• Ljuvliig

Hålla nappflaskan själv

När började ditt/dina barn hålla nappflaskan själv?

Min 6 mån dotter är jätteduktig på att greppa saker, hålla i dom och flytta mellan händerna.

Men hon tar inte ens i flaskan när jag matar henne. Hon verkar trivas jättre bra att bara ligga på rygg i famnen och mysa.
    Inte mig emot men jag blir nyfiken då hennes 10 mån kusin klarar det galant!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-10 22:19
    Om barnet håller själv, hur gör ni på natten om barnet skulle vilja äta? Gör ni flaskan och går och lägger er eller tar ni upp och matar?

• Svar på tråden Hålla nappflaskan själv
  • Jessie Foxx

Min dotter började hålla flaskan själv när hon var lite över 7 mån, men hon orkade inte hålla upp den själv när den var full. Nu när hon snart är 10 mån så äter hon helt själv i sin säng

Olivia 100117
  • CaCC

Vår dotter är 17 månader och får välling på kvällen innan tandborstning och saga. Hon ligger gärna och myser i famnen och vi får hålla flaskan. I övrigt så håller hon i allt själv, men just vällingen får vi hålla. men jag tycker det är mysigt

• SilverEmma

Stora tjejen började hålla sin bra när hon var 6 månader, men vi höll henne oftast i famnen ändå och myste. Lilltjejen är snart 8 månader och vägrar hålla flaskan...men det kommer.

Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • Pumpkin

Sonen var runt 3 månader när han började hjälpa till att hålla flaskan, några veckor senare kunde han hålla helt själv. Dock låter vi honom inte göra det utan fortsätter låta det vara en mysig matningsstund. Visst hjälper han till, men det är vi som "har kommandot". Han är för övrigt knappt 6 månader nu.

• Ljuvliig

Hehe, det är ju himla charmigt att en 17 mån vill att mamma o pappa ska hålla flaksan Glad

Hur gör ni på nätterna om liten skulle vakna och vill äta. Gör ni flaskan och ger barnet den och går och lägger er sen?

• Finesse

Tror hon var kring 4 månader.. men vi hade sånna där flaskor från nuby med handtag.. så det är ju lite enklare då än när dom inte har handtag Men hon har aldrig legat själv nånstanns och ätit den utan alltid i någons famn (oftast var det ju min så klart).

Ebba 071228, bebis bf 110216
  • Trotsa

Vår pojke blir 3år nu i december och vill fortfarande inte hålla flaskan! Men mig gör det ingenting, det är rätt mysigt att få gosa riktigt nära den stunden det tar honom att sluka vällingen!

• Tjofsen

Min son var så härlig när han började med barnmat vid 3 månaders ålder! Han mötte alltid min hand jag höll skeden i och ville föra in den i munnen själv! De kan mer än man tror! Vi brukade dock hålla flaskan vid nattningen så han skulle få ligga o slappna av totalt! Han var extremt lättlagd tills han blev året, han somnade vid flaskan o sen la man bara ner honom! Vi hade kört variant av sova hela natten-kur! Blev visst lite ot här...sorry

• Ljuvliig
    Tjofsen skrev 2010-11-10 22:13:54 följande:
    Min son var så härlig när han började med barnmat vid 3 månaders ålder! Han mötte alltid min hand jag höll skeden i och ville föra in den i munnen själv! De kan mer än man tror! Vi brukade dock hålla flaskan vid nattningen så han skulle få ligga o slappna av totalt! Han var extremt lättlagd tills han blev året, han somnade vid flaskan o sen la man bara ner honom! Vi hade kört variant av sova hela natten-kur! Blev visst lite ot här...sorry
    Så gör dottern oxå. Hon möter gärna upp skeden och tar den själv och stoppar i munnen. Det är inte alltid hon träffar rätt. Den mesta maten går rakt ner i knät men hon är nöjd för jag kommer med en ny direkt Skrattande

Lite OT här också. Men körde ni sova hela natten-kur så tidigt? Oskyldig
  • Tjofsen

Ja man kan börja vid tre månsder! Det funkade jättebra tills han blev runt året. Han trasslar nästan aldrig och vet rutinerna! Men i samband med att han kunde ta sig själv ur sängen har vi släppt en del på att han måste somna själv. De blir ju lite harigare för mörker o vill ha lite sällskap när de somnar men jag är glad att vi kämpade med sömnen i början!

Svar på tråden Hålla nappflaskan själv