• sagosessan

adventsgudstjänst okej?

min son går i grundskolan och skolan meddelar per brev att barnen "enligt tradition" ska gå till Pingstkyrkan på adventsgudstjänst. kan man göra så? en gudtjänst för mig innehåller ngn typ av predikan och denna är alltså för barn från sex år utan föräldrars närvaro. Undrar om man enligt skollagen får göra så här?

• Svar på tråden adventsgudstjänst okej?
  • Dajo

Om vi bortser från det rent juridiska så förstår jag absolut inte problemet med en adventsgudstjänst, de brukar vara mysiga och trevliga!

Om du däremot känner för att bråka så tror jag att du har stora chanser att få rätt i sak, ta ett samtal med rektorn eller någon högre uppsatt inom kommunen, eller kontakta Skolverket och berätta om ditt missnöje.

• Pirum

Nej. Vi har religionsfrihet i Sverige. I det ingår att inte behöva delta i religiösa sammankomster. Detta i kombo med skolplikten gör att det inte är ok.

• Dajo

Hur var brevet utformat, gavs det något utrymme för att slippa gudstjänsten om man som förälder inte tyckte att barnet skulle delta?

• Pirum

Och om det ges utrymme att slippa, då bör det finnas en alternativ aktivitet i skolan eller på fritids den tiden. Föräldern ska inte behöva ta ledigt för detta.

• sagosessan

inget alternativ angavs. han går i sexårsklass utan skolplikt. jag råkar vara ledig den dagen så istället för att bråka tror jag att jag låter honom vara hemma. men skolan informerar iaf vad de tänker göra, när förskolan häromåret tog med sig barnen på gudstjänst där de pratade om Jesus etc talade de om det först efteråt. Tack för åsikter i ämnet!

• Linda1976

Pingstkyrkan? Det är ju en sekt för fan

Jag hade inte uppskattat det heller, men jag skulle inte heller vilja att dottern kände sig utanför om alla andra följer med, för det blir ju säkert en spännande utflykt.... Men efteråt skulle jag noga betona att det hela är en SAGA, utan verklighetsförankring. I min bok är går inte religion och sunt förnuft ihop. men det är ju jag det. 

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Dajo
    sagosessan skrev 2010-11-10 19:24:47 följande:
    inget alternativ angavs. han går i sexårsklass utan skolplikt. jag råkar vara ledig den dagen så istället för att bråka tror jag att jag låter honom vara hemma. men skolan informerar iaf vad de tänker göra, när förskolan häromåret tog med sig barnen på gudstjänst där de pratade om Jesus etc talade de om det först efteråt. Tack för åsikter i ämnet!
    Aha, då är det nog lite annorlunda med regler och bestämmelser, eftersom barnet inte på något sätt är tvunget att delta i aktiviteten. Om jag vore du så hade jag definitivt låtit killen följa med klassen på adventsgudstjänst, tänk vilken trevlig upplevelse för ett barn som kanske sällan eller aldrig besöker en kyrka! Studiebesöket kommer säkert dessutom att diskuteras i klassen efteråt, och att då vara den enda som inte har varit där kan nog kännas tråkigt för honom. Men det är bara som jag resonerar!
  • Pirum

Fast i läroplanen står det väl något om att skolan ska vara konfessionsfri? Det är knappast skolans sak att se till att barnen följer med på en gudstjänst. Studiebesök är en sak med information- inte predikan. :)

Svar på tråden adventsgudstjänst okej?