• Trinity78

    Anmäla läkare till patientnämnden eller Socialstyrelsen?

    Nu när HSAN försvinner så ska Socialstyrelsen ta över arbetet istället. Men ska man anmäla en läkare till patientnämnden eller Socialstyrelsen? Vad är det för skillnad?

    Detta är vad som hände:
    En fredagseftermiddag tidigt i våras ringde jag till Sjukvårdsrådgivningen eftersom jag hade väldigt ont i bröstet och ryggen. Jag hade haft detta från och till under en längre tid och på lite olika ställen, bl.a. på höger sida ungefär vid revbenens kant. Sköterskan på Sjukvårdsrådgivningen blev orolig att det var mitt hjärta, men jag sa att jag aldrig haft några problem med hjärtat, hade bra blodtryck och att jag verkligen inte trodde att det var det som var felet. Hon propsade ändå på att få skicka en ambulans för att vara på säkra sidan, vilket jag tillslut gick med på, även om jag kände mig dum som tog upp viktiga resurser för nån annan.

    Ambulansen kom och sjukvårdarna tog ett EKG som inte visade nåt onormalt. De ville ändå ta med mig in till vårdcentralen då de har bättre EKG-maskiner. De debatterade lite om de skulle välja vårdcentralen som ligger 15 min bort men klockan var 16.40 och de stänger kl 17. Jouren ligger 35 min bort och akuten 45 min bort och de ville helst inte lämna sitt område ifall nån annan behövde dem snabbt. De ringde in till vårdcentralen och fick besked om att jag kunde komma dit. Jag hade fortfarande väldigt ont och blev utburen på bår till ambulansen. De sa till min man att vänta hemma med bilen ifall han skulle behöva åka efter.

    Väl inne på vårdcentralen tog de ett EKG till som inte heller det visade på nåt onormalt. Jag blir invisad till läkarens mottagningsrum (fortfarande med starka smärtor) och där står han och pratar i telefon med sin fru. Tydligen väntade de middagsgäster och han säger att han skulle skynda sig hem. Han lägger på luren och vänder sig till mig. Han säger att han har minsann varit läkare i XX år (tror det var 11) och han har aldrig varit med om att en smärta kan hoppa runt så i buken. Jag får en stark känsla av att han egentligen säger att jag bara hittat på alltihop. Sen fortsätter han med att säga att han inte har tid med detta utan ska hem på middag. Jag blir utvisad till gatan medan personalen stänger och den stackars ambulanspersonalen kan bara titta på. Jag har fortfarande så ont att jag knappt kan stå men det finns inga bänkar så jag får helt enkelt sätta mig på den kalla trottoaren och vänta på min man som får komma och hämta mig. Tur i alla fall att jag fick med mig min mobil!

    Några månader senare lyckas jag få en annan läkare att skicka mig på ett ultraljud (eftersom smärtorna fortfarande kommer och går) och där upptäcks det att jag har massor av gallstenar. Jag opererades ganska omgående efter det och har inte haft några problem sedan dess.

    Detta är inte den enda historien jag har om min vårdcentrals inkompetens men det är nog den värsta.


    Reproductively challenged
  • Svar på tråden Anmäla läkare till patientnämnden eller Socialstyrelsen?
  • anon01

    Brister i bemötande lägger HSAN (och Socialstyrelsen) bara ned. Du måste visa att det var ett medicinskt fel som begicks av tillräckligt allvarlighetsgrad. Tyvärr.

  • Signatur

    Ingen idé att anmäla till HSAN just nu. De delar inte ut några diciplinpåföljder alls eftersom allt ska ändras. Helt sjukt! Man får väl lov att sköta sitt jobb så länge som det finns.

  • Maie

    Det är väl klart att det är lönt att anmäla missförhållanden. De ärenden som inte HSAN hinner ta ställning till före årsskiftet kommer att lämnas över till Socialstyrelsen och handläggas enligt den nya lagen.

    Den största skillnaden är ju egentligen att inga varningar kommer att delas ut till sjukvårdspersonal, utan Socialstyrelsen kan istället kritisera händelsen och i värsta fall återkalla den felande personens legitimation. Men nu är vi nog lite OT här.

