• Maja-Stina

Vill intervjua par om vardagssysslor

Hej!

Jag är frilansjournalist, jobbar för Aftonbladet och håller på med ett reportage om vardagssysslor.
    Jag vill gärna komma i kontakt med ett par som vill medverka, på intervjuer, bild och där ni ska testa att byta sysslor med varandra. Ni får alltså gärna ha det hyfsat uppdelat med vardagssysslorna i dag.

Skulle du och din man/kvinna vilja medverka?

Mejla till: hej@majastina.se

• Svar på tråden Vill intervjua par om vardagssysslor
  • idiblon yes

Byta sysslor? Vi gör ju redan samma saker båda två.

FL är guld.
  • Linda1976
    idiblon yes skrev 2010-11-10 19:43:06 följande:
    Byta sysslor? Vi gör ju redan samma saker båda två.
    Jag tror ts efterlyser könsstereotypa par där han klipper gräs, byter däck, rensar avlopp och ominstallerar datorn, och hon tvättar, städar, lagar mat och nattar barn.

Bara en tanke  
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Maja-Stina

Linda, du har rätt. Men jag ville inte skriva ut "typiska manliga sysslor" och "typiska kvinnliga sysslor" - för vad är det i dag?
    Men jag tänker på sådana sysslor som du skriver. Hon får gärna vara den som lagar mat, han byter däcken och så vidare.

• Linda1976
    Maja-Stina skrev 2010-11-10 19:50:46 följande:
    Linda, du har rätt. Men jag ville inte skriva ut "typiska manliga sysslor" och "typiska kvinnliga sysslor" - för vad är det i dag?
    Men jag tänker på sådana sysslor som du skriver. Hon får gärna vara den som lagar mat, han byter däcken och så vidare.
    För att det inte är PK att skriva det. Men det ÄR ju så i många fall. Å andra sidan - allt kan ju inte ske i jämställdhetens namn. Äta torr oxfilé och tappa däcken på motorvägen bara för att.... Not so much.

Man måste inte kunna allt för att leva jämställt. Att ha ungefär lika mycket arbetsbörda däremot är att föredra. Matlagning varje dags vägs ju knappast upp av snöskottning 10 ggr/år. Tex.
  • Linda1976
    Maja-Stina skrev 2010-11-10 20:03:41 följande:
    Hur ser det ut hemma hos er då? Skulle ni vilja ställa upp?
    Tack, men jag avböjer. Hos oss finns inga sysslor att byta. Vi delar. Och däckbytet sköter mitt ex
  • idiblon yes
    Linda1976 skrev 2010-11-10 19:44:29 följande:
    Jag tror ts efterlyser könsstereotypa par där han klipper gräs, byter däck, rensar avlopp och ominstallerar datorn, och hon tvättar, städar, lagar mat och nattar barn.

Bara en tanke  
    Jaså, hon vill bara prata med idioterna?

FL är guld.
  • Linda1976
    Maja-Stina skrev 2010-11-10 23:19:30 följande:
    ;) Den (däckbytet) är bra!
    Japp, han ingår fortf i familjen - och den som är bäst på nåt gör det. DET är ett udda uppslag däremot En ex-relation där man faktiskt är vänner, hjälper varandra med lite olika saker, kan äta middag ihop utan att slåss, inga vårdnadstvister eller domstolsbeslut så långt ögat når.
    idiblon yes skrev 2010-11-11 07:41:54 följande:

Typ Cool

• Maja-Stina
    Livisu skrev 2010-11-10 23:21:04 följande:
    Artikeluppslaget är lite gammaldags enligt min mening
    Många har fortfarande en "gammaldags" uppdelning - och trivs med det. Andra inte.

Jag letar inte efter idioter. Jag letar efter par med uppdelade vardagssysslor. Och det kan lika gärna vara män som alltid lagar maten. Eller kvinnor som alltid fixar familjens datorfel. Men paret ska vara villiga att byta sysslor.
    Linda1976 skrev 2010-11-11 08:25:46 följande:
    DET är ett udda uppslag däremot En ex-relation där man faktiskt är vänner, hjälper varandra med lite olika saker, kan äta middag ihop utan att slåss, inga vårdnadstvister eller domstolsbeslut så långt ögat når.

Jag håller med! Skulle ni ställa upp på intervju i det ämnet?
  • idiblon yes
    Maja-Stina skrev 2010-11-11 12:22:34 följande:
    Många har fortfarande en "gammaldags" uppdelning - och trivs med det. Andra inte.

Jag letar inte efter idioter. Jag letar efter par med uppdelade vardagssysslor. Och det kan lika gärna vara män som alltid lagar maten. Eller kvinnor som alltid fixar familjens datorfel. Men paret ska vara villiga att byta sysslor.Jag håller med! Skulle ni ställa upp på intervju i det ämnet?
    Ja alltså, jag förstår. Jag överdrev bara, lite på skoj men även lite på allvar. I vilket fall som helst så är det ju bra om du får tag i några som ställer upp, för oavsett vilket så är det viktigt att dra fram ämnet i ljuset och ifrågasätta vissa saker.
    FL är guld.
  • Dr Mupp

konceptet känns 50-tal. Ohh en man som inte kan laga mat och en kvinna som inte vet hur man använder en skruvmejsel. Finns dessa familjer fortfarande ens?

Vi blandar. Idag gräddade maken vofflor medan jag skruva isär advenstsljustaken.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Primrose

Det enda jag kan komma på just nu är att min man är den som kan elda i vår braskamin, i den nyinköpta stugan och att jag är den som, i princip, alltid lagar mat. Jag städar också 29 gånger av 30 och han diskar 2 gånger av 3. Ja, och så är han bättre på att lägga in bilder på datorn och jag är bätre på att skapa filmer i iDVD. Vi har båda tummen mitt i handen (fast han mer än jagDrömmer).

Svar på tråden Vill intervjua par om vardagssysslor