• Billy och Jag

Marinera kött, länge eller inte??

Fick höra i somras av en vän som är rätt så matkunnig att man inte behöver marinera länge. Hon menade att köttet ändå inte suger i sig marinaden.

Men man har ju alltid hört att det ska ligga länge i marinad.

Vad stämmer?

Sen så sa min svärmor att det är äckligt att steka marinerat kött... Men jag brukar använda marinad till både grill och stekning.. Är det något konstigt med det eller är marinaden bara till grillning egentligen??

Hur brukar ni krydda/marinera ert kött?

Jag gillar sweet chili på påse ;) Santa Maria.. enkelt och bra

• Svar på tråden Marinera kött, länge eller inte??
  • Swahney

du kan själv välja hur länge det ska marineras. jag har lagt kött och annat i marinad 5 minuter innan det ska stekas/grillas.
    självklart går det bra att steka det med. skyn blir ofta god att göra sås på.
    jag brukar använda sweet chillisås, soja, vitlök, och lite olika kryddor som jag har hemma, eller så köper jag färdig marinad och blandar i lite andra saker. men det är roligare att göra själv. man liksom tar vad man har.

• Billy och Jag

:)

Hur gör du såsen sen av skyn?

• Swahney

du tar skyn och sen blandar du grädde och mjöl så det blir en redning. så den blir krämig och god.

• Billy och Jag

okej :) Ungefär så jag tänkte att man gjorde.. men brukar du bryna mjölet för att få bort mjölsmaken eller blandar du bara ändå? :)

• elovesj

Jag brukar marinera länge, gärna ett dygn =). Jag inbillar mig att köttet/kycklingen blir så mör då att den nästan ramlar isär innan den färdiglagats ... 
    Jag gör också sås på skyn.. MUMMA....

Jag tycker att det blir skillnad om man marinerar länge eller inte.. Men en större skillnad tycker jag det blir på kött som inte är rumstempererat innan det grillas/steks. I många år tog jag ut proteinet direkt ifrån kylen (köttfärs ibland direkt från frysen) och lagade mat på. Det blir Aldrig bra...  

• elovesj

Marinerar ofta med honung, olja, vitlök, lite citron, paprika krydda, alltid en pinch salt, chilli.. Vad som finns hemma... apelsin händer både skal och saft..  Försöker alltid balansera smakerna, ngt sött, ngt surt.. Bland det som finns hemma dvs..

• elovesj

"skaka" grädde och mjölk, sen ner i skyn, vispa, höj värmen, låt bubbla upp, stäng av och låt sjuuuda =) Så gör jag iaf!

• Billy och Jag

håller med dig, låter det alltid bli rumsvarmt innan det steks. :)

jag vet inte om jag märkt någon större skillnad på långmarinering eller inte faktiskt.. men jag är lat och marinerar det ofta kort tid.. :) Planerar dåligt.. hehe

• Swahney

det är ingen direkt skillnad på lång och kort marinad. ja du bara blandar mjöl och grädde och sen ner i skyn.

köttet blir godare samt att marinaden sitter kvar bättre om det är rumstempererat. och då blir smaken mer intensiv med.

• klyban
    Billy och Jag skrev 2010-11-09 20:23:48 följande:
    Fick höra i somras av en vän som är rätt så matkunnig att man inte behöver marinera länge. Hon menade att köttet ändå inte suger i sig marinaden.

Men man har ju alltid hört att det ska ligga länge i marinad.

Vad stämmer?

Sen så sa min svärmor att det är äckligt att steka marinerat kött... Men jag brukar använda marinad till både grill och stekning.. Är det något konstigt med det eller är marinaden bara till grillning egentligen??

Hur brukar ni krydda/marinera ert kött?

Jag gillar sweet chili på påse ;) Santa Maria.. enkelt och bra
    Om det är marinad vi pratar om, alltså möra köttet då funkar inte kort tid.

Om du inte lyckas torka av all marinad så blir köttet kokt mer än stek när man tilagar köttet.
    Det är nog därför din mamma sa så.

Men använd rub istället när du steker, så slipepr du sådana problem med kokt kött.
    rub funkar perfekt till grillning också.
Svar på tråden Marinera kött, länge eller inte??