• Kottemor

Dåligt resultat på KUB!

Ledsen

Var och gjorde KUB i morse och det gick inte som vi hade hoppats på.
    Fick risken 1:30 för att få ett barn med DS.... Det var både mätnignen av nacksplaten och blodprovet  som var dåliga och gav resultatet.
    Så nu ska jag genomgå moderkaksprov nästa tisdag och allt detta skrämmer mig!

Risken att få missfall efter ett moderkaksprov är 1:100, och risken att få ett DS barn är 1:30, vi valde därför att genomgå moderkaksprov. Sen visar det sig att min moderkaka sitter i framvägg och därför kan det vara svårt att genomföra provet, och då måste det istället bli FVP, en då får vi vänta ytterligare någon vecka...

Det som gör mig lite förundrad är att fostret var precis 45mm om hon mätte en gång ,och dom andra gångerna var det under 45mm. Jag var enligt beräkningarna "bara" i vecka 11+1 och inte i 11+6 som vi trodde enligt SM.
    Och vad jag har förstått av vad jag kunnat läsa mig till, är att man inte ska göra KUB innan v. 11+3 eller en storlek på fostret på 45 mm.

Jag förstår ingetting och känner mig verkligen som om jag bara vill gräva ner mig i sanden och gömma mig...
    Mår jättedåligt och känner verkligen inte för att sitta här på jobb för att "hålla skenet upp"
    Funderar på att berätta för min chef, och sjukskriva mig någon dag.... vill bara gråta

Finns det någon som kan bolla lite tankar med mig? Berätta om sina erfarenheter?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-09 21:09
    Alla tankar snurrar i mitt huvud och jag vet varken ut eller in...
    Men jag känner någonstans att det var så mycket strul för henne att få en bra bild, bebisen ville inte ligga rätt, kurade ihop sig, tittade upp, tittade ner, vände sig osv. fick felra gånger bumpa rumpan i britsen fär att den skulle lägga sig rätt.
    Jag fick även hosta flera gånger (så bebisen lyfte i livmodern, inte låg an till livmoderväggen) så att hon skulle kunna se så det var nackspalten hon mätte och inte livmoderväggen hon använde som en mätpunkt.
    Många bilder blev suddiga och mätningarna varierade mycket, från 1,2 mm till det hon använde sig av 1,9 mm.
    Flera gånger sa hon, jag tror bebisen är förliten och jag tror att du får komma tillbaka om en vecka...

Förstår ni att det snurrar i min skalle!...??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-25 16:40
    HJÄLP!

Jag tror nog att det har bestämt sig för att jäklas med mig..

ringde idag till labbet för att kolla barnets kön, kvinnan som svarade blev tyst en lång stund...
    sedan sa hon: - jag får be att ring upp dig för det ser konstigt ut här, någon har nog lagt in dina provsvar felaktigt...

lovar er att mitt hjärta stannade!

Hon ringer tillbaka efter 10 minuter med följande förklaring..

-du skulle nog inte haft brevet än, ditt prov är skickat på fullständig analys...
    -Va säger jag, det skulle det inte, svaret jag har fått nu då, stämmer inte det?
    - Jo, det stämmer nog men dom ville skicka det på fullständig också..
    - Varför frågar jag..
    - Jo, svarar kvinnan, ditt prov var så blodblandat så dom ville dubbelkolla det eftersom dete fanns så mycket "mammacceller" pga. blodet.
    - Men könet då, frågar jag?
    -Nej det kan jag inte svara dig på, det kan vara missvisande pga. ditt blod.
    - Så vad händer nu då, undrar jag..
    -Jo, du får vänta tills du får ett nytt brev fån oss...
    - Så jag kan inte känna mig säker på kromosomsvaret?
    -Jo det ska du kunna göra..

Sen avslutas samtalet...

GAAAAHHH!!

Vad ska jag nu tro då?? Detta känns jäkligt osäkert...har dom strulat med mitt prov, kan jag lita på svaret??
    Det är inte mina celler dom analyserar, och inte barnets?? Läkaren som gjorde provet förklarade nämligen att detfinns en mammasida på moderkakan och en barnsida.. Fasiken nu snurrar allt här...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-05 11:04
    Om det är någon som läser tråden än så kanjag berätta vidare, det är bannemig inte klokt!

Idag fick jag ÄNTLIGEN tag i en människa på genetiska kliniken, efter att få ett nummer som egentligen inte fick lmnas ut, tack för det UL-avdelningen

Där får jag prata med en sekreterare först som inte kan se att det inkommit något svar från en fullständig analys utan kopplar mig vidare till deras läkare så han kan förklara för mig vad som hänt.

