• hej att

Bäst att bo i Falun? Områden? Dagis/Skolor?

Hej!
    Vi ska flytta till Falun i sommar, och undrar om ni har några tips på områden, skolor och dagis?
    Vi är en familj med två vuxna, två barn på 11 och 3 år och två katter.

Är det någon skola som INTE är bra?

ALL info mottages tacksamt!

www.ietthuspaeno.se - Blogg om en motivatoriskt utmanad vaginalsvensk.
  • Svar på tråden Bäst att bo i Falun? Områden? Dagis/Skolor?
  • Hallon4

Välkomna till Falun!

Jag undrar om ni ska bo i hus eller lägenhet?
    Egentigen finns det inga jättenedgågna områden i Falun.
    Norslund, Gruvriset, Bojsenburg,Hälsinggården,har mycket lägenheter.
    Men Norslund och Gruvriset och Hälsinggården har också villaområden.

Spontant tänker jag att Bojsenburg kanske har mest lägenheter och även lite nedgånget.

Slätta har mycket lägenheter och många villor också.
    Grundskolorna är ganska bra men på högstadiet är Hälsinggårdsskolan jättestor och gamla nedslitna lokaler.
    Gruvrisskolan har bra rykte.
    Hosjöskolan där mina har gått är också bra.
    Annars vet jag inte.

Montessori är bra, Mosaik där mina går är bra.

Lite virrigt blev det här men fråga mer om du vill.

• Aquavit

Precis, du får nog specificera lite mer vad ni är ute efter. I Främby finns jättefina bostadsrättsradhus, nära vatten och skola/dagis.
    Vill ni ha nära till stan, bussar, kommer ni jobba i Falun el Borlänge eller nån annanstans?

• hej att

Åh svar!

Vi vill bo i lägenhet, en 4:a. Jag har idag fått ihop 485 köpoäng, vad kan man få för det? Vi flyttar i sommar förutsatt att vi får tag i en lägenhet där och får huset uthyrt här på Gotland.

Jag har bott i Falun när jag var mindre; några år i Bojsen (när jag var 3-5 år), sen några på Galgberget och slutligen en "liten stund" på Knoppen. Men jag hann aldrig bilda mig någon större uppfattning om andra områden, eller dagis och skolor, förutom Gruvrisskolan som jag gick i. (Som var bra!)

Montessoriskolan, var ligger den? Jag har skrivit upp dottern på Söderbaumska, men jag har egentligen ingen större koll på skolan. Det är heller inte så stor chans att hon kommer in, med tanke på att någon där måste sluta först.)

Vi vill ha något sånär nära till stan, galgberget svider lite men kanske är bäst för barn? Jag kommer vara mammaledig första året (just ja - vi kommer ha TRE barn om allt går väl ), och sen kommer jag antingen söka till högskolan Dalarna (Falun eller Borlänge) eller till en skola i Leksand.
    Min sambo ska studera. Vi har körkort och bil.

Jag har en nära vän som bor på Galgberget, men annars har jag nog tappat kontakten med de flesta från min klass under de få år jag gick där. Mao kommer jag behöva lära känna lite nya människor, kanske genom en öppen förskola eller så. Vet ni var de finns? (öppna förskolor)

Jag har HUR många frågor som helst, vet inte hur jag ska begränsa mig riktigt.

Tack för svar!

• Aquavit

Jag tycker Galgberget är trevligt, där finns lite blandade hustyper och skogsområdet med motionsslingorna. SEn ligger det lite lagom avskiljt tycker jag, ingen direkt genomfartstrafik.
    Sen finns ju Kvarnberget där det finns lägenheter, men jag har ingen uppfattning om hur det är att bo där, jag har själv bara bott här i 4 år. Men läget är bra, nära till stan, nära till vattnet och Konsum. Själv bor jag i Källviken, så jag känner mest till denna sidan av stan
    Har sonen på Främby dagis och vi trivs jättebra där.

• Aquavit

Öppna förskolor finns för övrigt lite överallt. Vid årsskiftet ska det öppnas ett familjecentrum nånstans i Elsborg eller däromkring. Där ska det om jag har förstått saken rätt finnas allt man kan behöva som barnfamilj, dvs MVC, BVC, öppen förskola, dagis och fritids (osäker på det men har för mig att det var så), barnpsykolog....
    Min MVC/BVC på Tisken ska nämligen flytta dit. Så det blir nya fräscha lokaler och allt på en plats.

