• Anonym

Sätta in spiral när man har mens?

Jag är desperat! Har haft kopparspiral i ett års tid och sen jag slutade amma mitt barn för ett halvår sen har jag bara avskytt spiralen. Jag mellanblöder mer eller mindre hela tiden och kan inte lita alls på min mens.

Jag ringde gyn i förra veckan och fick tid i morgon för att ta ut kopparspiralen och sätta in en hormonspiral istället. De hade svårt med tider nu och jag har ursvårt att komma till gyn då jag både pluggar och jobbar. Vad tror ni då hände igår? En vecka för tidigt fick jag min förhatliga mens - bara 2½ vecka sen sist!!! Kan insättning och uttagning av sprial genomföras fast jag har mens? Det låter ju skapligt äckligt, men jag är desperat. Snart vet jag inte vad jag gör, för att bli av med den sprial jag har...

• Svar på tråden Sätta in spiral när man har mens?
  • Anonym

Den bästa tiden att sätta in en spiral är just vid mensen eftersom livmodertappen är öppen, så det är bara en fördel att du har mens då!

• Nyfiken gul

man rekommenderar att man har mens när man tar ut/sätter in spiral  just för att limodertappen är öppen så det gör mindre ont och att man då också är mer säker på att man inte är gravid.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym

Shit sån tur jag har. Det känns ju minst sagt lite äckligt att dra ut tampongen och hoppa upp i gynstolen. Men men, jag behöver inte ringa och avboka tiden då...

Svar på tråden Sätta in spiral när man har mens?