• Emme76

1,5 åring vaknar på natten. Behöver tips & råd!!

Hej!

Vi har en dotter på snart 1,5 år. Sedan hon var nyfödd har hon sovit dåligt under nätterna. Först hade hon napp men den fick vi sluta med när hon var ca 5 månader för hon vaknade upp till 15 gånger per natt för att hon tappade den. Efter det så blev det lite bättre. Då vaknade hon "bara" ca 3-4 gånger per natt. Tyvärr så började hon dricka välling på natten och vaknade för att hon ville ha sin flaska.

Sista tiden har vi försökt få rätt på sömnen för att både hjälpa henne till bättre sömn och oss. Jag och min man orkar inte längre dessa nätter och håller på att bli smått galna.
    För ca 1 1/2 vecka sedan slutade vi att ge henne välling när hon skulle somna och på natten. Efter någon dag så somnade hon själv under dagen (sin vilopaus), och på kvällen är det inte längre några problem. Hon somnar för det mesta bra och verkar trygg.

Men mitt i natten kl 02 vaknar hon. Någon gång har hon faktiskt lyckats somna om av sig själv...men för det mesta känns det som om hon får panik. Då tar det allt från 2-3 timmar innan hon somnar om. Vi har kört med 5 minuters metoden, men har stannat inne hos henne längre när vi lugnar henne - och hon blir tyst och trygg när vi är hos henne och klappar henne,  (för det mesta) men somnar inte. Då ligger hon vaken och tittar på oss. Så fort vi går ut så skriker hon som besatt. Har även varit mer konsekvent med 5 minuters metoden - men det tar upp till 2 timmar för henne att vara så utmattad att hon till slut somnar. Och det känns inte alls bra. 

Nu har det gått - snart 2 veckor...och efter att ha varit uppe nästan varje natt i ca 3 timmar för att kämpa med att hon ska somna om känns det som om det aldrig kommer att sluta. Hon är också en mycket envis liten tjej. Men jag känner att hon behöver någon form av tröst när hon vaknar på natten, trygghet. Innan var det flaskan och nu är det jag eller min man som står och klappar henne. Men vi orkar inte så många timmar per natt. 

Det händer dock att hon sover hela natten. Har försökt lista ut vad som är skillnaden de nätterna, men har inte lyckats komma på något. 
    Hon är ju trygg att somna själv på dagen och på kvällen efter nattningen. Så hon KAN somna själv. Vad blir fel på natten? Hur kan hon inte komma till ro och somna om då? 

Ibland tänker jag att vi ger henne en flaska mjölk på natten när hon vaknar... men låter henne somna själv på dagen och kvällen.. men då är ju allt kämpande förgäves. Och kanske hon börjar strula igen när hon ska somna på kvällen för hon vill ha flaskan då med? 

Pust! Och det hjälper inte att bara ligga sidan om henne i sängen - för då måste man klappa henne flera timmar för henne att somna om. Och det orkar man inte i längden. Har även provat och ha henne i vår säng, men det går inte heller. 

Sover hon för länge mitt på dagen? Hon sover allt från 1,5 timme till 2,5 timmar. Någon gång sover hon kortare - 1 timme. Men ser ingen skillnad de nätterna. 

Sista november ska hon börja skolas in på dagis, och tänker att hon måste få en bättre nattsömn innan dess - för hur ska hon orka dagis när hon är uppe 3 timmar per natt? Och hur ska jag orka mitt jobb..? 

Det värsta är att jag var trött sedan innan. Tagit lång tid att återhämta mig pg sjukdom under graviditeten. Mina "reserver" är inte så stora och nu känns det som om de är helt borta. Min man jobbar mycket och det blir en stress för honom att vara vaken på nätterna - för även om han försöker sova skriker hon så högt att han vaknar.Då jag inte orkar mer har han tagit över, och kämpar på trots att han ska upp tidigt. Och vi har även börjat tära på varandra och vår relation pg dålig sömn. 

Vi har även 2 andra barn. 2 killar ålder 6 och 9 som båda sover bra.. och faktiskt sover genom lillasysters skrik på nätterna :o) vilket är tur det iallafall. 

Tack för er som orkar läsa igenom allt. Har ni tips och råd tar vi mer än gärna emot det. 
    För jag personligen har ingen aning längre.
    TACK!!!!!

• Svar på tråden 1,5 åring vaknar på natten. Behöver tips & råd!!
  • MalinEddie

Det låter jobbigt för er. Jag skulle korta ner dagssömnen. Det kan ta tid innan man ser resultat. För oss tog det ungefär en vecka innan de började sova bättre på nätterna efter kortare dagssömn.
    Äter hon bra dagtid så att hon inte är hungrig?
    Nu är jag inget fan av 5mm. Det finns bättre metoder. Hursomhelst tror jag att det är bra om man gör på samma sätt när de vaknar så att de inte blir förvirrade.
    Vår son har alltid somnat själv men vaknade mycket på nätterna för det innan vi tog tag i det. Somna själv är tyvärr ingen garanti för 0 uppvak.

