• Humminggirl

Upphittad plånbok - ringer du ägaren eller lämnar till polisen?

Min man hittade en plånbok på gatan ikväll. Han kollade körkortet mot Eniro och det finns bara en med det namnet i vår lilla stad. Han bor dessutom inte långt härifrån och är med största sannolikhet ägaren till plånboken.

Hur skulle ni göra? Ringa ägare direkt och stämma träff eller lämna den till polisen?

Nyfiken! 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Upphittad plånbok - ringer du ägaren eller lämnar till polisen?
  • Frontline

Givetvis så ringer jag ägaren om jag kan få reda på vem det är...

Det hände mig för 2 år sen då jag tappade min plånbok, en vänlig själ hittade den och ringde mig och sa att den låg i min brevlåda nu.
    Jag vart överlycklig av ärligheten och tog reda på vem det var och skickade 4 trisslotter...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • höbåtsolle

Om det verkar vara en pålitlig person, visst.

Är det någon ligist från förorten är det bäst att lämna den till polisen och inte ha något mer med saken att göra. Innan man vet ordet av det blir man anklagen för att själv ha stulit den.

• sherlock

Mina päron hittade en plånbok förra veckan, ringde polisen och fick rådet att ringa ägaren av plånboken själva eftersom de hittat honom i Eniro.

I belöning av ägaren fick de 4 "biljetter" med gratis inträde till Sture Badet

• MirandaSthlm

ringa ägaren o hoppas på hittelön. Solig

~♥~ Jaja, du är unik.... precis som alla andra. ~♥~
  • Namnam

Jag har jobbat på café och restauranger där folk glömmer både det ena och andraFörvånad
    Jag har alltid kollat upp nummer och kontaktat dem direkt
    "sjukhusbrickor" var bra för där stog oftast nummer man kunde nå ägaren på

• 2underbara

Inte kopplat in polisen, känns som att ta en omväg

• Miffomorsan

Vi hittar ofta både plånböcker o mobiler på jobbet och då kolalr vi alltid om vi själva kan hitta ägaren först. Det skapar ju bara en massa onödigt jobb för den som tappat sina saker om de ska börja spärra kort osv.

• Sscchh

Hittade ett sl kort och identitetskort från någon skola som någon tappat. Lyckades inte hitta honom på eniro men på facebbok fanns han :) Han kom förbi mig och hämtade sina saker (slängde ner de från loftgången efter att jag kollat att det var samma person). Han blev överlycklig, en fattig student var han ;) Jag kom aldrig ens på tanken att ringa polisen, självklart hade man kanske kopplat in de om man själv inte kunnat leta upp personen.

• en glad

Lägger den i en gul brevlåda - enligt polisen det vanligaste återfinnstället ....

Svar på tråden Upphittad plånbok - ringer du ägaren eller lämnar till polisen?