• Pillan2012

Ving, apollo eller Fritidsresor till Egypten (el ouna Mövenpick)

Vecka 8 (sportlovet) ska ja, min man + våra 2 barn på 1 och 3 år åka till El gouna i Egypten och bo på Mövenpick resort. Nån som bott där och kan rekommendera det? Pga våra jobb och flygtider vill vi åka med apollo men finns det nån anledning att boka med fritidsresor eller ving istället enligt dig?

sen, en annan sak. Min kusin med familj är där samma vecka, i el gona men ett annat hotell. Hur funkar det, får man umgås med andra på deras hotellområde/strandområde eller är det förbjudet?

Längtar redan efter Dig!
  • Svar på tråden Ving, apollo eller Fritidsresor till Egypten (el ouna Mövenpick)
  • miliasmamma

Jag har aldrig rest med Apollo själv, men av de tre resebolagen är det Apollo jag hört mest negativt om och pga det drar jag mig från att boka resor med dem.

• Helena77

Vi har åkt mest med Ving och så Fritidsresor.
    Vihar varit i Egypten 2gånger och ena gången åkte vi med Ving och andra med Solresor.Jag tycker att Ving är toppen men Apollo är så pass stora så det går nog lika bra att åka med dom.

• Elli47

Jag har åkt med alla möjliga bolag och ingen är sämre än nån annan faktiskt! Personalen brukar vara jättebra på alla ställen.

• miliasmamma

Kan tillägga att det dåliga jag hört om Apollo har gällt vid sista minuten/ospec.
    Ställde frågan till en som jobbat på resebyrå ang. varför apollo oftast har så mycket billigare resor till samma hotell som exempelvis Ving. Enligt henne beror det på att apollo köper in sig på sämre rum på hotellet. Om det stämmer eller inte vet jag inte, men egentligen spenderar man ju inte särskilt mycket tid på rummet ändå, så kör på det som passar er bäst! :)

• Pillan2012
    miliasmamma skrev 2010-11-11 17:18:22 följande:
    Kan tillägga att det dåliga jag hört om Apollo har gällt vid sista minuten/ospec.
    Ställde frågan till en som jobbat på resebyrå ang. varför apollo oftast har så mycket billigare resor till samma hotell som exempelvis Ving. Enligt henne beror det på att apollo köper in sig på sämre rum på hotellet. Om det stämmer eller inte vet jag inte, men egentligen spenderar man ju inte särskilt mycket tid på rummet ändå, så kör på det som passar er bäst! :)
    Fast vi åker ju inte spec men tack ändå!
    Längtar redan efter Dig!
  • miliasmamma

Oj, såg nu vad otydlig jag var! ;)
    Det angående att rummen skulle vara sämre med Apollos resor gäller alltså "normala" resor där bolagen har resor till samma hotell. Det har jag bara hört hon som jobbat på resebyrå säga som sagt.. i annat fall har det negativa gällt sista minuten och ospec.

• Gladskit
    Elli47 skrev 2010-11-11 17:06:43 följande:
    Jag har åkt med alla möjliga bolag och ingen är sämre än nån annan faktiskt! Personalen brukar vara jättebra på alla ställen.
    Säger som du faktiskt! De tre senaste gångerna vi varit iväg har varit med olika arrangörer (Ving, Solresor & Apollo) och vi har varit lika nöjda med själva resebolagets insats alla gångerna.
    Nu planerar vi en resa till februari-mars nästa år till en destination och ett hotell som både Fritidsresor och Apollo har i sitt utbud och där blir det helt och hållet priset som får styra.
  • Elli47
    Gladskit skrev 2010-11-12 13:13:09 följande:
    Säger som du faktiskt! De tre senaste gångerna vi varit iväg har varit med olika arrangörer (Ving, Solresor & Apollo) och vi har varit lika nöjda med själva resebolagets insats alla gångerna.
    Nu planerar vi en resa till februari-mars nästa år till en destination och ett hotell som både Fritidsresor och Apollo har i sitt utbud och där blir det helt och hållet priset som får styra.
    Jag brukar också utgå från priset och förstås att flyget går från en flygplats nära oss! Ibland kan även tiderna för flyget avgöra...
  • ceeh

Hej

Jobbar på resebyr å och kan lova att vem som får vilka rum har inget att göra med vilket bolag man reser med. Resebolagen köper inte vissa rumsnummer utan ett sk allotment på hotellet. Naturligtvis kan man köpa olika runstyper, dvs standardrum, superior rum, sviter osv, men de flesta bolag har standardrum om inget annat framgår av bokningen. Men tyvärr är det så att folk gärna delar med sig av dåliga erfarenheter i större utsträckning än de positiva. Har hör lika många horror stories om alla bolag. Allt är inte resebolagens fel, men resenärerna vill gärna tor det. I alla fall så när det gäller Mövenpick i el Gouna så spelar det ingen roll vilket bolag ni åker med i fråga om rummen. Däremot beror det på om ni ska hitta på något på resmålet (ex utflykter etc) har de svenska reseledare på dessa? Är det viktigt för er? Kan vara bra att jämföra.
    De som ahr detta hotell (samm typ av rum osv) är ving, apollo, fritidsresor och Detur. APriserna är ungefär detsamma avresedagarna skiljer sig något. Apollo söndagar, fritte och Detur fredagar (F även tors) och Ving tisd+onsd.

Lycka till!

• Pillan2012

ja, låter ju märkligt att arrangörerna har olika standarder på ett och samma rum på samma hotell Hur som, eftersom apollo hade bäst flygtider så valde vi dem, allt bokat och klart och ser såååå frm emot det! Bara 14 veckor kvar

Längtar redan efter Dig!
  • ceeh

Tror ni kommer få det kanon! Så jäkla fint hotell som nu dessutom precis renoverat klart sorta delar av htoellet och ett av poolområdena! El Gouna i sig är som en liten sagovärld helt underbart!

• Resemamma

Hej,
    du kan välja Fritte, Apollo eller Ving utan problem, de är alla bra! Reser ofta med dem allesammans och bor nu i El Gouna sedan ett år tillbaka. Ni kan absolut umgås på den andres hotellområde men det kostar... jag vet inte vad Mövenpick tar, på Sheraton tex kostar det ca 75 EGP per vuxen och dag... Var bor dina vänner? Det finns ju även en publik pool på restaurang "Club House" och fina stränder där ni kan vara om ni vill umgås utan att betala. Stränderna är gratis men vill man ha solstol så får man betala några pund. Vill ni ha lite egentid ni vuxna, så har vi på Svenska Skolan Egypten en fritidsklubb som har öppet söndag tom torsdag mellan 8 - 18. Här kan barnen pyssla, spela spel, göra utflykter, baka, bada, lägga pussel, ha pingisturnering, spela fotboll, utmana varandra i Fia med knuff m.m. tillsammans med svenska pedagoger. Läs mer på www.svenskaskolanegypten.se Välkommen till vackra El Gouna!

Svar på tråden Ving, apollo eller Fritidsresor till Egypten (el ouna Mövenpick)