• a mor

Brutet ben i foten

Har någon av er har brutit ett ben i foten någon gång. Eller så kanske ni känner någon som gjort det.
    Hur länge gick h*n/du med gips/stödförband samt kryckor?
    Hur lång tid tog det innan foten var normalt brukbar igen?
    Sjukskriven, hur länge?

• Svar på tråden Brutet ben i foten
  • dezibel

Mitt ex bröt ett ben på ovansidan i foten och gick på kryckor i 3 månader. Totalt var han hemma nästan 5 månader. 

• a mor

Uj, kan bli långvarigt mao.

• Minlängtan81

jag bröt ett ben i foten för några år sen då jag snubbla i en trapp..

som tur var så behövdes inget gips, men fick en stödstrumpa.

Tror ja gick me kryckor över en månad och hade jävulskt ont..

• Rocky 79

Jag har nyligen brutit ett ben i foten. Mellanfoten, på utsidan. Gick med det i 5 veckor innan jag röntgade det. Trodde att jag bara hade stukat mej, men det visade sig att två ben var av! ( bröt ett vid fotknölen/fotleden också). Gick med kryckor 2 dagar. Har forfarande ont varje dag, nu tre månader efter jag skadade mej.

• Grätchen

Jag har haft en bimalleorär fotledsfraktur.

Hade gips i 6 veckor med kryckor och bara stödja på det friska benet.

2 kryckor i ca 1 vecka utan gips, sedan 1 krycka i  ca 7-10 dagar , sjukgymnasten ville bli av med kryckorna så fort som möjligt för att jag skulle "lära mig" att gå igen.

Sjukskriven i 3 månader(men det beror självklart vad man jobbar med)

Skulle nog säga att det tog 1 år för innan foten kändes helt normal, men fortfarande efter 2 år är foten svullen.

Ett tips är att kontakta sjukgymnast så fort man tagit av gipset.

• a mor

Tack för svar.
    Det verkar ju variera väldigt mycket hur lång tid det tar innan man är igång igen.
    Man får väl helt enkelt hoppas att det går fort.
    Har ett väldigt aktivt jobb, som tyvärr inte går att utföra innan foten funkar hyfsat i alla fall.

Jaja, får vänta och se vad nästa röntgen säger.....

• a mor
    Rocky 79 skrev 2010-11-10 19:56:15 följande:
    Jag har nyligen brutit ett ben i foten. Mellanfoten, på utsidan. Gick med det i 5 veckor innan jag röntgade det. Trodde att jag bara hade stukat mej, men det visade sig att två ben var av! ( bröt ett vid fotknölen/fotleden också). Gick med kryckor 2 dagar. Har forfarande ont varje dag, nu tre månader efter jag skadade mej.
    Gick med kryckor två dagar.  Var det rekomendation från läkare?  Förvånad
  • mrs lundin

det beror ju väldigt mkt på vad det är för fraktur. Finns många olika sätt att bryta ett ben i foten på, och det ger självklart olika lång rehabilitering efter!

• Tindragull
    a mor skrev 2010-11-09 18:01:33 följande:
    Har någon av er har brutit ett ben i foten någon gång. Eller så kanske ni känner någon som gjort det.
    Hur länge gick h*n/du med gips/stödförband samt kryckor?
    Hur lång tid tog det innan foten var normalt brukbar igen?
    Sjukskriven, hur länge?
    Jag bröt ett mellanfotsben den 12:e augusti i år. Sjukskriven 3 veckor. Stödförband lika länge. Ont....har jag fortfarande...
     Normalt brukbar var foten efter ca 6 veckor. Brukbar efter 3 veckor, men var tvungen att gå på ett visst sätt med foten...
  • Tindragull
    Rocky 79 skrev 2010-11-10 19:56:15 följande:
    Trodde jag också hade stukat mig när jag bröt mellanfotsbenet på utsidan. (trampade snett) Ren tur att maken tvingade mig till sjukhus...

