• Helena o Mattias

Vabba om man är arbetslös??

Min son har gjort en operation o har varit hemma sen 1:a november o läkaren har skrivit sjukintyg till den 17:e.

Min fråga är om man kan ta ut vab om man är arbetslös utan ersättning?

Mina älsklingar, min man Mattias, sonen Linus 051025 dotter Evelyn 090908
  • Svar på tråden Vabba om man är arbetslös??
  • Kontra

Jag är arbetslös och går på aktivtetsstöd och i de papper jag har står det under tillfällig vård av barn: "vid frånvaro från programmet på grund av tillfällig vård av barn får du utvecklingsersättning eller aktivitetsstöd på samma villkor som tillfällig föräldrapenning. Så du får alltså utvecklingsersättning eller aktivitetsstöd  istället för tillfällig föräldrapenning som du skulle ha fått om du arbetat."

Men jag vet inte hur länge tillfällig vård av barn räknas då jag själv inte har barn. Men kolla med försäkringskassan eller ams. 

• Bulle i ungnen

Nej, det kan du inte eftersom du inte förlorar någon ersättning. Har du ingen ersättning/inkomst så har du inget inkomstbortfall/ersättningsbortfall om du skulle vabba.

• delifi2

du borde ju få göra det eftersom du annars måste vara tillgänglig på arbetsmarknande.
    Vet inte det var bara jag som tycker så iaf

• Mummy

Har du ingen ersättning har du säkert ingen SGI heller. Har du ingen SGI får du inte ut något för vård av barn

• Helena o Mattias

Jag har varit barnledig med minsta till i september o har haft SGI-grundad fp.

• Mummy

Fast vad har du gjort efter september? Har du varit anmäld på AF eller på annat sätt skyddat din SGI?
    Har du kvar din SGI får du lite mer per dag när du tar VAB än när du tar ut FP

• Helena o Mattias

Jag har vart anmäld på af direkt efter fp tog slut.

• Mummy

Tycker du ska ringa FK direkt och höra. Men är din SGi skyddad får du lite drygt det du fick i FP

• Helena o Mattias

ok, men de är ju också pengar...

• Skumboll

Räcker inte att du enbart är inskriven på AF. Du måste också ha någon form av dagsersättning (a-kassa, aktivitetsstöd eller liknande) för att du ska vara berättigad TFP.

♥ Simon ♥
  • Bulle i ungnen

Vab är en ersättning man får för förlorad inkomst. Har man ingen inkomst kan man inte få någon ersättning för vab. Men vabba kan du ju göra ändå.

Svar på tråden Vabba om man är arbetslös??