• Superbia

Väldigt lågt ferritinvärde

Fick veta idag att jag har väldigt lågt ferritinvärde. Det ska helst ligga på 60 och mitt är på 8. Blev tillsagd att äta Duroferon, vilket jag ska göra, men kom tänka på en sak. Mitt hb var bra, låg på 131, och det påverkas väl också när jag börjar äta järntabletter. Någon annan som har varit i samma sits och som kan säga om ditt hb steg väldigt? Känner ju inte att jag behöver så jättemycket högre hb.

Morten & Vidar 091029
  • Svar på tråden Väldigt lågt ferritinvärde
  • jennyc

mitt hb låg på 158 men ferritinet på 5...hb är missvisande och man ska egentligen alltid mäta depåerna. Fick äta duroferon x2 i nästan ett år innan jag va som jag skulle. Mitt hb visar alltid fina värden men ferritinet däremot...men när jag har skov i reumatismen åker ferritinvärdet upp över 300 för de kan tydligen reagera på inflammationer i leder

• Superbia
    jennyc skrev 2010-11-10 18:18:46 följande:
    mitt hb låg på 158 men ferritinet på 5...hb är missvisande och man ska egentligen alltid mäta depåerna. Fick äta duroferon x2 i nästan ett år innan jag va som jag skulle. Mitt hb visar alltid fina värden men ferritinet däremot...men när jag har skov i reumatismen åker ferritinvärdet upp över 300 för de kan tydligen reagera på inflammationer i leder
    Ditt hb steg inte väldigt mycket då?
    Morten & Vidar 091029 <3
  • jennyc
    Superbia skrev 2010-11-10 18:42:54 följande:
    Ditt hb steg inte väldigt mycket då?
    nä mitt hb ligger alltid mellan 145 och 160 så de va helt normalt. De va det att jag kände mig så fruktansvärt trött och deprimerad (va inte gravid vid det tillfället) de testade hb men avfärdade mig men en läkare misstänkte detta och tog ett ferritin värde
Svar på tråden Väldigt lågt ferritinvärde