Har fortfarandee ont  jag med... :( Blir värre när det är kallt av nån anledning...
  • a mor
    Tindragull skrev 2010-11-10 21:39:28 följande:
    Trodde jag också hade stukat mig när jag bröt mellanfotsbenet på utsidan. (trampade snett) Ren tur att maken tvingade mig till sjukhus...

Har fortfarandee ont  jag med... :( Blir värre när det är kallt av nån anledning...
    Gör dom nägot åt det då?
  • Tindragull
    a mor skrev 2010-11-10 21:42:01 följande:
    Gör dom nägot åt det då?
    Vet jag inte... Har inte pratat med läkare om det. Är en sån där människa som helst håller mig ifrån läkare så mycket jag kan...
  • Rocky 79
    Tindragull skrev 2010-11-10 21:39:28 följande:

Jag råkar ju jobba som sjukgymnast och kunde inte tänka mej att det var nåt brutet eftersom jag kunde stödja hyfsat på foten. Visst gjorde det ont, men inte så förskräckligt.  Var hos läkare på vårdcentralen efter typ två veckor men han trodde inte att nåt var brutet  och tyckte det var onödigt med röntgen. Nu inser jag ju att jag skulle sökt akut när det hände,  men det är lätt att vara efterklok.
    Pratade faktiskt med en läkare idag som sa att det kommer ta tid innan det blir bra. Det är inte säkert att benet läker ihop,  men tydligen ska det fungera bra ändå.
  • a mor
    Rocky 79 skrev 2010-11-11 21:00:20 följande:
    Jag råkar ju jobba som sjukgymnast och kunde inte tänka mej att det var nåt brutet eftersom jag kunde stödja hyfsat på foten. Visst gjorde det ont, men inte så förskräckligt.  Var hos läkare på vårdcentralen efter typ två veckor men han trodde inte att nåt var brutet  och tyckte det var onödigt med röntgen. Nu inser jag ju att jag skulle sökt akut när det hände,  men det är lätt att vara efterklok.
    Pratade faktiskt med en läkare idag som sa att det kommer ta tid innan det blir bra. Det är inte säkert att benet läker ihop,  men tydligen ska det fungera bra ändå.
    Lite tokigt att läkaren inte tyckte det behövdes röntga. Man tror ju på dom och då klampar man på med foten även om man borde ha varit försiktig.
    Jag är då sådan. Säger doktorn att det bara är att sätta igång och gå så gör jag det även om det tar ont. Jag har ju ingen aning om hur det egentligen ska kännas och då måste jag ju kunna lita på att doktorn vet vad h*n pratar om. Det är klart, gör det för ont måste man ju ändå ifrågasätta.
    Hoppas det blir hyfsat bra för dej ändå.
  • pedersen02

Har brutit mellanfoten har nu gips ska ha det i 6v,ska stödja på foten men det är väldigt jobbigt, ska in nästa vecka byta gips och röntgas igen. Kommer aldrig klaga på mitt liv igen. Fy för att hoppa på kryckor och att ha det så här dessutom är det snö och halt man kommer ju knappt ut.

• Norrbottens

Hej! Jag bröt båtbenet i foten o går gipsad nu :( skall vara gipsad i 8v sedan 3 v med bara lindad fot o får absolut inte stödja på den :( hur kan det ta så lång tid att läka detta ben i foten? Hur lång tid e det innan värken går över?

• Tindragull
    Tindragull skrev 2010-11-10 22:36:12 följande:
    Vet jag inte... Har inte pratat med läkare om det. Är en sån där människa som helst håller mig ifrån läkare så mycket jag kan...

Och forfarande ett antal år senare har jag ont i den foten om jag går snett eller det är kallt ute. Kommer jag antagligen få leva med resten av livet.

Fick ut 22000 på försäkringen för bestående men, så om ni andra har problem glöm inte kolla med era försäkringsbolag om ni har rätt till ersättning.

Svar på tråden Brutet ben i foten