• Joico

Välkommen hit

Jag röstar helt klart på Galgberget! Fint område, mycket barnfamiljer, bra bussförbindelser, helt OK att gå till stan (även om hemvägen är lite dryg Tungan ute). O så Gruvrisskolan.

• hej att

Akvavit

Källviken är fint, där var jag och badade en del!

Vad bra att få höra att Främby dagis är bra, jag har kikat på dagisen där med. Har sett att det finns fyra stycken på galgberget/samuelsdal, men inte fått någon känsla när jag tittat på deras hemsidor riktigt.
    Antar att jag får åka dit och kolla läget.

Det låter bra med ett familjecentrum! Smidigt!

Hur kommer det sig att ni flyttade till just Falun? (om jag får fråga)

• hej att
    Joico skrev 2010-11-10 21:39:19 följande:

Välkommen hit

Jag röstar helt klart på Galgberget! Fint område, mycket barnfamiljer, bra bussförbindelser, helt OK att gå till stan (även om hemvägen är lite dryg Tungan ute). O så Gruvrisskolan.

Tackar! Bor du där?
    Minns hur jag envist försökte cykla upp för den där mardrömsbacken utan att stanna... Å herregud.
  • Joico
    hej att skrev 2010-11-10 21:45:52 följande:
    Tackar! Bor du där?
    Minns hur jag envist försökte cykla upp för den där mardrömsbacken utan att stanna... Å herregud.
    Nej, inte nu. Bodde där när jag var 10-17. Trivdes jättebra! Min pappa bor där nu. Jag gick på Gruvrisskolan åk1-9. Är ofta uppe och går med hundarna där, sköna områden och elljusspår!

Hehe den är rätt dryg, men har man gjort de några gånger så går det nog bra tillslut men nu för tiden går det ju bra med bussar, de gjorde det inte då
  • hej att
    Joico skrev 2010-11-10 22:04:55 följande:
    Nej, inte nu. Bodde där när jag var 10-17. Trivdes jättebra! Min pappa bor där nu. Jag gick på Gruvrisskolan åk1-9. Är ofta uppe och går med hundarna där, sköna områden och elljusspår!

Hehe den är rätt dryg, men har man gjort de några gånger så går det nog bra tillslut men nu för tiden går det ju bra med bussar, de gjorde det inte då
    Jaså, vilka år var det? Jag gick på gruvrisskolan 8:an och 9:an, och det var.... *tänka* 96-98 tror jag.
    Jag tyckte att det var rätt tråkigt att bo där på den tiden, men det är väl annorlunda nu när man är förälder...
  • Joico
    hej att skrev 2010-11-10 22:10:38 följande:
    Jaså, vilka år var det? Jag gick på gruvrisskolan 8:an och 9:an, och det var.... *tänka* 96-98 tror jag.
    Jag tyckte att det var rätt tråkigt att bo där på den tiden, men det är väl annorlunda nu när man är förälder...
    Hehe jag gick ut 9an 2004

Tråkigt att bo i Falun eller bo på Galgberget?
  • hej att
    Joico skrev 2010-11-10 22:13:12 följande:
    Hehe jag gick ut 9an 2004

Tråkigt att bo i Falun eller bo på Galgberget?
    Jaså sedärja, hade på känn att du var lite yngre! Jag tyckte galgberget var tråkigt, men gillade Falun. Men jag har jättemysiga minnen därifrån. Det var nog bara tonårstråkigt ibland...
  • Joico
    hej att skrev 2010-11-10 22:19:12 följande:
    Jaså sedärja, hade på känn att du var lite yngre! Jag tyckte galgberget var tråkigt, men gillade Falun. Men jag har jättemysiga minnen därifrån. Det var nog bara tonårstråkigt ibland...
    Haha meh... va.. . Varför? Skrikandes 

Nu har det ju byggts jättemkt villor där och det bor många barnfamiljer o som du säger så är det nog annorlunda att bo där som vuxen + med barn så.. det är ett bra område, absolut!
  • hej att
    Joico skrev 2010-11-10 22:39:48 följande:
    Haha meh... va.. . Varför? Skrikandes 

Nu har det ju byggts jättemkt villor där och det bor många barnfamiljer o som du säger så är det nog annorlunda att bo där som vuxen + med barn så.. det är ett bra område, absolut!
    Jag var inne i ditt fotoalbum och såg en bild på dig, därav mitt antagande. Du såg inte ut att vara omkring 30 helt enkelt.

