• IsabelleSj

Bildscheman, vem använder det?

Hej på er ! 

Använder Du bildscheman för att göra rutiner lättare för ditt barn?
    Har du ett barn med koncentrationssvårigheter, eller använder du det ändå, för att göra 
    processer såsom påklädning lättare?

Jag håller på att undersöka intresset för ett digitalt bildschema för att göra det roligare
    både för barn och föräldrar. Dessa "vanlgia" bildscheman upplever jag själv som förälder ganska
    tråkiga att göra och kanske något föräldrar inte gör som inte har barn som verkligen behöver
    detta som verktyg i det vardagliga livet? Har jag rätt eller fel?

Min idé är att göra en touchscreen med olika bildscheman där man i en meny kan välja olika
    "situationer" såsom nattningsrutiner, påklädningsrutiner osv. När barnet till exempel avklarat
    bild 1 klickar man på bilden och bilden blinkar, och avger en peppande kommentar t. ex
    "Bra jobbat, nu är byxorna på!, nu är det tröjans tur!"

Min tanke är att användarna ska vara vilken familj som helst med vilka barn som helst,
    som ett hjälpmedel i de sitationer där barnen ofta "trotsar". Men jag är väldigt dåligt insatt
    huruvida föräldrar med barn utan koncentrationssvårigheter vet vad ett bildschema är och
    hur det använts. Skulle det vara intressant för dig/ditt barn med ett sådant hjälpmedel?

Snälla, ge mig lite feedback, tips, tankar!  

• Svar på tråden Bildscheman, vem använder det?
  • a mor

Jat tror du har en bra tanke på gång. Digitalt är ju mycket häftigare för barnen, och där med blir det förmodligen lättare att få dom att använda det. Touchscreen är ju kul bara det. Kan du då fixa så att den blir någotsånär hanteringstålig är jag nästan säker att det kan bli en kul grej för alla barn. Och bra för de vuxna. 

• IsabelleSj

tack för din kommentar! 

Använder du bildscheman?

• IsabelleSj

puff puff, ingen mer med någon tanke? 

• delifi2

jag använder bildschema för min son för han fladdrar ut så mycket när ha nska göra nåt.

han har ett veckoschema Mån-sönd och så en bild på honom när han sitter i en bil som han flyttar varje dag.
    På schemat har vi bilder med, badhuset, dagis, tvätta händer, borsta tänder, fredagsmys osv då vet ha vad som gäller varje dag

• norpansnorpan

Min spontana tanke är: vilken bra idé!!

Jag använder bildschema till min dotter som är 5 år (har ett syndrom, 22q11 deletion).
    Man kan tex inte säga åt henne att göra 2 saker (ta på sig strumpor och sen skorna) i samma veva.
    Då sätter hon sig bara och inte gör någonting.
    Sen behöver hon veta i förväg vad man ska göra under dagen (handla, dagis, hälsa på mormor och morfar etc.) och vid större saker (som när hon ska åka till sin pappa varannan helg, läkarbesök etc) så kan man sätta upp kort och börja prata om det redan någon dag innan för att förbereda.

Har gjort schema över dagen med mat, mediciner, morgon- och kvällsrutin.
    Har också årstidskort (vinter, sommar, vår, höst), månader och dagar.
    Köpte såna kardborreband och klippte och klistrade på en anslagstavla.
    Bilderna har jag dels fått från hab och dels tagit själv.
    Just nu är det väldigt simpelt.

Det funkar bra, fast det är lite knöligt att springa till anslagstavlan varje gång hon gjort en sak och ska kolla vad som står på tur.
    Hon är väldigt förtjust i dataspel för små barn och tror att hon skulle gilla en digitalt bildschema.

Jag tror inte det är så många föräldrar som inte har ett barn som går tex på hab som vet vad bildschema är.
    Jag har även en son (1,5 år yngre än min dotter) och han gillar också bildschemat. Då vet även han vad som gäller.
    Något som jag inte kan få genom att ha en anslagstavla, är att man har en översikt över dagen (med tex morgonrutin, inbokat läkarbesök etc.) och sen att man kan under varje inbokad händelse få fram bilder för just den händelsen.

Exempel:
    Vid läkarbesök hos hjärtläkaren har jag några kort hon får hålla själv.
    1. Åka bilen till sjukhuset
    2. Vänta på sköterska
    3. Väga och mäta
    4. EKG-undersökning
    5. Ultraljudsundersökning
    6. Prata med doktorn
    7. Fika på caféet
    8. Åka hem med bilen

Hoppas du förstår vad jag menar.
    När sedan en händelse är 'avklarad' markeras detta med kanske en grön bock eller att 'kortet' vänds.

Haha, fick massor med idéer.
    Detta var ju en jättebra idé

Skriv gärna ett PM om du vill bolla idéer.

Hälsningar,
    Sandrine

• Skumboll

Ja, jag använder bildschema till min treåring med autism. 

Tycker det verkar som en rolig idé du har.
    Undrar om du tänkt att det bara ska gå att hämta bilder från en bildbank eller om man själv kan ladda upp egna bilder? Vi använder nämligen bara bilder på verkliga saker, och hans egna saker, en tecknad bild blir för otydlig och det kan han inte tolka. 
    Jag personligen skulle nog uppskatta om man kan ta bort ljudet alternativt ha mycket korta fraser. "Bra jobbat, nu är byxorna på!, nu är det tröjans tur!" blir alldeles för långt och komplicerat om jag ser till min lille som vi i princip pratar max-språk med (tvåordsmeningar).

♥ Simon ♥
  • IsabelleSj

tusen tack för era kommentarer och goda råd! 

Sandrine - jag kontaktar dig gärna senare för att bolla idéer!

Skumboll - Min tanke är att skärmen ska gå att koppla till dator för att själv kunna lägga in både egna bilder och tecknade bilder. Tack för dina åsikter ang ljud, det ska jag tänka på!  

• Trollet Ludenben

vi använder bildschema till min son med asperger och ADHD, vi har en sigvarttavla. han går i en autismklass och där har de just fått nåt som heter smartboard. En typ av projektor kopplad till dator visar schemat på nån slags duk. Det är som en touchscreen där de tar på själva duken (ser ut som en projektorduk fast det är det inte) och klickar precis som en touchmobil. De har schema med egna bilder och PECSbilder. Inte bara schema kan de ha på smartboard men det är det de använder mest.

Älskade ungar
  • IsabelleSj

puffar återigen!! 

Inga fler med åsikter/tankar? 

• IsabelleSj

Någon som kan ställa upp på att fylla i enkät på nätet ang min idé till ett digitalt bildschema?

• Axl

Vart kan man hitta gratis bilder för att göra egna bildscheman?

Svar på tråden Bildscheman, vem använder det?