• mikaelak

profylaxkurs stockholm?

bf februari, ska gå ammningskurs & livet efter födseln via mvc, men jag o min karl funderar nu på om vi ska gå en profylaxkurs också, några erfarenheter? någon bra i stockholm? ligger alla runt 2000kr/par eller finns det billigare?

• Svar på tråden profylaxkurs stockholm?
  • Tindre

Även jag har bf i februari och vi går på AnnasProfylax här i stockholm. Jag var själv lite skeptisk till det hela men efter att en kompis gått kursen och haft en bra förlossning med tekniken tänkte jag att det kan ju inte skada att prova.
    Jag och gubben går tillsammans och det är faktiskt riktigt trevligt. Visst, det är mycket "feel-good-kurs" - era kroppar är gjorda för det här, klart ni fixar det, möt era rädslor så går det bra, målbilder mm - men tekniken att andas igenom smärta fungerar förvånansvärt bra. Jag tycker också att det är bra träning för gubben som får lite idéer om hur han kan hjälpa till under förlossningen och mycket av kursen riktar sig just till partnern. (Min gubbe skulle aldrig sätta sig med näsan i en bok och "läsa på" och på kursen har vi gått igenom i stort sett hela förlossningen på ett begripligt sätt.)
    Jag tror absolut inte att man behöver kursen, den är inte "livsnödvändig" på något sätt, för den handlar bara om att andas och att slappna av, men jag rekomenderar den!
    Sen tycker vissa att de pengarna kan man använda för andra saker - och visst kan man det! - men som sagt, vi tycker båda att det var väl spenderade pengar och värt den nedlagda tiden.

• lis07

Hejsan!

Jag har gått både Annas profylax (1a barnet) och babyz profylax (nu bf 13/12). jag har inte sett ngn kurs som är billigare. 

Kort sagt lär man sig ffa två saker Andas och olika massagetekniker för partnern som är smärtlindrande och avslappnande. Jag skulle kunna rekommendera bådda kurserna, men de är ganska olika så det beror på vad man är ute efter, 

Svar på tråden profylaxkurs stockholm?