrig testat, men det går bra om det inte ska vara så mycket i. Jag blir bara nyfiken på varför du inte vill använda kesella?
jag tycker Larsa yoghurt 10% i hink funkar bäst i bak och matlagning. den finns å andra sidan inte överallt men jag köper den på city gross. lycka till (kan tyvärr inte svara på din fråga, du får försöka och se hur det går)
Vi har alltid Lindahls Turkiska yoghurt hemma.
Läste på hemsidan, den verkade gå att koka så det kan fungera.
Gjorde en frozen cheesecake igår så jag får prova detta till nästa gång.
Tack för era tips.