• Hoppas03

    Någon 40+ som fått barn efter 4 missfall på raken

    Hej!
    Är en tjej på 41 år som nyligen fått mitt fjärde missfall på 12 månader. Det känns tungt och nu undrar jag om det finns någon mer här ute som upplevt samma sak och tillslut fått barn???.

    Jsg har lätt för att bli gravid och har blivit det spontant alla gångerna. Har gjort en missfallsutredning som inte vissade på några fel förutom låg produktion av sköldkörtel hormon. Fick levaxin till min tredje graviditet.
    Vill inte ge upp, tror att det kommer att lyckas till slut..

    Får inte mycket besked från läkarna. Det enda dem säger är att äggens kvalitet och risken för missfall ökar med stigande ålder och det är ju ingen nyhet precis. Såklart att jag nu är orolig att alla ägg ska vara dåliga men tycker
    ändå inte att det sannolikt är så eftersom jag har så lätt att bli gravid.

    Har inga barn sedan tidigare och vill så väldigt gärna ha. Träffade min man sent så jag har inte hafr något val att skaffa barn tidigare.

    Om det finns någon som vill dela med sig av sina erfarenheter skulle jag bli jätteglad!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-06-11 08:20
    Hej igen! Tänkte att jag skulle uppdatera.

    Vi är i dag två mycket lyckliga och stolta föräldrar till en ljuvlig liten kille på snart 2.5 år. På 5:e graviditeten kom han, så till slut gick det. Önskan om syskon finns. Har varit gravid ytterligare 2 ggr men det har blivit MF. Är så otroligt lycklig över vår son och skulle väldigt gärna vilja ha en liten till så vi lever på hoppet om att det ska lyckas igen. Stort lycka till alla ni som kämpar! Hoppas att min historia kan ge er kraft att kämpa vidare! Vill också tacka alla er er som skrivit i tråden sedan jag statade den för snart 4 år sedan. Det har gett mig mycket inspiration och kraft i tider då det varit kämpigigt, Stort tack!

  • Svar på tråden Någon 40+ som fått barn efter 4 missfall på raken
  • villsågärna38

    Vad ligger TSH-värdet på nu? Har det kommit i balans. Om det fortfarande är på fel nivå så är det ju säkert det som spökar. Det ska ligga under 1 om man vill bli gravid och är behandlad med Levaxin. Sen kanske du även behöver tillskott av Trombyl och Prednisolon, kan vara något att försöka få. Vanligt att man behandlar med utomlands men inte lika vanligt i Sverige tyvärr.

  • Hoppas03

    Hej!
    Tack för ditt svar. Mitt senaste värde då jag var gravid låg på 1.6 och enligt läkarna så räcker det med ett värde under 2 då man är gravid. Jag har frågat flera läkare om jag behöver något tillskott av typen du beskriver men antingen säger dem att mina värden är normala så att dett inte behövs eller så säger dem att dem inte vill skriva ut. Man blir förrvirrad eftersom man läser här och var att vissa blir hjälpta av det.

  • Helene 40

    Fick två missfall på raken och fick sedan Pergotime utskrivet. Det var ett år i mellan missfallen så jag har inte haft så lätt att bli gravid. Efter en månad med pergo blev jag gravid och fick en flicka samma år som jag fyllt 41. Jag tänker att det kanske kan hjälpa eftersom det med behandling mognar fler ägg och något av dem då kanske är ett "guldägg". Lycka till hoppas att det löser sig för er.

  • Primrose

    Jag fick tre missfall på tio månader då jag var 41-42 år. Därefter gjorde jag två misslyckade IVF:er, då jag inte blev gravid. När jag precis hade fyllt 43 år blev jag gravid naturligt igen (i den första normala cykeln efter det senaste IVF-försöket). Jag hade då tagit några hormontester som normalt inte tas och det visade sig att jag hade ett för högt sk. TNF-alpha värde vilket jag skulle ta Trombyl mot, jag tog också Progesteron från ägglossning och t o m v. 12 (det hade jag inte tidigare gjort då jag plussade). Jag blev mamma två månader innan jag fyllde 44 år och vår underbara son är nu precis 2 år fyllda. Så visst går det!

    Nu har vi faktiskt gjort några syskonförsök, men är, självklart, realistiska - det är ganska osannolikt att det kommer att lyckas pga min ålder (jag blir snart 46 år). Jag plussade i somras, men fick missfall i september.

    Ge inte upp! Jag var uträknad och läkarna föreslog äggdonation. Innan IVF-försöken sa de att jag hade någon enstaka procents chans att blir gravid och föda ett barn. Jag hade inte heller några barn sedan tidigare och tanken att förbli barnlös är, som du vet, mycket svår. Kämpa på - det kanske t o m kräver fler missfall innan det lyckas (och det är jobbigt för kropp och själ), men du kommer nog att gräma dig om du inte försöker och försöker igen ett tag till.

  • Hoppas03

    Hej igen!
    Tack till både Helene 40 och Primrose för era tips! Det är verkligen stöttande att få respons på detta sätt. Härligt att höra att ni båda fått barn tillslut! En fråga till dig Primrose.Var kan man ta TNF-alpavärde? Kan inte se att dem tagit något sådant prov i min utredning. Kan det heta något annat?
    Jag har frågat om både progesteron och trombyl men ingen av dem läkare jag talat med har velat skriva ut. Nu har jag i allafall hittat en läkare som gått med på att jag ska få ta ett blodprov för att kolla upp progesteronet. Jag frågade samma läkare om trombyl men hon sa att inget i min utredning tydde på att jag behövde trombyl. Det är därför jag undrar om TNF-alpavärdet.

