• tjooohej

Utredning av blod i avföringen hos barn

Är det någon som har barn som haft blod i avföringen som blivit utredda för det på något sätt? Vad gjorde dom då? Vad visade det?

Min son 3,5 mån har bajsat blod fr ca 6 v ålder. När jag slutade med mjölk o soja försvann det. Nu 7v senare är blodet tillbaka sedan 2 veckor. Blodet kommer mest när han bajsar mkt alt flera ggr irad. Färskt blod, strimmor, fläckar o prickar runtom i hela bajsportionen så att säga! Nu har jag också slutat med ägg på inrådan fr Dr. Pricktest och blodprover är tagna för ägg, fisk, soja, och mjölk men visar ingen allergi. Pratar nu om ev vidare utredning-telefontid nästa v igen då får vi se vad hon bestämmer. Han går hittills upp fint i vikt utom denna v då han inte gått upp något!-problem?
    Tillsvidare fortsätter jag med amning o äter inget han ev är allergisk mot. Är lite orolig för vad det är. Något mer han är allergisk mot? Något med tarmen?

• Svar på tråden Utredning av blod i avföringen hos barn
  • Swahney

hej
    min son var 6 månader då fick han 2 blödande magsår. så har ni mhycket halsbränna i släkten eller något sådant med maagsår eller magkatarr.

det kan också vara chrons sjukdom. har ni något sådant i släkten. prata med detta med din läkare. om det finns i släkten vill säga.

hoppas detta hjälper dig lite.

• tjooohej

Oj magsår vid 6 mån ålder är ju inget man tänker sig direkt! Vi har inget sånt i släkten o inga allergier heller. Funderade lite på chrons men googlade o hittar inte så mkt info kring barn o i vilken ålder det brukar komma!?

Blev din son bra sen? Gjorde de gastroskopi för att se i magen? Måste man söva barnet då? Vad gjordes för att det skulle läka? 

• Swahney

det finns ingen speciell ålder min pojk som är 3 har chrons sjukdom. det är typ tarmproblem kan man säga kortfattat.

med magsåret så ja det blev gastoskopi och ja han behövdes sövas ner. han fick en medecin som heter nexium. det har hjälp och så fort han har början till magsår (som han har just nu) så får han äta det med. detta är inget vanligt vi hade kontakt med alla universitetssjukhus i sverige och även utomlans för i sverige har det varit 3 barn under 1 dom senaste 90 åren sa dom till mig.

men chrons sjukdom är vanligare nästan 5 till var 10 har det utan att veta dom det typ. men det ska gå att tas upp med läkare om detta. och skulle det inte bli gastroskopi så blir det via rumpan istället vet inte vad det heter.

hoppas detta hjälpte dig lite till.

• Vindsus

Hej TS
    Hur har det gått för er?
    Är det vanligt att blodblandad avföring beror på att man är allergisk mot ngn mat?

• tjooohej

Vi har fortfarande problem. Röntgen och ultraljud visdade inget. Blodprover ser bra ut. Det som de har hittat är förhöjt calprotectin i avföringsprov. Det innebär att han har en inflammation i tarmen. Men orsaken till det vet vi ännu inte.   det är bara kanske osv. Tex kan det bero på att han är allergisk. Vilket i och för sig inte proverna visar, men det är vanligt tydligen. Nu hade han varit bra i flera veckor o plötsligt slog det till värre än någonsin med 8 bajsblöjor med blod på 4 timmar! tror inte det är magsjuka o inte att han fått i sig nåt han inte tål. Ja det är ett enda virrvarr. det enda jag fick ut av sjukvården var en påskyndning av tiden till gastromottagning som vi väntat på i snart 2 månader! Klart man blir orolig, hoppas på vidare utredning snarast!!!
    ja det kan förekomma blod i avf vid tex mjölkprotein allergi! 

• Looptroop Rocker

tjooohej: Vet du vad calprotectinet låg på? Vår son har problem med stillastående vikt sen 8 mån tillbaka (han är nu 17 mån) och omväxlande förstoppning och diarréer. Hur ser blod ut i avföringen? Vi har hittat svarta flagor som vi inte vet vad det är många gånger, kan det vara blod? Ibland är bajset väldigt rött men har inte tänkt att det kan vara blod utan brukar tänka att det är något i maten, typ tomater eller så...

Love har haft 373 i calprotectin men läkarna säger att det inte behöver betyda något då det är svårtolkat på barn. Han ska nu förmodligen genomgå en koloskopi. Allt annat är utrett från Cystisk fibros till födoämnesallergier samt gastroskopi är gjord.

Kram

• Looptroop Rocker

Swahney:

Hur upptäcktes det att din son hade crohns? Vilka symptom hade han? Vet du vad han hade för calprotectin? Vi är oroliga att vår son har det då flera saker pekar på det men vill bara veta nu varför han inte går upp i vikt trots att han äter bra samt att han är så dålig i magen.

Vet du om man kan se att ett barn har crohns under en koloskopi eller från biopsier även om barnet är i remission och inte har något aktivt skov? Vet du hur calprotectinet är när barnet inte har skov? Är det normalt då?