• MalinEddie

Eftersom hon har så långa uppvak nattetid och även får panik kanske ni skulle se så att det inte är något fysiskt som stör också. Prata med BVC.

• Emme76

Tack för svar.

Hon äter ganska bra. Men är lite sådär med maten. Innan hon lägger sig dricker hon en stor flaska välling och lite varm mjöl, efter kvällsmålet. När hon vaknar på morgonen är hon inte speciellt hungrig. Flera gånger har hon kastat sin morgon macka istället för att äta den. Och hon älskar sina mackor :o)

Vilken metod tycker du är bra och som du upplever fungerar?

• Emme76

Hade det varit något nytt hade jag varit mer orolig att det är något fysiskt. Men har pågått ganska länge.
    Fast det kanske ändå är något fysiskt som jag inte kan greppa? Finns det något som ger sådanna effekter på natten under så långa perioder? Hon är ju annars en pigg och glad tjej. Om det är något fysiskt borde det inte ge effekter på dagen också...?

Till en början oroade jag mig ofta för att det var öronen m.m. Gick en del till vårdcentralen då, men de hittade aldrig något. Men skadar kanske inte att ta kontakt med dem igen.

• MalinEddie
    Emme76 skrev 2010-11-11 10:03:49 följande:

Tack för svar.

Hon äter ganska bra. Men är lite sådär med maten. Innan hon lägger sig dricker hon en stor flaska välling och lite varm mjöl, efter kvällsmålet. När hon vaknar på morgonen är hon inte speciellt hungrig. Flera gånger har hon kastat sin morgon macka istället för att äta den. Och hon älskar sina mackor :o)

Vilken metod tycker du är bra och som du upplever fungerar?

Det beror lite på vilket grundproblem man har. Är det något du upplever fungerar nattetid?
    Vi använde delar av babywhisper när vår son var 10 månader och han började sova hela nätter efter det. Innan detta hade han uppvak varje halvtimme/timme. Vi visste dock vad grundproblemet var och det är lättare om man har listat ut det. Han var van att vaggas vid varje uppvak (trots att han somnade själv på kvällen) och det var det vi vande av med hjälp av verktyg från BW. Idag är han nästan 2 år och sover bra men vaknar han så använder vi samma verktyg som när han var 10 månader. Han känner igen sig då och somnar snabbt om. Jag tror som sagt att det är bra att göra på samma sätt vid varje uppvak tills man får in en rutin. Här beskrivs två metoder jag tycker om. Du kanske får lite inspirationGlad
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m29293259.html
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-50/b52222.html
  • MalinEddie
    Emme76 skrev 2010-11-11 10:08:20 följande:

Hade det varit något nytt hade jag varit mer orolig att det är något fysiskt. Men har pågått ganska länge.
    Fast det kanske ändå är något fysiskt som jag inte kan greppa? Finns det något som ger sådanna effekter på natten under så långa perioder? Hon är ju annars en pigg och glad tjej. Om det är något fysiskt borde det inte ge effekter på dagen också...?

Till en början oroade jag mig ofta för att det var öronen m.m. Gick en del till vårdcentralen då, men de hittade aldrig något. Men skadar kanske inte att ta kontakt med dem igen.

Vad bra att ni har kollat öronen! Allergier och likande kan ju påverka sömnen. Jag känner till en tjej vars barn brukade sova dåligt. Efter att de hade provat allt besökte de en kiroprakor och fick veta att hennes ena ben var kortare än det andra och att ena nackkotan satt fel.Idag sover hon bra. Här är hennes tråd om detta.
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m54439291-2.html
  • Emme76

Har nu skrivit till en kiroprakter där jag bor. Vore ju fruktansvärt om hon har ont i kroppen :(!
    När jag läste om TASS metoden så insåg jag att vi nog kört mer med den än 5 min metoden. Speciellt sista veckan.

Men att sitta 3 timmar med handen på henne från och till är inte lätt.

• mia1980

Min son (som nu är 7år) åt en liten flaska välling på natten fram till han var 2 år.
    Han vaknade annars och kunde inte somna om, men en liten flaska välling och han somnade gott.
    Han åt massor på dagarna ändå, men de nätterna han vaknade så ville han ändå ha en lite slurk välling. Det v ar inte varje natt, men iaf 5 i veckan.
    Men det är ju bra att kolla om det är något som är fel också.
    Kan säga att min son aldrig varit en frukostätare... Var tvungen att vara vaken minst 1 timme innan han ville äta något. Och så är han fortfarande.

• Emme76

Hej Mia1980.
    Somnar din son med flaskan på kvällen - eller är det bara på natten han äter?