  • ubbe
    Ang. Maies kommentar ovan.
    Problemet med det nya systemet, där påföljderna avskaffas, är bara att fel hos vårdpersonal aldrig kan få någon konsekvens.

    Legitimationer återkallas oerhört sällan, och aldrig utifrån att vårdpersonal varit vårdslös. I de fall legitimationer har återkallats har det endast skett utifrån att personal begått brott eller missbrukat narkotiska preparat. Om vårdpersonal grovt åsidosätter patienternas säkerhet så är detta tyvärr inte ett tillräckligt skäl till deslegitimering.

    När det gäller möjligheten till att utreda helheten kring en vårdhändelse som orsakat skador eller utsatt patienter för risk att skadas, så är den i allt väsentligt oförändrad jämfört med idag.

    Den enda konkreta skillnad som den nya lagen innebär är att vårpersonalens ansvar avskaffas och att all möjlighet till oberoende prövning av vården försvinner.

    //ubbe
  • Chestah

    jag börja med en tråkig start. börja utreda mig när jag va 8 år för ADHD och inlärningssvårigheter. då fick jag bara en massa utlåtanden som inte va något att ha. Sen gjorde jag en vid 14 år ålders och samma skit där... och nu när jag va 23 då fick jag diagnosen :/ men har missat hur mkt som helst i skolan och fick sparken från jobb pga detta.

    vill anmäla detta och få ersättning för sveda och värk och förlorade arbetsinkomst vet någon vart jag ska vända mig? 

  • FH Mamma
    Chestah skrev 2011-08-31 01:30:13 följande:
    jag börja med en tråkig start. börja utreda mig när jag va 8 år för ADHD och inlärningssvårigheter. då fick jag bara en massa utlåtanden som inte va något att ha. Sen gjorde jag en vid 14 år ålders och samma skit där... och nu när jag va 23 då fick jag diagnosen :/ men har missat hur mkt som helst i skolan och fick sparken från jobb pga detta.

    vill anmäla detta och få ersättning för sveda och värk och förlorade arbetsinkomst vet någon vart jag ska vända mig? 
    det kan nog vara för sent att anmäla.. man har bara en viss tid på sig.. jag undrar om det inte är 2 år..tyvärr
  • Chestah
    FH Mamma skrev 2011-08-31 01:39:55 följande:
    det kan nog vara för sent att anmäla.. man har bara en viss tid på sig.. jag undrar om det inte är 2 år..tyvärr
    jo jag vet det men jag fick min diagnos när jag va 23 och nu är jag 24 så :) jag hoppas på att det går men vet inte riktigt vart man ska vända sig förutom patientnämnden :/
  • Chestah
    FH Mamma skrev 2011-08-31 01:39:55 följande:
    det kan nog vara för sent att anmäla.. man har bara en viss tid på sig.. jag undrar om det inte är 2 år..tyvärr
    menar på att jag har gjort 3 under ADHD utredningar och den 4 jag gjorde när jag va 23... Då ifrågasatte den nya leg psykologen varför dom inte hade satt en diagnos på mig tidigare trotts tidigare utredningar :(
  • FH Mamma

    Om att anmäla eller inte..

    Jag anser att man ska anmäla om man anser sig ha blivit felbehandlad eller inte fått någon behandling.

    I ts fall borde hon fått en spruta och sen väntat 30min-1 timme och hade det inte hjälpt borde hon fått en spruta till.
    Så resonerar akuten iaf där jag bor, när jag hade gallstensanfall. Sen borde TS fått en medicin minns inte vad den hette men den hjälpte vid gallstensanfallen jag fick Tabl så jag slapp åka in och ta spruta hela tiden.

    Det finns en läkare där jag bor.. vi kan kalla honom Pottsork.. Det påminner om hans riktiga efternamn.
    Han hade tillslut så många anmälningar på sig att han blev av med sitt läkarleg.

    Så en anmälning räcker oftast inte.. jag har gjort 2  anmälningar på olika läkare och jag tror jag har gjort 3 överklagningar på båda så sammanlagt har jag skrivit minst 6st papper på varför de läkarna iaf borde få smäll på handen men givetvis avslag på alla.

    Men om många anmäler samma läkare kanske något händer om inte kanske läkarna iaf fått sig något att fundera på så de inte gör om samma sak igen.