Ja det har verkligen byggts till måste jag säga... jag var där i somras och tittade storögt på området närmast källviken, det fanns verkligen inte där på min tid! För att inte tala om huset jag var gäst i, det fanns inte heller då.

Det blir nog bra där ändå, känner att jag börjar få tillräckligt många bekräftelser på att vi gör rätt i att bosätta oss där.
  • Joico
    hej att skrev 2010-11-10 22:46:39 följande:
    Jag var inne i ditt fotoalbum och såg en bild på dig, därav mitt antagande. Du såg inte ut att vara omkring 30 helt enkelt.

Ja det har verkligen byggts till måste jag säga... jag var där i somras och tittade storögt på området närmast källviken, det fanns verkligen inte där på min tid! För att inte tala om huset jag var gäst i, det fanns inte heller då.

Det blir nog bra där ändå, känner att jag börjar få tillräckligt många bekräftelser på att vi gör rätt i att bosätta oss där.
    Då får jag väl säga Tack då

Hehe nä det är rätt nytt. Såg du området längre "in" då (om man kommer från Källsviks-hållet)? Bakom kyrkan så att säga.

Det blir nog kanonbra tror jag! Annars typ Främby som nån sa. Min mamma bor i ett radhus (det är väl egentligen bostadsrätter, men de ser ut som radhus) i Östra Främby.
  • hej att
    Joico skrev 2010-11-10 23:04:26 följande:
    Då får jag väl säga Tack då

Hehe nä det är rätt nytt. Såg du området längre "in" då (om man kommer från Källsviks-hållet)? Bakom kyrkan så att säga.

Det blir nog kanonbra tror jag! Annars typ Främby som nån sa. Min mamma bor i ett radhus (det är väl egentligen bostadsrätter, men de ser ut som radhus) i Östra Främby.
    Vassego!

Ja det var vid kyrkan jag var på besök, jättefint har det blivit!

Jag håller tummarna för att vi får något på galgberget (annars Främby) precis just till 1 augusti, men det vat man aldrig...
  • Joico
    hej att skrev 2010-11-13 19:20:23 följande:
    Vassego!

Ja det var vid kyrkan jag var på besök, jättefint har det blivit!

Jag håller tummarna för att vi får något på galgberget (annars Främby) precis just till 1 augusti, men det vat man aldrig...
    Ahaa, då ställer jag om frågan då.. såg du området ner mot Källviken?

Håller också en tumme för er!
  • hej att
    Joico skrev 2010-11-13 21:21:27 följande:
    Ahaa, då ställer jag om frågan då.. såg du området ner mot Källviken?

Håller också en tumme för er!
    Jaså du tänker såå... jag såg början av området ner mot Källviken. Såg ut som villor, är det bara det där eller finns det lägenheter också?
  • Aquavit

Nu är jag tillbaka
    Just vi flyttade till Falun eftersom min man är dalmas. Själv pluggade jag på högskolan i Borlänge för länge sen och trivdes jättebra här uppe då, så för mig var det inget svårt val att flytta upp igen. Jag själv kommer från Stockholm, men man får ju så mycket mer valuta för pengarna här känns det som. Vi kan bo i ett område som Källviken med nära till bad och stad och ändå ha en bra ekonomi

Angående Främby dagis så hör man både du och bä om jag ska vara ärlig. I min sons grupp är det jättebra, men han har inte fyllt 2 år än och det är en relativt liten grupp med jättebra personal. Däremot vet jag att i de äldre grupperna så tycker en del att det är för lite personal, men jag tror ändå att de flesta tycker dagiset är bra förutom just det. Och hur det är just på Främby jämfört med andra ställen har jag ingen aning om, jag tycker det låter som det är personalbrist överallt.

Hojta om det är nåt mer du undrar över

hej att skrev 2010-11-10 21:43:55 följande:
    Akvavit

Källviken är fint, där var jag och badade en del!

Vad bra att få höra att Främby dagis är bra, jag har kikat på dagisen där med. Har sett att det finns fyra stycken på galgberget/samuelsdal, men inte fått någon känsla när jag tittat på deras hemsidor riktigt.
    Antar att jag får åka dit och kolla läget.

Det låter bra med ett familjecentrum! Smidigt!

Hur kommer det sig att ni flyttade till just Falun? (om jag får fråga)
Svar på tråden Bäst att bo i Falun? Områden? Dagis/Skolor?