Vi försöker sluta med flaskan på natten just för att hon ska kunna sova bättre. Ännu har det ju inte blivit så ;o)....men det var ju min tanke när vi började.

Hon somnade med flaska... och vaknade 2 ggr per natt och ville ha sin flaska. Hon fick den iallafall 1 gång per natt. Enstaka tillfällen sov hon genom natten.

Nu vet vi att hon kan somna själv på kvällen och dagen utan flaskan.
    Men om vi ger henne mitt i natten när hon vaknar 02 - så kanske hon även börjar strejka och vilja ha den under vilostunden på dagen och på kvällen när hon ska lägga sig.

Hur var den biten för er???

• mia1980

Han fick flaskan på kvällen och natten, men bara en liten då han egentligen inte behövde. Han somnade inte med den utan drack upp och släppte den på golvet, tog nappen och somnade själv. Var mycket sällan som han inte somnade direkt efter flaskan.

Han slutade självmant med den sen när han var 2 år och har sen dess inte haft problem att somna på kvällarna eller att somna om på natten om han skulle vakna.

• bizzy

har också en liten vällingberoeende här hemma, men vi tog bort vällingen helt på natten när han var 1,5, precis som ni gjort, fick 2-3 hemska nätter men sen blev det bättre, men ni har ju kört länge nu... prova ta tillbaka nappen, hon är ju stor nu o kan ta den i munnen själv om hon tappar den.

Tror det kommer bli mkt bättre när hon väl börjat på dagis, då är hon för trött för att vakna på nätterna, vi har iaf märkt stor skillnad. Tills dess prova att sysselsätta henne mkt under dagarna så hon blir fysiskt trött, och minska på tuppluren om det behövs (även om det känns hemskt o väcka när de väl sover!).

• Emme76

Ja - kanske det är den fysiska aktiviteten som är bristande. Fast jag tycker ändå de dagar vi är igång mycket sover hon inte bättre. Men håller tummarna att dagis kommer att göra den biten bättre.

Att börja med napp igen tar emot :(! Jag är rädd för att hon ska börja vakna oftare igen,även om hon själv kan hittaden och sätta in den... och sen har vi samma sak. OM hon ex: inte hittar nappen eller när det sen är dax att vänja henne av den istället. Känns som om vi bara drar på problemet då.

Pust! Inte lätt detta...

Vi slutade att ge välling till vår yngsta son när han var ungefär i samma ålder - och det tog 2 nätter sen sov han jätte bra. Så detta är nytt för oss...att det ska ta sådan tid och att hon blir så ledsen samma tid nästan varje natt.  

• MalinEddie
    Emme76 skrev 2010-11-11 10:43:45 följande:
    Har nu skrivit till en kiroprakter där jag bor. Vore ju fruktansvärt om hon har ont i kroppen :(!
    När jag läste om TASS metoden så insåg jag att vi nog kört mer med den än 5 min metoden. Speciellt sista veckan.

Men att sitta 3 timmar med handen på henne från och till är inte lätt.
    Jag tycker det är jättebra om ni utesluter fysiska orsaker till uppvaken.
    De där metoderna tar tid de första nätterna men efter ett tag fatter de vinken. Det är bäst att genomföra en sån metod när man är två och kan avlösa varandra.
  • aurora1827

Har man allergi mot kvalster kan det bli på just det sättet att man vaknar mitt i natten och får panik för att det känns som att man inte får luft, det kan också göra det obehagligt att ligga kvar i sängen och somna om.

Men troligast är väl att hon bara har mycket energi, i den åldern gäller det att springa slut på dem, på vår treåring kunde man se ett tydligt mönster, om han inte hade varit ute och sprungit på dagen vaknade han mitt i natten och var hur pigg som helst. 

• Emme76

Första veckan kämpade vi med 5 min metoden...och sedan gick vi över till TASS...
    Men det har varit två veckor nu och blir inte bättre.

Vi har ingen energi eller ork kvar. Och det börjar knaka i fogarna vad gäller relationen då vi blir stressade av situationen. Första veckan gick bra - även början på denna....men nu känns det olidligt.

Ska försöka hålla ut några dagar till och se om det vänder.
    Om inte så får vi kanske vika oss och ge mjölk vid 02 på natten en period...och se hur det blir.

Kanske när hon börjar dagis - kommer hon bli tröttare och därmed sova bättre. Är ju alltid en tanke.

• Iwona79

Hej!
    Jag har läst din berättelse från 2010 om dina problem och vi har samma problem. Jag undrar om du har hittad lösning och om du vill berätta om den för att vi också är helt slutkörda och verkligen behöver hjälp att lösa detta. 

Tack på förhand!

Hälsningar
    Iwona

Svar på tråden 1,5 åring vaknar på natten. Behöver tips & råd!!