• pth

Tätt mellan syskon?

Börjar funderar på om vi ska försöka få fler barn eller inte. Har en tjej på 8 år sedan en tidigare relation och trodde inte det skulle bli några fler barn alls. Men nu, med ny man och med lilla Noah 6 månader känns det som att, tja, varför inte. Men isåfall vill jag försöka så fort som möjligt då jag fyller 40 nästa år. Är det dumt? Är det mycket jobbigare med två små?  Är det dumt skaffa tätt? Utmanar vi ödet? Vi fick ju ett friskt barn på äldre dar, kan det gå vägen en gång till? Hinner man med två småttingar? Jag som känner mig som att jag inte räcker till för dem jag har nu. Orkar man? Tre trappor, gravid, bebisar, blöjor och vart skulle vi ställa gästsängen?

Denna dagen ett liv
  • Svar på tråden Tätt mellan syskon?
  • solrosen00

Man orkar och hinner det man vill! Klart att vissa dagar är allt åt skogen men vissa dagar känns det som om man klarar 10 till... känner ni att ni vill ha fler så kör på!

Kan tillägga att vi fick 5 barn på 3½ år... 2 par tvillingar med  15 månaders mellanrum...

• pth

Oj! 5 barn på 3½ år! Då förstår jag att du tycker att det bara är att köra på för oss Glad

Denna dagen ett liv
  • Flickan och kråkan

Vi har två pojkar med 16 månaders mellanrum. Alltså, jag kan ju inte sticka under stolen med att det varit tufft men samtidigt är det ju underbart. Jag har haft båda hemma på heltid hela tiden. Äldsta fyller 3 år i december och lillebror har passerat 1½ år. Idag går de inte en meter utan varandra (syskonkärlek slår ju allt...ja, det vet du ju redan).....men det är ju inte många minuter under en dag som man inte har att göra med två små.......hålla samsas om saker, leka tillsammans utan att någon blir ledsen, jaga varandra utan att puttas, ligga och brottas på en madrass utan att dra någon i håret etc. De är ju båda små och behöver så mycket hjälp med att ja.....bara att lära sig hantera sig själv, sina känslor, andra och olika situationer .

5 barn på 3½ år....Ja, då hade jag nog varit död . Hatten av för dig solrosen00 .

Jag är 35........kan kanske tänka mig en trea........SENARE .

Lycka till

• Valkyria84

Vi har 14 mån mellan våra pojkar!!
    De är underbart!! Man orkar!! hihi Glad

Kör hårt o lycka till!!

(¯`°?.¸ ღ♥ LOKE 080907 ♥ FREJ 091102♥ღ ¸.?°´¯)
  • GrönaDruvan

Jag har 15 mån mellan mina pojkar, och man orkar... Men det är knappt. Är helt slut och mår skit. Så, här är en som just nu inte är så pigg till att "rekommendera" barn så tätt, men mycket beror nog på att jag själv mått väldigt dåligt sen tvåan föddes..

• vivi85

Har 14 mån mellan våra, underbart? Njaeee.. haha inte alltid! Hade inte gjort om det idag,.. :)

• LillaFlingan

vi har inte ens 12mån mellan våra två härliga pojkar!!!

det har varit skitjobbigt och det är det fortfarande vissa dagar!
    MEN det blir lättare och lättare :)

mådde inte särskilt bra de 1a månaderna efter förlossningen, hormoner som härjade hej vilt, vissa dagar grät jag hela dagarna, andra ville jag gå och dö.. att sedan lillebror sov sig igenom sina 3 första månader gjorde inte saken bättre.. är väldigt svårt att knyta an till någon när denne bara soover.. man får ju ingen kontakt alls :((

MEN nu ca 8mån efter förlossningen är jag mig själv igen, foglossningen är nästan borta och jag njuter av att vara ogravid denna vintern!:)))))

nu är äldsta 20mån gammal imorgon och yngsta är 8mån1v ;)
    för mig var nog tvåbarnschocken ihärdig och höll sig ganska länge, fram tills för någon månad sedan bara..!
    MEN idag kan jag hantera båda två samtidigt, försöker göra dagarna hyffsat rutinerade och satsar på att hålla dem nöjda&glada.. och se till att de är mätta och torra liksom..

jag är liiiite sugen på en 3a men känner att det får faktiskt vänta några år.
    för min del är åldern inget problem då jag "bara" är 27år.. och har tiden framför mig. som Tur är!
    Hade jag varit äldre så hade vi nog försökt inom något år igen... =) Men nu vill vi att de två kära barn vi har ska vara blöj&vagnfria ;)))

ts, om du känner att ni gärna vill ha en 3.e vilket jag tror kan vara JÄTTEROLIGT för Noah! Så säger jag bara KÖR HÅRT!!!!
    Tänk vilken otrolig glädje de ska ha av varandra sedan?!:))))

Lycka till!

• kron

17 mån cirka mellan barnen - jobbigt i början. Första året var lillan sjuk jämt. Hög feber, falsk krupp, vinterkräksjuka 3 gånger på 4 månader, förkylningsastma... Allt fick hon av storarsyster som gick endast 15 timmar i veckan på dagis (får inte mer i vår kommun). Jag var superslut. Nu är de bästa vänner 4 och snart 3 år och har sååå roligt ihop.

• Joje

Vi har 15 månader mellan våra barn, en kille och en tjej. Visst hinner man och visst är det jobbigt, men samtidigt roligt och man får ju så mycket kärlek tillbaka!!

Första året med 2 barn minns jag inte mycket av... jag fick en förlossningsdepression som höll i sig länge och varje dag var en kamp. Dottern fick allergier (ägg och komjölkprotein) så jag fick lägga om kosten helt och på det en massa sjukdomar första.... Men, som sagt, det blir lättare och lättare. Det kommer fortfarande dagar då allt går snett och man bara vill gå och lägga sig igen. Men man tar sig igenom det också. Barnen är ju så härliga och mysiga!!

Sonen är nu 3½ år och dottern 2½ år, det är full fart från morgon till kväll, de sitter aldrig still!! Jag skulle inte vilja ha det på något annat sätt!!

Liam 070417 & Linn 080712
  • Emelianfian

Vi har nästan 14mån mellan våra.. det var jättejobbigt för vår del till en början sonen föddes med instabil höft och hamnade i von rosenskena nått som jag tog väldigt hårt även att det var det bästa för han...han fick kolik jag fick förlossningsdepression dottern var avundsjuka... men nu är det jättebra, de leker så bra ihop och är så fina med varann..visst är det bråk mellan dom ibland men det är det mellan alla syskon oavsätt ålder.. men skulle aldrig skaffa tätt mellan barnen igen så inget jag rekomenderar.

♥ Nellie 071207 & Felix 090129 ♥
  • pickadolla

Gammal tråd, men TS jag skulle gärna vilja veta hur det gick? Skaffade ni ett till syskon?

Nyfiken då jag är i ungefär samma situation nu som du var då, dvs har ett barn på 8 mån och det kan kännas tidigt att ens tänka på syskon än, men då jag också har "åldern mot mig" så måste jag bestämma mig ganska snart. Jag har dessutom bara ett barn, och tänker att det vore roligt med ett syskon.
    Så det vore verkligen kul att höra hur det har gått :)

Svar på tråden Tätt mellan syskon?