• dezibel

Katt+råtta+råttgift

Har två utekatter som är duktiga möss/råttfångare och som alltid äter upp sina byten. Nu har boden/förrådet blivit invaderat av råttor och jag har fått rådet av Anticimex att lägga ut råttgift.
    Men jag är rädd att mina katter äter råttor som ätit råttgift och det måste ju vara skadligt/dödligt?
    Använder ni råttgift fast ni har utekatter och har någon blivit sjuk eller känner katterna av att dessa råttor är "giftiga"?

• Svar på tråden Katt+råtta+råttgift
  • Kinya

Katterna känner inte ens att giftet är giftigt. Giftet är gjort för att råttorna ska tycka att det smakar gott, tyvärr tycker även katter att det smakar mums. Det är vad jag fått berättat för mig i alla fall.

• far
    dezibel skrev 2010-11-10 08:30:06 följande:
    Har två utekatter som är duktiga möss/råttfångare och som alltid äter upp sina byten. Nu har boden/förrådet blivit invaderat av råttor och jag har fått rådet av Anticimex att lägga ut råttgift.
    Men jag är rädd att mina katter äter råttor som ätit råttgift och det måste ju vara skadligt/dödligt?
    Använder ni råttgift fast ni har utekatter och har någon blivit sjuk eller känner katterna av att dessa råttor är "giftiga"?
    Min katt dog just för att han hade fått råttgift i sig.Rynkar på näsan
  • dezibel
    far skrev 2010-11-10 08:34:53 följande:
    Min katt dog just för att han hade fått råttgift i sig.Rynkar på näsan
    Usch vad tragiskt, lider med dig.
    Men hur gör ni då? Slagfällor, burfällor???
  • viseversa
    dezibel skrev 2010-11-10 08:44:32 följande:
    burfällor hade jag valt. Men råttor är smarta så det tar nog inte såå lång tid förns dom listar ut att burarna är farligt. Slagfällor kan ju katterna skada sig på också tänker jag.
  • dezibel

Katterna kommer inte in i förrådet så det är ingen risk att dom skadar sig på fällorna men slagfällor slår snett ibland och råttorna pinas länge...fast råttgift är väl inte heller smärtfritt?
    Enligt Anticimex blir man inte av med råttor i mängder utan gift men jag vågar inte riskera katterna .
    Får väl helt sonika säga -Välkommen åt dom! 

• far
    dezibel skrev 2010-11-10 08:44:32 följande:
    Då jag bodde i lägenhet då, och han bara skulle ut och svira lite, sprang han till ett annat bostadsområde där det tydligen fanns råttgift utlagt nånstans, när han kom släpande hem, körde vi till veterinären, men han dog i bilen..Så det är riktigt farligt.

Men just som viceversa sa, så är det väldigt inteligenta, så jag hade nog lånat, eller på annat vis fått dit ett helt gäng katter, mmm nej det går ju inte det heller! Rotter kan få ca 10 ungar på ett par mdr, och de blir könsmogna vääldigt fort, kan ni inte utacordera katterna, under tiden ni lägger ut råttgift?

Men små barn kan absolut inte lämnas utan uppsik då.
  • eeos

Du ska lägga giftet i lådor som går att stänga så att inte andra djur kommer åt giftet.

Att en katt äter upp en mus som ätit gift gör inget.

Det märks inte på katten.

Vi har gift utlagt här hemma.
    Våran katt fångar möss/råttor utan att ha blivit sjuk.

MEN misstänker du att katten fått i sig gift ska du ringa veterinären.
    Oftast är motgiftet K-vitamin.

Det står på giftet vad som är motgiftet.

Så lägg gift i lådor du köper eller fått av anticimex.

Lås lådorna.

• Fiddelii

Att katten kan bli sjuk av att ha ätit en råtta med gift i sig kan jag intyga.
    Våran katt blev riktigt dålig, kräktes och hängig, otäckt att se.
    vi har endast lådor där råttan/musen kan gå in och sedan fastnar, inget råttgift
    med tanke på djuren!

• dezibel

Tack för svaren och det blir inget råttgift här!

Svar på tråden Katt+råtta+råttgift