• 7879

När började era små ha en vila på förmiddagen och en på eftermiddagen?

Hur vilar era små bebisar på dagen och hur gamla är de?
    Vilka tider vilar de på? Vad är rimliga tider att styra en förmiddags och en eftermiddagsvila på och från vilken ålder?

• Svar på tråden När började era små ha en vila på förmiddagen och en på eftermiddagen?
  • Impega

Sonen har aldrig sovit mer än en gång per dag. Runt lunchtid. Han slutade med det när han var strax över 2 år.

• 7879
    Impega skrev 2010-11-09 16:34:19 följande:
    Sonen har aldrig sovit mer än en gång per dag. Runt lunchtid. Han slutade med det när han var strax över 2 år.
    Ok, även när han var liten bebis?
  • Impega

Som spädbarn så sov han lite till o från även på dagarna men från ungefär 6 månaders ålder en gång om dan.

• Krake

Det tog relativt lång tid innan vi fick in en rytm med detta. Vi satsade på att få regelbundna mattider och läggningstid först och främst, och sen blev det med sömnen på dagtid lite hipp som happ.

Det är först sedan han var ca 4 månader som det började landa på en sovstund på fm, två sovstunder på em. Nu vid 5 månader är tidpunkterna för dessa också relativt fasta. Såhär på ett ungefär:

ca 06: vaknar och bajsar
    06-08: snutta, gosa och sova i min säng
    08: stiger upp, påklädning

09.30-10: somnar, sover 1,5 till 2h

12.00 mat

14.00 somnar igen, sover 1/2-1h

16.00 tutte

ca 17-18: somnar, sover 1-2h

19.30: kvällsamning

20.00 läggning för natten

Som du ser räknar vi med att han är vaken ungefär två timmar i stöten, sen sover. Dessutom försöker vi numera "söva om" honom om han vaknar efter en kort stund. Det funkar oftast och gör så att han får mer sömn på dagtid och därmed blir piggare och gladare.

Jag har inte märkt att sömnen på dagen gjort till eller från på nattsömnen. Däremot på hans humör. 

• Jkpg Deluxe

När J var ca 8 mån övergick vi till 2 sovpass per dag och de är detsamma nu då han är 10 mån, han sover 45min-75min på förmiddagen någon gång mellan 10-12 ungefär och så sover han 45min vid 14-15-tiden
    Somnar för natten kl 19.30 

• 7879

Impega: OK.
    Kaffemonster: Tack för tiderna! Ja det är det där jag vill åt, min dotter på snart tre månader vaknar vid 5, äter somnar om med mig, vi går upp ca halv åtta, hon äter igen vid åtta, är trött redan vid nio, sover ca 30min, är sedan vaken till 11 sedan sover hon gärna 2-2 1/2h till 13, 13.20, på eftermiddagen har hon svårt med längre vilor, har försökt som du skriver att få henne att somna om då hon gärna vaknar efter tio, femton minuter men än så länge inte lyckats... Men det kanske kommer, just nu verkar hon vilja äta var tredje timme och verkar inte orka vara vaken mycket längre än 1 1/2h, ibland två. Min tjej vill gärna somna för natten redan vid fem, sextiden, skulle gärna vilja få till en vila mellan tre till fem så hon orkar vara uppe till sju i alla fall men det verkar inte gå.

• Krake

Kanske har hon lättare att somna om och sova lite längre om du ligger brevid henne? Det kan ju vara rätt skönt att vila lite själv också...

Annars kan du ju köra med att ge henne många små sovstunder på em och se om det funkar så länge, och ni får en bra läggtid först och främst. 

Lycka till!

• 7879

Kaffemonster: Nu verkar hon de senaste dagarna iallafall sova 30-60 min i två omgångar på eftermiddagen, men efter den sista mellan ca 16.30-17, 17.30 så är det inte alltid hon orkar vara uppe till nästa mål, men då har jag gett henne mat sovandes. Så läggtiden brukar bli vid  sex/sju- tiden, då byter vi till pyjamas och lägger henne i hennes säng. Är bara intressant att höra hur det är för andra tycker jag, hennes nätter är superbra, vaknar vid fem först och sedan lyckas jag ofta ha en mysstund till sju, halv åtta.

Svar på tråden När började era små ha en vila på förmiddagen och en på eftermiddagen?