Kram

• tjooohej

Baloomika
    Vår son har färskt rött blod i avföringen så det syns tydligt. Röda prickar, strängar och blodigt slem. har aldrig haft gammalt torkat blod. Men de svarta flagorna som du beskriver skulle ju kunna vara just torkat blod? Man brukar också säga att gammalt blod ser ut som kaffesump. Tips att ta foton på avföringen o visa för dr. Vi har gjort det denna gång o de sa tt vi skulle visa dem då vi får en tid, förhoppningsvis nästa v.
    Vet inte det exakta värdet på calprotectinet men dr sa drygt 500, så det är ju ändå rätt högt. men som du säger så kan det ju vara högt vid ex nyfödda men frågan är upp till vilken ålder! Sen kan det vara inflammation med högt värde pga allergi. men i sonens fall tycker jag att det borde läka då vi uteslutit allergenerna. Det är svårt det här man bara gissar o funderar.
    Hur gammal var din son när provet togs?
    Har ni fått nån info om hur vanligt det är med crohns hos små barn? Visade inte gastroskopin något?

Vi är också rädda för crohns.
    Vill också gärna ha svar på frågorna kring koloskopi så hoppas swahney  tittar in igen:)
    Swanhey
    Har du nån uppfattning om calprotectinvärdet verkar högt? Hur kan det se ut vid crohns? 

• Looptroop Rocker

Loves calprotectin var 373 nu när han var 17 mån och som jag läst mig till på nätet så verkar det som att calprotectinet är högt hos nyfödda de första veckorna och sen att det sjunker. Någonstans har jag läst att det kan vara högt men ändå normalt upp hos barn upp till 1 år. Men i svensk sjukvård så gäller ju referensvärdena from 4 år så jag vet inte....Loves läkare sa att hade han varit 4 år så hade det pekat på crohns då värden över 100 är att betrakta som positiva. Men en fullt aktiv inflammation så brukar dock värdet ligga på 1000 eller över. Läste också att en svensk gastroenterolog sa att värden från 300 och uppåt är en stark markör för crohns.

Hoppas att både vi och ni får svar snart på vad som inte är bra för våra små!

Kram

• tjooohej

Baloomika

ja det är jobbigt att spekulera o fundera över vad som är fel med barnen. Man vill ju bara att de ska må bra! er pojke är ju så gammal nu att det känns  som att ett svar är på sin plats!!! Hoppas att det reder ut sig!

Vi har nu en tid i morgon på gastro så det är pirrigt men ska bli intressant att höra vad de tror o planerar! Pratade med en dr på tel o på henne lät det som om 500 var så pass högt att det inte riktigt kunde förklaras med åldern i alla fall.....
    Skriv gärna igen om ni får reda på nåt nytt eller om det händer något.
    Kram 

• Ellie23

hej, min son hade också färska blodstrimmor i bajset ofta från att han var ca 3 månader till ca 6 månader. vi sökte såklart läkare flera gånger och tog en massa prover (blodprover, allergi, avföringsprover) jag slutade att äta mjölk (jag helammade) men inget hjälpte. vi fick en remiss till barnkirurgen på astrid lindgrens och den läkaren fann lite sprickor kring analen fast "en bit upp" och sa att det förmodligen fanns flera sprickor. han bajsade ofta och det gjorde att sprickorna aldrig riktigt läkte. vi började sen med fast föda, och blodstrimmorna försvann och han bajsade bara ca 2 gånger per dag...
     hoppas att det går över snart för din son!

• FruK

Hur har det gått? Vår son som idag är 5.5 månader brukar ibland ha blod i avföringen o även kräkas blod (man gjorde gastroskopi när han var 3 månader som visa att han har magsår/magkattar o svår reflux) han är även allergis mot ägg, mjölk, soja kyckling o blåbär. 
    När han började med Neocate som ersättning blev han bättre. 

• maria12

puffar har, eftersom min 4,5 manaders (helammade) har slemmig avforing i princip jamt, om den inte ar vattnig, och ca 1 ggn i veckan blod i avforingen. Avforingsprover vid 2 olika tillfallen tyder pa en inflammation i tarmen, och nu ska hon fa gora en sadan dar invartes undersokning av tarmen....har uteslutit alla allergener utan forbattring, forutom gluten/veteprodukter som jag ska ta bort nasta vecka om inget blivit battre nu efter att jag tagit bort agg.....

Bajsar kanske inte SA manga ggr per dag, mellan ibland inte alls, men det ar alltid slemmig eller vattnig avforing. Skriver har for att puffa lite, da lakaren sa idag att det KAN vara crohns, och de kommer kolla upp detta....tankte se hur det gatt for er....har ni blivit klokare? Hoppas ni foljer traden annu!!!
    Det verkar ju vara ratt ovanligt med cronhs hos  sa sma barn.
    kram pa er allihopa 

• maria12
    Ellie23 skrev 2011-01-28 19:53:01 följande:
    hej, min son hade också färska blodstrimmor i bajset ofta från att han var ca 3 månader till ca 6 månader. vi sökte såklart läkare flera gånger och tog en massa prover (blodprover, allergi, avföringsprover) jag slutade att äta mjölk (jag helammade) men inget hjälpte. vi fick en remiss till barnkirurgen på astrid lindgrens och den läkaren fann lite sprickor kring analen fast "en bit upp" och sa att det förmodligen fanns flera sprickor. han bajsade ofta och det gjorde att sprickorna aldrig riktigt läkte. vi började sen med fast föda, och blodstrimmorna försvann och han bajsade bara ca 2 gånger per dag...
     hoppas att det går över snart för din son!
    min verkar oxa fa blod i bajset om hon bajsar oftare, men dock inte alltid. Hade din slemmigt bajs oxa samtidigt?
  • maria12

puffar, vill sa garna veta hur det gatt for er. Jag upplever nu att min blvit battre efter att jag tagit bort alla sadesslag fran min kost samt borjat ge lite ersattning pa sidan av amninen (profylac, helt mjolkfri etc).

Svar på tråden Utredning av blod i avföringen hos barn