• sininen

MAM:s flaskor förvirrar mig...

Okej så jag är jättetrött pga sömnbrist men jag fattar inte. I MAM-flaskornas bibackssedel står det att man får aldrig hälla kokande vätska i flaskan. Va? Varför inte? 

Jag har precis börjat ge min dotter ersättning och det är jättemycket man måste hålla koll på och jag blir bara förvirrad. Flaskdelarna ska ju kokas så då måste dom klara värmen, varför får man då inte hälla i kokande vätska? 

• Svar på tråden MAM:s flaskor förvirrar mig...
  • Mariohn

För att om de inte skriver så kommer någon idiot att hälla kokande vätska i flaskan och stoppa flaskan i munnen på sitt lilla barn och bli jättearga när barnet bränner sönder munnen för att "det stodjuntepåflaskan!!!" Gå och lägg dig

• Lilly mama

Det var min tanke också, men det räcker ju med rejält varm vätska för att en bebis ska bränna  sig. Kan det ha något med tryck att göra? Blir det för högt tryck i flaskan  så den kan spricka om man häller ner kokande vätska och drar på locket? Fast det är ju hål i pipen...

Nej, det är nog helt enkelt ett försök att slippa en stämning i USA...

• lillzandra

Hej!
    Jag har aldrig haft någon sån flaska men har för mig att dom har en speciell decinfecerings- (haha kan inte stava d) metod så att man slipper koka dom lr har ja fel!?
    annars så kanske d står så som en säkerhetsgrej!? att man inte ska ge för varmt till barnen!?
    nä men d e d ja kan komma på..

**Älskar alla mina barn oändligt mycket**
  • sininen
    Mariohn skrev 2010-11-10 14:07:29 följande:
    För att om de inte skriver så kommer någon idiot att hälla kokande vätska i flaskan och stoppa flaskan i munnen på sitt lilla barn och bli jättearga när barnet bränner sönder munnen för att "det stodjuntepåflaskan!!!" Gå och lägg dig
    Hahahaha! Skit också, där rök mina planer på att bli rik snabbt. xD
  • Mariohn
    justmystica skrev 2010-11-10 14:16:04 följande:
    Hahahaha! Skit också, där rök mina planer på att bli rik snabbt. xD
    Förlåt
  • Bambino Mam

Hej!
    Jag förstår att det kan verka förvirrande. Får man eller får man inte hälla kokande vatten i MAM flaskor?
    Flaskorna tål att kokas så det handlar inte om plasten. Det handlar om - precis som någon av er var inne på risken för brännskador. Om jag ska ta det kort.
    Varm vätska är större än kall vätska.
    Kall luft blir större när det värms upp.
    Om man häller kokande vatten i en First Bottle flaska, tillsätter pulver och skakar med locket på så blir det ett övertryck i flaskan när vattnet värmer pulver och luft. Detta övertryck kan i värsta fall kan få flaskan att dela på sej - vilket i sin tur kan resultera i att man riskerar att bränna både sej och barnet.
    Risken för att detta ska hända minskar ju kallare vatten man häller i.
    Hoppas ni fått svar.
    Undrar ni något är ni alltid välkomna att kontakta oss via konsumentkontakt@bambino-mam.se eller http:/www.facebook.com/MAMBaby eller http:/www.facebook.com/BambinoBaby
    Mvh
    Gunilla Andersson
    Barnsjuksköterska och Konsumentansvarig på BAmbino MAM AB
    tel 08-545 180 70

• sininen
    Bambino Mam skrev 2010-11-10 15:24:40 följande:
    Hej!
    Jag förstår att det kan verka förvirrande. Får man eller får man inte hälla kokande vatten i MAM flaskor?
    Flaskorna tål att kokas så det handlar inte om plasten. Det handlar om - precis som någon av er var inne på risken för brännskador. Om jag ska ta det kort.
    Varm vätska är större än kall vätska.
    Kall luft blir större när det värms upp.
    Om man häller kokande vatten i en First Bottle flaska, tillsätter pulver och skakar med locket på så blir det ett övertryck i flaskan när vattnet värmer pulver och luft. Detta övertryck kan i värsta fall kan få flaskan att dela på sej - vilket i sin tur kan resultera i att man riskerar att bränna både sej och barnet.
    Risken för att detta ska hända minskar ju kallare vatten man häller i.
    Hoppas ni fått svar.
    Undrar ni något är ni alltid välkomna att kontakta oss via [email protected] eller http:/www.facebook.com/MAMBaby eller http:/www.facebook.com/BambinoBaby
    Mvh
    Gunilla Andersson
    Barnsjuksköterska och Konsumentansvarig på BAmbino MAM AB
    tel 08-545 180 70
    Åh, tack så jättemycket för svaret! 
  • Lilly mama

Skönt att man som enkel humanist kan vara på rätt spår även i dylika frågor emellanåt...

Svar på tråden MAM:s flaskor förvirrar mig...