• sny1

Skavsår andra dagen av nya skor?

Käpte nya skor igår, eller kängor för jag behövde när det kommit snö. Använde dom halva dagen igår (eller ja, fram och tillbaka från bilen....) och i morse när jag gick med min son till dagis 10 min enkel väg.

'Känner när jag går iväg att det svider lite på hälarna, men äh, det går nog över. Men när jag nästan var hemma ville jag inte låta hälen röra baksidan av skon ens för det sved...

Ska jag lämna tillbaka dessa skor nu? För sånt där lär väl inte bli bättre, eller? Det är fodrade vinterstövlar jag pratar om...

Det står bara på kvittot, "öppet köp 10 dagar mot uppvisande av kvitto."

Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Skavsår andra dagen av nya skor?
  • Philippa

Jag får alltid skavsår av nya skor.... och det brukar gå över när man har "gått in skorna"..

Brukar du aldrig få skavsår av nya skor?

• linjes

Att få skavsår av nya skor är inte direkt ovanligt..

Sätt på skavsårsplåster dom är kanon,skorna formas ju efter dina fötter ,så det lär nog inte komma tbx 

• Pickeli

De enda nya skorna jag inte får skavsår av är på sin höjd ett par ylletofflor, om man nu kan kalla dessa skor.

Får alltid skavsår av nya skor.

Är de för små eller varför skaver de?

Google it!
  • smon

Sätt kompeed på hälarna och promenera lite med kängorna så ska du se att de formar sig efter foten...

• Clotilda

Skavsår är något man får räkna med. De tär därför man provgår i butiken/använder skavsårsplåster, speciellt när man köper kängor eftersom de är lite hårdare än vanliga skor. Om du använt skorna gäller inte öppet köp (det syns på sulorna om du gått utomhus).

• Majsan70

Skavsår får man ibland. Jag hade inte ens tänkt tanken att lämna tillbaka skorna för det. Har man gått i dem så tror jag att man enbart får reklamera dem om de går sönder dessutom. Ta på plåster o gå in dem ordentligt istället.

Är det läder i skon så kan du ta ett par fuktiga sockar på dig o gå runt inne så bör skon forma sog bättre om foten.

• Safireee

Det är ju helt normalt med skavsår! Jag brukar gå med nya skor varannan dag för att låta foten vänja sig utan att skavas helt sönder. 

• Pickeli
    Clotilda skrev 2010-11-11 09:26:20 följande:
    Skavsår är något man får räkna med. De tär därför man provgår i butiken/använder skavsårsplåster, speciellt när man köper kängor eftersom de är lite hårdare än vanliga skor. Om du använt skorna gäller inte öppet köp (det syns på sulorna om du gått utomhus).
    Det behöver inte alltid synas. Mina skor är 2 månader gamla, anväder dem dagligen det syns INTE på sulan att de är använda av någon anledning. (disskuterade just detta med en kollega här om dagen)

Tror knappast det hinner märkas efter 20 minuters användning. De nöts mer i butiken.

En kompis lämnade tillbaka ett par skor efter en krogkväll, de syntes ingenstans.

TS: Kolla sulan och om de annars är reko. Fråga dig själv om du skulle vilja köpa skorna som nya och var ärlig om du ska lämna tillbaka dem!
    Google it!
  • Jezamine

Blöt ett par strumpor.Sätt på dig dem o gå med skorna då töjs de ut.Jag tänker inte ens säga att det skall ske inomhus

Jag är INTE avstängd
  • skorpionen80

Jag kan få skavsår av gamla skor jag inte använt på några säsonger också... Men av vad har du fått skavsår? Är det av själva hälkappan eller är det någon söm eller liknande som skaver? Det går ju att mjuka upp hälkappan om den är för styv.

Tills skavsåret läkt rekommenderar jag dessa:
    www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx
    Det går att ha skorna på sig utan problem, jag bara älskar dessa på skavsår! Går bra att komplettera med compeed, om man tycker om dem.

• sny1

Oj är det så vanligt med skavsår?! Jag har aldrig fått skavsår trots nya skor så detta är nytt för mig. Eller ja, då känns det väl mer att skorna inte passar mina fötter.

Men ger det med sig då? Det är liksom stövlar med vinterfoder, alltså typ "vinterlurv" i =D, typ som höga vinterkängor. Antar det är fodret som skavt, dom är varken för stora eller för små.

Och lämna tillbaka är nog inga problem, har använt skor innan och lämnat tillbaka i nyskick så=p

• IsDimma

Jag får alltid skavsår av nya (och nygamla -förra vintern/våren/sommaren/höstens skor jag använde då). Det går över när jag gått in skorna och fötterna har vant sig. Jag brukar dessutom sätta skavsårsplåster i förebyggande syfte på mina hälar då är det bara tårna som får sår och undersidan av foten som får blåsor.

Svar på tråden Skavsår andra dagen av nya skor?