• cissy

Fysiska symtom av stress?

Har under våren märkt att min kropp har reagerat starkt på att jag har varit psykiskt stressad och oroad över alltmöjligt. Det tog länge innan jag förstod varför min nacke blev så stel, varför jag hade domningar och stickningar i armar och ben, illamående etc. Har hunnit oroa mig för alla möjliga allvarliga sjukdomar. Det konstiga är att symtomen har fortsatt länge efter att den egentliga stressfaktorn försvunnit. Tydligen hinner kroppen inte riktigt med...

Finns det någon annan här vars kropp reagerar starkt på stress? Hurdana symtom har ni haft? Hur har det gått över?

• Svar på tråden Fysiska symtom av stress?
  • Fyra

Värk, muntorrhet, dålig syn, ont i käkarna o mycket trött.

• Alsephine

Uschiamejen ja, mest magrelaterade bekymmer men också krypningar under huden och trötthet.

• Fyra

Ja just, lös i magen, halsbränna mm

• undrar

Jag har länge haft problem med mage och ständig värk i kroppen. Jag har blivit bättre sedan stressen i mitt liv har lugnat ned sig, men jag har värk, domningar i arm och rygg och ofta problem med min nacke.

Jag tycker att jag mår bra i övrigt, men så länge jag har sån värk så är det svårt att inte bli stressad av det. Det blir lite av en ond cirkel, det är svårt att bli av med stress och oro när man har ständig värk i kroppen.

• Kary

Jag var mycket stressad periosvis under varen och fick till slut magproblem sa att jag fick väldigt ont i magen efter att ha ätit och blev lös i magen och gasig. Inte hela tiden utan i "attacker" som varade nagra timmar och sen gick över. Kammomillte hjälpte men mest att vila ordentligt...sa nu är det äntligen bättre...men det var rätt skrämmande att det fortsatte ett tag efter att all stress försvunnit...

• Sofie75

Här har du stressmaja nr 1!!

MEN, jag har börjat prioritera mitt livs viktigaste saker och verkligen jobbat på att tona ner mig och min stress.

Jag har lidit av magkatarr sen min första stressiga jul i butik.
    Har sen dess haft det varje gång jag har bekymmer över någonting.
    Kan också få en hemsk ischias av stress också, och nackvärk.
    För 3 år sen tappade jag överdrivet mkt hår så jag hade kala fläckar i hela skallen och jättetunt risigt och hemskt hår utan lyster.

NU, är det så att jag har FÖRSÖKT lägga ner all min prestationsångest jag har över mig själv.
    Tar det lungt på jobbet, går upp tidigare för att inte stressa med barnen på morgonen, struntar i att det är lite stökigt ibland (mer erkänner att jag mår INTE bra när det är stökigt heller)
    Ibland kan jag tom låta disken stå för att jag hellre vill "ta hand om mig själv" och lägga mig i soffan och glo på såpor hela kvällen.
    Kan säga att jag absolut inte kunde göra det för 3 år sen.
    Har lärt mig att jag MÅSTE ta hand om mig själv för att må bra, för att vara en bra mamma, och en trevlig och kärleksfull sambo.

Så försök att ta hand om dig själv och sänk ribban för dina egna krav på dig själv. Jag lovar att du kommer att må mkt bättre

Ta hand om dig!! //Sofie

• cissy

Nån som har bra tips på hur man blir av med de fysiska symtomen? Min hjärna verkar ha fått dille, nånstans i bakhuvudet tror jag tydligen det är nån allvarlig sjukdom och inte stress jag lider av. Så jag oroar mig hela tiden lite, fast jag egentligen vet att symtomen kommer FÖR att jag oroar mig. Otroligt jobbig situation. Man är 99% säker att allt är ok, men 1% osäkerhet (oro) gör att symtomen finns kvar. Kan ju inte börja gå på läkarundersökningar med jämna mellanrum. Nån annan hypokondriker här... ?

• Molnet

Sambon har varit sjukskrivern för någon form av utbrändhet/stress.
    Han hade exakt samma symton som du: domningar och stickningar, nackstelhet, yrsel och illamående.

Han har gått hos naprapat sedan i höstas och lyckats få bukt med nackstelheten som utlöst bl a yrsel, nedstämdhet och huvudvärk. Hon går där ännu fast inte lika ofta, så fort han känner av att stelheten kommer tillbaka. Han går även på massage regelbundet, vilket kan rekommederas just för avslappning och att lätta upp spänningarna.

• Ejnie

Gå på någon form av kroppsterapi för att lösa upp det kroppsliga. Kan rekommendera en mycket duktig kinesolog / akupunktör i Sthlm om du behöver.

• Mammatilltretroll

Ejnie: Jag har funderat på att försöka få bukt med min candida som inte vill släppa och hört att kinesiologer kan sånnt..
    Vill gärna ha telefonnummer! Vet du vad det kostar?

Svar på tråden Fysiska symtom av stress?