• ViolinaX

vad innebär en basutredning - och vad händer sedan???

Min elvaåring står i kö till en "basutredning"  och jag undrar om någon vars barn har genomgått en sådan kan svara på mina frågor:
    - Hur länge stod ditt barn i kö? Vi har väntat i över ett år nu och börjar bli lite frustrerade...(Vi bor i en liten kommun i Örebro län)
    - Vilka tester gick barnet igenom? Gjordes alla på skolan? Och av vem?
    - Pratade någon med dig så att du fick beskriva barnet?
    - Fick barnets lärare ge sin bild av barnet?
    - Hur fick ni veta resultatet?
    - Och sedan, vad hände då? Fick barnet en diagnos direkt, eller fick det genomgå fler test som var mer inriktade på en viss diagnos?

Tack på förhand

• Svar på tråden vad innebär en basutredning - och vad händer sedan???
  • Punkster

Bor och jobbar inom skolan i Örebro kommun och jag tycker att över ett år verkar vara lång väntetid för en basutredning. Oftast brukar det gå på några månader.

En basutredning består av lite olika moment. Dels en eller flera träffar med skolans specialpedagog. Dels en eller flera träffar (eller "undersökningar") på BUP där barnet får träffa bland annat psykolog. Det är inte ovanligt att personalen på BUP vill ha ett möte tillsammans med både dig och personal från skolan.

Beroende på var problematiken, om man får uttrycka sig så, ligger hos ditt barn så kan ovanstående moment ta lite olika lång tid. Det kan t.ex. krävas fler undersökningar och att ditt barn träffar BUP-personal med specialkompetens. Det avgör ju såklart också hur länge det tar innan ditt barn får en eventuell diagnos.

Hoppas allt går bra!

• ViolinaX

Nu är det ju snart sommarlov, och när höstterminen börjar så kommer sonen att ha stått i kö i TVÅ ÅR 
    Han kommer då att gå i sjätte klass, och enligt hans lärare att få förtur för att vara utredd tills han börjar på högstadiet.

Vi bor inte i Örebro utan i Karlskoga. 
    Just nu har sonen en hel del extra hjälp i skolan, men vi oroar oss naturligtvis inför framtiden - han har inte kommit igång med läsningen ordentligt och är väldigt ovillig till att arbeta med sådant som han inte vet att han är bra på, dvs allt utom matte (om han slipper skriva) och dataspel. Jag har läst "alla" böcker jag kan hitta om ADD och Asperger och antar att det är något sådant han har, men det skulle vara bra att få det "svart på vitt" så att vi har något konkret att utgå ifrån när vi pratar om hans problem.

Men som sagt, nu har ytterligare ett halvår gått sedan jag skrev mitt första inlägg utan att vi hört något om utredningen :(((

Svar på tråden vad innebär en basutredning - och vad händer sedan???