Trollet Ludenben skrev 2010-11-21 18:38:41 följande:
det där är inte sant. Det finns ganska mycket forskat på barn och ADHD och det finns studier på att det har effekt på ADHD. Inte på alla barn dock. Oxford-Durhamstudien är den största. Och sen är omega3 inte farligt att ge och eftersom det finns gott om barn som har blivit hjälpta är det ju ganska dumt att skippa det bara för att man inte har rätt kunskaper. Man förlorar ett par hundringar om det inte hjälper men man har desto mer att vinna om det hjälper.
Vår hjärna är gjord av fett. Inte vilket fett som helst utan hjärnan består av omega3-fettsyror. De kan inte vi producera själva utan det måste tillföras via födan. EPA och DHA är två viktiga fettsyror, DHA är den som hjärnan består mest av. Men senaste forskningen visar på att det är främst EPA-syran som har positiv påverkan på dessa barnen och de kan bli lugnare av detta. Om det är så att många barn med ADHD lider brist på EPA eller behöver mer av det, jag tycker inte att det låter särskilt ologiskt att brister i hjärnan får konsekvenser någonstans i kroppen och att de barnen blir lugnare om man tillsätter detta. Det är även svårt att tillgodose behovet med hjälp av att äta fisk eftersom det är just den rätta balansen av EPA som är viktig.
Jag visste att du skulle dyka upp i denna tråd.
Svenska myndigheter har gått igenom de studier som finns (även den du nämner) och valt att inte rekommendera Omega-3 till barn med ADHD. Underlaget och effekten är för låg (och obefintlig utom på en väldigt liten grupp).
Huruvida man anser att Svenska myndigheter vet mest och bäst, eller om man vill prova ändå är ju såklart upp till var och en.
Det florerar mycket hokus pokus i media, och framförallt från de producerande företagen själva. Därav väljer jag själv att lita på det oberoende myndigheterna, och inte på enskilda intressenter. Men som sagt. Man får ju göra sin egen bedömning, och ingen kommer ju dö av lite Omega-3.