Där får jag beskedet att det inte gjorts någon fullständig analys utan det är gjort två analyser hos dom istället. Den första dom gjorde hade dom svårt att urskilja vem som var vem utav oss, och gick därför vidare med en annan analys för att urskilja oss alla tre (mig, mannen,fostret) Vid denna analys ser dom att allt ser helt normalt ut, ingen har avikande uppsättning av kromosomer. Nej att jag och mannen inte har det var ju inget nytt Men det var ju bra att dom kunde se att barnet inte hade det heller!

Så jag har alltså gått i sju veckor fram och tillbaka till brevlådan och väntat på något som ändå aldrig skulle komma, Jag sa till den stackars läkaren som fick lämna beskedet att han nog skulle ta ett prat med övrig personal så att dom lämnar ut riktig information!
    Han förstod och skulle lyfta fram detta till personen ifråga..

Så jag och mannen kan slappna av helt nu, vilket vi nästan iofs redan har gjort efter UL, vårt barn har inte någon kromosomavviklese på 13,18,21 iaf.

Men vilken soppa från början till slut, vi tog provet den 16 /11 och idag den 5/1 har vi fått vårt svar! Helt galet!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-16 19:06
    UPPDATERING

Den 5/5-2011 föddes en alldeles underbart fin kille. Han föddes i v.37+0, fullt frisk :o)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-09 10:24
    Uppdatering

När sonen var 5 ½ vecka upptäckte man att han har ett medfött hjärtfel. VSD, dvs, flertalet hål i skiljeväggen mellan sina kammare.

Vi ligger sen en månad tillbaka inlagda på barnhjärtcenrtum i LUND och han har för en vecka sedan gått igenom sin första operation. När han är 6 månader kommer han genomgå en andra.

Funderar mycket kring detta, om det kan vara så att vårt dåliga resultat på KUB, berodde på hans hjärtfel. Någon som vet något om detta?

• Svar på tråden Dåligt resultat på KUB!
  • StephanieH

jag kan absolut prata me dig.

nån annan stans än på tråden här kanske?

• Kottemor
    StephanieH skrev 2010-11-09 15:28:15 följande:
    jag kan absolut prata me dig.

nån annan stans än på tråden här kanske?
    Tack, absolut, vi kan ta det via inbox.
  • dianmant76

Jag ska göra Nupp-test och Kub-test den 18/11. Är väldigt orolig pga av min halvsyster har Down syndrom. Min bm sa att testerna ska man göra mellan v 11-13 och jag är bara i v 9. Kram

• Lyckorus 2008

Hej

Jag gjorde KUB idag och fick 1/5
    Är i v 13 (12 plus 2)

Känns hemskt! Kommer nog göra fvp. Känns superläskigt det med.

Nån med erfarenhet? 

• Kottemor
    Lyckorus 2008 skrev 2010-11-09 20:06:27 följande:
    Hej

Jag gjorde KUB idag och fick 1/5
    Är i v 13 (12 plus 2)

Känns hemskt! Kommer nog göra fvp. Känns superläskigt det med.

Nån med erfarenhet? 

Jag förstår din oro, jag sitter med samma jäkla klump i halsen och magen!

Jag tvekar inte inför moderkaksprovet, jag klarar inte gå resten av graviditeten och inte veta..
    Du har gått för långt för mkp va, fvp är enda alternativet? Nackdelen är att man måste vänta ännu längre för att kunna ta det...

Hur bred var ditt barns nackspalt? Var det både det värdet och blodprovet i kombination som drog ner siffrorna?

Kram!

• Kottemor
    dianmant76 skrev 2010-11-09 19:54:43 följande:
    Jag ska göra Nupp-test och Kub-test den 18/11. Är väldigt orolig pga av min halvsyster har Down syndrom. Min bm sa att testerna ska man göra mellan v 11-13 och jag är bara i v 9. Kram

Förstår din oro! Ska hålla tummarna för dig!

Kram

• Lyckorus 2008

Kottemor - vad fick du för resultat?

Jag vet inte. Det var ett kombinerat UL & blodprov.

• Kottemor
    Lyckorus 2008 skrev 2010-11-09 22:20:29 följande:
    Kottemor - vad fick du för resultat?

Jag vet inte. Det var ett kombinerat UL & blodprov.

Det var det för mig  med.
    Jag fick resultatet på DS, 1:30
    Fick dåliga värde på dom andra också, men inte så illa som DS resultatet.
  • oceanney
    Kottemor - har du möjlighet att göra om KUBBen någonstans, privat tex? Låter som du behöver mer info innan du kan bestämma dig för hur du ska gå vidare?

Svar på tråden Dåligt resultat på KUB!