• Anonym (klanten.)

Hur länge syns skuld hos kronofogden resp. betalningaanmärkning?

Jag gjorde idag en gratis "upplysning" på mig själv på minuc.se för att få en överblick över hur mina tidigare skulder ser ut:

Betalningsanmärkningar och andra anmärkningar

Skuld hos kronofogden saknas per 2010-11-05.
    Personen har haft en skuld hos kronofogden under 2 av de senaste 24 månaderna. Den högsta skulden uppgick till 3.206 kr.
    Beloppen ovan avser oreglerade skulder hos kronofogden. Observera att dessa skulder ibland omfattar fordringar som även finns redovisade som betalningsanmärkningar.
    Skuld hos kronofogden de senaste 24 månaderna.
    Beloppen i kr visar det högsta beloppet som rapporterats till UC under månaden.
    För period som är utelämnad, saknar UC kännedom om skuldsaldot.
     Allmänna målEnskilda målTotalt antal mål  2008-12 3.206 0 2   2008-11 3.206 0 2  
    4 st anmärkningar på totalt 5,3 tkr finns registrerade.
    Inga ansökningar finns registrerade.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-10 18:08
    oj, lite av texten föll visst bort vid postning.

Jag gjorde idag en gratis "upplysning" på mig själv på minuc.se för att få en överblick över hur mina tidigare skulder ser ut:

Betalningsanmärkningar och andra anmärkningar
    Skuld hos kronofogden saknas per 2010-11-05.
    Personen har haft en skuld hos kronofogden under 2 av de senaste 24 månaderna. Den högsta skulden uppgick till 3.206 kr.
    Beloppen ovan avser oreglerade skulder hos kronofogden. Observera att dessa skulder ibland omfattar fordringar som även finns redovisade som betalningsanmärkningar.
    Skuld hos kronofogden de senaste 24 månaderna.
    Beloppen i kr visar det högsta beloppet som rapporterats till UC under månaden.
    För period som är utelämnad, saknar UC kännedom om skuldsaldot.
    Allmänna målEnskilda målTotalt antal mål 2008-12 3.206 0 2 2008-11 3.206 0 2
    4 st anmärkningar på totalt 5,3 tkr finns registrerade.
    Inga ansökningar finns registrerade.

jag har för mig att betalningaanmärkningar ska finnas kvar i tre år från det att skulden är betald, men varför står det ovan: "Personen har haft en skuld hos kronofogden under 2 av de senaste 24 månaderna" ?
    Syns inte en skuld hos KFM i samma 36 månader som en betalningsanmärkning finns kvar? I så fall varför inte? Vore det inte enklare för den som tar en kreditupplysning om skulder hos KFM och ev betalninganmärkningar syns lika länge?
  • Svar på tråden Hur länge syns skuld hos kronofogden resp. betalningaanmärkning?
  • Anonym (klanten.)
    Bulle i ungnen skrev 2010-11-10 18:08:40 följande:
    3 år
    Kika på min uppdatering är du snäll, kanske kan du även ge svar på de frågor som egentligen skulle varit med redan i mitt huvudinlägg?
  • Waldo

Jo det vore förmodlingen enklare.
    Men det är ett kreditupplysningsföretag du har att göra med och dom tar med all information.
    Och eftersom informationen är tillgängling och offentlig så åker den med

I många många fall är historiken orelevant eftersom man uteslutande går på betalningsanmärkningar.
    Men det finns situationer där det inte är det.
    Tex vid större lån, upphandlingar, olika offentliga bidrag osv

• Anonym (klanten.)
    Waldo skrev 2010-11-11 08:27:05 följande:
    Jo det vore förmodlingen enklare.
    Men det är ett kreditupplysningsföretag du har att göra med och dom tar med all information.
    Och eftersom informationen är tillgängling och offentlig så åker den med

I många många fall är historiken orelevant eftersom man uteslutande går på betalningsanmärkningar.
    Men det finns situationer där det inte är det.
    Tex vid större lån, upphandlingar, olika offentliga bidrag osv
    Skönt att man alltid kan lita på att du svarar på såna här frågor ;)
  • Angels

UC har ändrat sina rutiner. Förut låg en anmärkning kvar 3 år efter de var betalda + det år skulden uppkom. Nu ligger en anmärkning kvar i tre år efter det datum anmäkningen uppkom.

• Anonym
    Angels skrev 2010-11-11 13:04:52 följande:
    UC har ändrat sina rutiner. Förut låg en anmärkning kvar 3 år efter de var betalda + det år skulden uppkom. Nu ligger en anmärkning kvar i tre år efter det datum anmäkningen uppkom.
    De va ju bra så många svenskar som hamnat där sista året bara...kanske va dags att ändra på deras hårda system.
Svar på tråden Hur länge syns skuld hos kronofogden resp. betalningaanmärkning?