• Fidelia

Övergång till babysemp 2

Min dotter är 3½mån och det e snart dags att gå över till babysemp 2 och börja med smakisar.
    Hur har ni gjort vid 4mån ålder... hur börjar man?
    Byter man direkt, eller kan man blanda semp 1 & 2 i samma flaska? E det samma dosering?
    Vad e det för skillnad på 1 & 2 ?
    Sen när det gäller smakisar, har ni bytt ut ett helt mål direkt? Måste ju va bättre o låta henne smaka lite o sen ge flaska...

Är det semp 2 man ska köra ett tag nu eller finns det någon vällning man oxå kan ge vid 4mån?
    Jag ammar bara lite grann, mest för mys o nattetid... bröstmjölken räcker inte till...

Berätta gärna hur ni har gjort.

Åsa 

• Svar på tråden Övergång till babysemp 2
  • flickan85

Man blandar dem på samma sätt. Alltså lika många skopor och vatten. Jag gjorde så att jag bytte ut en skopa med 2:an ett par dagar,sen 2 skopor osv.
    Skillnaden mellan BabySemp 1 och BabySemp 2 är att:
    BabySemp 2 innehåller risstärkelse som kan göra att modersmjölksersättningen ligger kvar längre i magsäcken vilket gör att barnet håller sig mättare längre. Detta skulle kunna innebära att barnet inte äter tillräckliga volymer om BabySemp 2 introduceras för tidigt.

Min dotter fick börja med smakisar när hon var 16 veckor. Började lite med gröt. Man byter inte ut ett helt mål i början utan bebisrna får smaka ett par skedar bara. och sen flaska efteråt.
    Nu får hon ersättning på morgonen. Vid nästa måltid får hon gröt eller nån fruktpuré. måltiden efter det så blir det nån varm mat. På kvällen får hon gröt. Hon äter ju bara ett par skedar så hon får ersättning efteråt på alla måltid.

Men detta är ju mitt sätt. Alla gör olika. Du får hitta ett sätt som passar er bäst.
    Lycka till!

• mupparsmupp

vi började med baby semp 2 direkt. utan att hålla på att blanda 1 och 2. det gick jätte bra :)
    gröten fick han smaka lite 1 gång om dagen i 2 veckor. sedan bytte vi ut ett mål :) vi började med gröt vid 3½ månad :)

Bebis 9 maj 2010
  • Fidelia

Ah ok!
    Jag har funderat lite på att göra egen mat... tänkte börja med sånt som potatis, palsternacka, broccoli, majs kanske? Morötter, finns ju massa man kan koka och puréa... sen fick jag tips om att späda m ersättningel bröstmjölk, för att det ska bli slätare.. samt lite osaltat smör i...

En vän tipsa mig... säkert olika för alla, men det lät vettigt.
    Att man ska börja ge dom hemlagat o inte burk, för det är lättare att lära dom äta burk än hemlagat om man börjar med burk...

Så det ska jag nog testa..

Har precis köpt semp1 ett nytt paket, köper nr2 när det börjar ta slut och göra som ngn skrev blanda i några dagar innan man går över helt. 

Svar på tråden Övergång till babysemp 2