  • Chestah
    FH Mamma skrev 2011-08-31 01:49:30 följande:
    Om att anmäla eller inte..

    Jag anser att man ska anmäla om man anser sig ha blivit felbehandlad eller inte fått någon behandling.

    I ts fall borde hon fått en spruta och sen väntat 30min-1 timme och hade det inte hjälpt borde hon fått en spruta till.
    Så resonerar akuten iaf där jag bor, när jag hade gallstensanfall. Sen borde TS fått en medicin minns inte vad den hette men den hjälpte vid gallstensanfallen jag fick Tabl så jag slapp åka in och ta spruta hela tiden.

    Det finns en läkare där jag bor.. vi kan kalla honom Pottsork.. Det påminner om hans riktiga efternamn.
    Han hade tillslut så många anmälningar på sig att han blev av med sitt läkarleg.

    Så en anmälning räcker oftast inte.. jag har gjort 2  anmälningar på olika läkare och jag tror jag har gjort 3 överklagningar på båda så sammanlagt har jag skrivit minst 6st papper på varför de läkarna iaf borde få smäll på handen men givetvis avslag på alla.

    Men om många anmäler samma läkare kanske något händer om inte kanske läkarna iaf fått sig något att fundera på så de inte gör om samma sak igen.
    okok det kommer nog inte bli anmälningar mot läkarna det kommer bli anmälningar mot kommunen. trotts mina 3 tidigare utredningar så hände inget. till slut fick jag sparken från ett jobb då gick arbetsförmedlingen in och bokade en ny utredning på mig eller så kallad Screening och då gick det undan. men jag vill ha ersättning för sveda och värk pga detta... för jag fick till och med gå om skolan pga dessa grunder med... antingen försöker jag själv eller så anlitar jag en jurist som får ordna upp allt :(  
  • FH Mamma
    Chestah skrev 2011-08-31 01:55:21 följande:
    okok det kommer nog inte bli anmälningar mot läkarna det kommer bli anmälningar mot kommunen. trotts mina 3 tidigare utredningar så hände inget. till slut fick jag sparken från ett jobb då gick arbetsförmedlingen in och bokade en ny utredning på mig eller så kallad Screening och då gick det undan. men jag vill ha ersättning för sveda och värk pga detta... för jag fick till och med gå om skolan pga dessa grunder med... antingen försöker jag själv eller så anlitar jag en jurist som får ordna upp allt :(  
    det är jobbigt att försöka både själv och med jurist men man får nog fråga sig själv vilket gör mig i slutändan nöjdast att jag försökte och fick nej eller att jag inte försökte alls. Ibland händer det att man får rätt som min kompis mot dr Pottsork.
  • slinkywookie

    Fast vardcentralen ar enbart dagtid, jourtid ar det akuten som handhar utredning. Sa vardcentralen borde skickat tillbaka dig till akuten (med ambulans) for smartlindring efter EKGt var ok. Pa akuten skulle de sedan gjort vidare utredning, symptom for gallsten ar ratt tydliga om man gor noggrann undersokning... Buksmartor kan ibland vara svara att satta fingret pa och kan ibland ge symptom som hjartattack. Nu hade du tur som det inte var hjartat.

    Gallstensoperationer ar valdigt sallan nagot som gors akut men du skulle fatt smartlindring och behandling, for att sedan fa gallblasan utopererad pa bokad tid. 

    Buksmartor bor alltid utredas, och att de inte flyttar pa sig ar bara skitsnack. Alla har olika symptom och vissa ar valdigt atypiska sadana.

    Trist attityd vardcentralslakaren hade, och jag hade inte haft mycket overens for en doktor som han men det var efter hans arbetstid och dom fallen gar ju till akuten... Hans jobb ar inte att gora jour. Han kunde ju garna inte behalla dig dar i timmar for smartlindring, utan det ar akuten som handhar det. Inte heller hade han tillgang till UL, DT eller rontgen vilket var nodvandigt for att diagnostisera dina gallstenar.

    Tror tyvarr inte du kommer valdigt langt med din anmalan aven om hans attityd lamnar en del att onska....

Svar på tråden Anmäla läkare till patientnämnden eller Socialstyrelsen?