  • Primrose
    Hoppas03 skrev 2010-11-14 18:56:10 följande:
    Hej igen!
    Tack till både Helene 40 och Primrose för era tips! Det är verkligen stöttande att få respons på detta sätt. Härligt att höra att ni båda fått barn tillslut! En fråga till dig Primrose.Var kan man ta TNF-alpavärde? Kan inte se att dem tagit något sådant prov i min utredning. Kan det heta något annat?
    Jag har frågat om både progesteron och trombyl men ingen av dem läkare jag talat med har velat skriva ut. Nu har jag i allafall hittat en läkare som gått med på att jag ska få ta ett blodprov för att kolla upp progesteronet. Jag frågade samma läkare om trombyl men hon sa att inget i min utredning tydde på att jag behövde trombyl. Det är därför jag undrar om TNF-alpavärdet.
    TNF-alpha tas inte som standard. Jag fick nys om det här på FL, och det är jag tacksam för. Det skrevs om en klinik som hette Lucina-kliniken, men tyvärr har läkaren som drev den gått i pension. Det är andra läkare i landet som ordinerar acetylsalisylsyra (den aktiva substansen i Trombyl), men även i t ex albyl, magnecyl etc) till kvinnor som har haft upprepade missfall (de får 75mg/dag, jag tog 150mg/dag). Det är dock inte nödvändigvis förknippat med TNF-alpha värdet, vad jag vet. Men läkaren på Lucina menade att den troliga orsaken till mina tidigare missfall (om det inte var åldern) kunde vara TNF-alpha värdet. Det har med immunfösvaret att göra och drabbar ofta "äldre" gravida än andra. Enkelt sagt är immunförsvaret för starkt, på ett negativt sätt, och stöter bort embryot/fostret.

    Det finns en del som själmedicinerar med t ex barnalbyl om de inte får Trombyl utskrivet. 75mg är standarddosen som jag skrev ovan. Min läkare sa dock att mot för högt TNF-alpha räckte inte det utan det skulle vara 150mg. Jag tog det, eftersom jag litade på honom. Men det finns de som är skeptiska till en sådan dos. Acetylsalisylsyra rekommenderas ju inte till gravida (och endast 75mg anses vara helt säkert). Jag är glad att jag följde hans råd.

    Vid IVF-behandlingar är progesteron kutym (ovasett ålder). Det är ju ett känt hjälpmedel för att försöka få upp tjockleken på livmoderslemhinnan och behålla graviditeten. Jag hade litet progesteron kvar sedan mina IVF:er och tog faktiskt, på eget bevåg, en "dos" om dagen efter ägglossning då jag blev gravid med min son. Sedan fick jag mer utskrivet av min gyn, så fort jag hade plussat. Då tog jag tre "doser" om dagen t o m vecka 12 (samma vecka slutade jag med Trombyl).

    Det blev långt det här. Du får gärna inboxa mig om du vill fråga mer.

    Det är ju, självklart, bäst om du kan få hjälp av en förstående och kunnig gynekolog. Tyvärr stirrar en del sig blinda på åldern och verkar inte tycka att det är någon idé att försöka hjälpa.
  • Storakarin

    primrose: det är verkligen ont om förstående och kunniga gynekologer i sverige. De verkar inte intesserade av utmaningen som det är att hjälpa en 40+  kvinna att bli gravid. Verkar som fertilitetsfrågor är jobbiga på nåt sätt. för den gynekologen som vore intresserad funnes ju en gigantisk marknad- vi är ju villiga att betala mkt för bra behandlingar och råd....

  • villsågärna38
    Hoppas03 skrev 2010-11-14 18:56:10 följande:
    Hej igen!
    Tack till både Helene 40 och Primrose för era tips! Det är verkligen stöttande att få respons på detta sätt. Härligt att höra att ni båda fått barn tillslut! En fråga till dig Primrose.Var kan man ta TNF-alpavärde? Kan inte se att dem tagit något sådant prov i min utredning. Kan det heta något annat?
    Jag har frågat om både progesteron och trombyl men ingen av dem läkare jag talat med har velat skriva ut. Nu har jag i allafall hittat en läkare som gått med på att jag ska få ta ett blodprov för att kolla upp progesteronet. Jag frågade samma läkare om trombyl men hon sa att inget i min utredning tydde på att jag behövde trombyl. Det är därför jag undrar om TNF-alpavärdet.
    Om du bor i Stockholm kan du inboxa mig för tips om gynekologer. Det är jättevanligt med både prednisolon och ASA av något slag (blodförtunnande) t ex Trombyl eller fragmin för att kunna bli gravid och behålla ett barn om man är över 40. De flesta får ej heller en ordentlig utredning, tyvärr....
  • QuiV

    Hej! Läs min presentation - det kan lyckas trots många missfall. Lycka till

  • Topdog

    Hej!
    Jag är precis nygravid och efter 5 missfall så är oron stor. I mittfall är det inte de tidiga missfallen (3 st) som är jobbigast utan skräcken för att än en gång få missfall mot mitten av graviditeten.

    Jag har gjort en missfallsutredning och den visade att det är möjligt att mina missfall beror på en genetisk benägenhet att bilda blodproppar i moderkakan. Jag har bara ett sånt anlag så läkaren var rätt svävande ifall det är det som är orsaken. Men jag är övertygad. Jag har tvillingar som är 5 år gammla och den gången gick det ju bra. Så jag har undrar mycket hur det kom sig att det gick bra då (tackochlov). Så läste jag för ett halvår sedan att man helst inte ska kominera trombyl med omega3, för båda har blodförtunnande effekt. När jag var gravid med mina tvillingar så åt jag 4 omega3 kapslar om dagen under hela graviditeten. Och jag är övertygad om att det var räddningen den gången.

    Lycka till! Jag vet hur jobbigt det är.

Svar på tråden Någon 40+ som fått barn efter 4 missfall på raken