• Pappaledigx3

Hur långt tillbaka kan man ta ut föräldrarpenning?

Hej,

Jag är hemma med vårt tredje barn just nu, och vi planerar att flytta utomlands snart, utanför EU.

Nu vill vi ta ut så mycket av dem resterande dagarna på våra barn. Jag undrar hur långt man kan gå tillbaka och begära föräldrarpenning för ett barn?

För att förtydliga lite så tänker jag så här:
    Jag är hemma med vår yngsta son, och innan han fyllt 1 har jag tagit ut 4 SGI dagar för honom. Nu vill jag ta ut Lägstanivådagar (LN), för min äldsta son på lördagar och söndagar. Jag har tagit ut mer än 180 dagar för min äldsta son, så jag kan ta ut dagarna för helg, men frågan är om jag kan börja räkna på det från i mars i år, när jag började min pappaledighet. Från Mars till nu är det 34 helger och alltså 78 LNdagar jag ska kunna ta ut. Eller går det inte att be om föräldrarpenning så långt tillbaka.

Mvh

Pappaledig igen

• Svar på tråden Hur långt tillbaka kan man ta ut föräldrarpenning?
  • Toppen9

Man måste väl höra av sig samma dag som man ska ta ut föräldradag? eller?

Kontakta FK så får du rätt svar!

• Marie30

Man måste motivera varför man vill ta ut fp för dagar som varit innan man anmält föräldraledighet. Jag har fått för ett par månader tillbaka men de gör nog nån individuell bedömning. Tycker också att du ska prata med dem.

• Pappaledigx3

Min plan är absolut att ringa och prata med dem, men jag vill inte säga för mycket, eller för lite heller. Jag vill helt enkelt ha lite på fötterna innan jag ringer.

Ett par månader tillbaka är ju inte så länge, om man tänker att jag vill begära föräldrarpenning från mars.

Jag tänkte om det fanns någon regel, så kunde det vara bra att veta.

Tack för snabba svar förresten.

• Billabong

Med tanke på att man inte kan begära Tillfällig föräldrapenning (som man tar vid VAB) längre tillbaka än 6 månader/180 dagar så TROR jag heller inte att man kan begära vanlig föräldrapenning längre tillbaka heller. Det skulle i min värld kännas rimligt med en sådan gräns.

Men som sagt är jag inte säker. Du har alltså anmält FP både för yngsta och äldsta barnet i mars? För har du inte anmält Fp långt tillbaka i tiden vet jag inte alls hur de ställer sig till att betala ut ersättning retroaktivt ngn längre tidsperiod...

Är barnet nära att fylla 8 år och/eller kommer ni bo utomlands under många år framöver eller rent av permanent?

Glöm inte att meddela svaret här i tråden sedan!
    Lycka till!

• Pappaledigx3

Hallå,
    Nej, jag har inte anmält för mitt äldsta eller mellersta barn än. Jag har bara anmält för mitt yngsta. Det var inte förrän idag som jag slogs av att jag kanske skulle kunna göra så här för att maximera föräldrarpenningen.

Min äldsta är 7, men vi flyttar snart och vi kommer säkert vara borta minst 3 år. Så hans dagar kommer brinna inne om vi inte gör något. För min mellersta, som är 4 år, kan det vara på gränsen, så hennes dagar vill jag också maximera, men det är ett annat problem.

Jag ska absolut koppla tillbaka i frågan.

Sov gott.

• Pappaledigx3

Nu har jag pratat med FK.

Deras besked till mig är att man kan begära föräldrarpenning i upp till 10 år retroaktivt. Bara man anger en anledning till att man begär för tid innan anmälsningsdatumet för barnet.

Det viktigaste är att hålla koll på datumen och inte begära ersättning för två barn samma dag.

För min familj innebär det att vi  kan dränera våra äldsta barns dagar innan vi åker.

Jag kommer anmäla för mitt äldsta barn och seda räkna bakåt ca 40 veckor och ta lördag och söndag så att alla LV dagar betalas ut.

Nu får vi se om det fungerar i praktiken också, inget är klart förrän pengarna är på kontot!

Hoppas det hjälper fler!

/snart pappaledig utomlands.

• Billabong

WOW! Vad jättebra för er! Grattis!

När det gått igenom sen, så uppdatera här och tala även gärna om vad du angav för skäl.
    Tänker mig att du väljer att tala om att ni fått veta att ni har rätten att ta ut pengarna retroaktivt och vill göra det nu då ni kommer bosätta er utomlands ett par år framöver. Men du kanske har ngt annat skäl att ange som de köper?

(Men tycker det är lite märkligt att det är en 6-månadersgräns för TFP...?)

• CeeJay

TS och Sara: Det finns igen regelrätt gräns för hur långt tillbaka i tiden man kan begära ersättning. Om man har gjort en anmälan kan man begära ersättning efter flera år. Har man inte gjort någon anmälan så krävs det ju ibland "bevis" (som ligger på kunden att bevisa) att man faktiskt har tagit hand om barnet och inte arbetat de dagarna man begär ersättning för retroaktivt. Och man bör ha en väldigt bra anledning till varför man inte anmält i rätt tid.

Det här gäller både FP och TFP och i många fall är faktiskt inte FK så "stelbenta" med att tolka lagarna, i många fall tolkas lagarna till fördel för den försäkrade men det är ju inte såna fall man hör talas om i media

Förresten Sara - vart har du hört att det finns en 6-månadersgräns för TFP?

• karine

Hej

Har tänkt att ta ut föräldradagar retroaktivt men har ingen koll på vilka dagar jag har tagit ut. Är det någon som vet om det står på försäkringskassans hemsida eller kan jag få reda på det om jag ringer till försäkringskassan? 

• Billabong
    CeeJay skrev 2010-11-11 19:08:50 följande:
    Förresten Sara - vart har du hört att det finns en 6-månadersgräns för TFP?
    Det svaret fick jag klart och tydligt av en handläggare på FK när jag frågade hur länge vi hade på oss att begära TFP på en anmälan som vi gjort. 6 månader fr o m anmälningsdatumet.

Menar du att det inte alls stämmer?!
  • IsabelleLi

Det som stämmer är att datasystemet har en inbyggd funktionsom gör att TFP-anmälningen stängs per automatik 180 dagar efter anmälningsdatum om ingen begäran/annan handling har inkommit. Enligt en försäkringsspecialst jag pratat med så har man rätt att begära 2 år bakåt i tiden förutsatt att man gjort anmälan i rätt tid.

• CeeJay
    Billabong skrev 2010-11-12 14:56:12 följande:
    Det svaret fick jag klart och tydligt av en handläggare på FK när jag frågade hur länge vi hade på oss att begära TFP på en anmälan som vi gjort. 6 månader fr o m anmälningsdatumet.

Menar du att det inte alls stämmer?!
    Precis som IsabelleLi skriver så ligger ditt ärende "öppet" i ärendehanteringssystemet i ca 6 månader. Men har du gjort anmälan kan du i stort sett begära ersättning flera år efteråt, allt beror på om det behövs något "bevis" dvs har man även lönespecar där avdraget finns med är det nästan aldrig några problem att begära 5 år för sent.

IsabelleLi - Två år var alltid "standard-svaret" och det som gällde förut. Nu finns inga begränsningar (vad jag vet) utan finns en anmälan och man kan svara på alla ev frågor som behövs för utredningen alt lämna in underlag så brukar det inte vara några problem om så 7 år har passerat. Men det är extremt ovanligt att någon kommer på att man saknar några 100-lappar från 7 år tillbaka
Svar på tråden Hur långt tillbaka kan man ta ut föräldrarpenning?