• Anonym (2 år)

annorlunda

Vi har en dotter som nyss fyllt 2 år och hon skolades in på dagis i början på september. Inskolningen gick hur bra som helst men bara efter någon vecka på dagis så är hon inte densamma. Hon är inte glad längre. Saknar så att se henne sprudla, skratta, le och busa men hon är bara helt blank. Promenaden till dagis sitter hon bara tyst och svarar knappt när jag talar till henne. Lämningen går dock oftast bra, hon har aldrig gråtit när jag lämnar utan hon brukar mer ta min hand och säga att jag ska följa med. Förut när jag hämtade henne brukade hon bli jätteglad och springa emot mig men nu visar hon inte ens någon glädje då heller. Vägen hem ser ut på samma vis, att hon bara sitter tyst och ser olycklig ut. Lärarna har aldrig sagt någonting om någonting när man hämtar och när man frågar om allt har varit bra så svarar de bara kort ja. Frågar jag mitt barn säger hon olika från gång till gång...så som en 2 åring kan göra. Hur som helst mår jag jättedåligt och jag vet inte riktigt hur jag ska åtgärda saken när jag varken vet vad som är problemet eller om det ens är ett problem. Det kanske bara är en fas. Vad tror du och vad tycker du jag ska göra?

• Svar på tråden annorlunda
  • Förskolepedagogen

Hej!
    Det är ju ett tag sen du skolade in nu. Kanske kan du vara med en dag och se hur förskolan funger. Du kommer inte se en rättvis bild av ditt eget barn, det får man aldrig när man är med sina barn på förskolan, men du kommer att kunna se hur de andra barnen agerar och fungerar och hur pedagogerna arbetar.
    Kanske kan det ge en förklaring. Något jag undrar över är hur lång vistelsetid hon har och om hon sover middag. Är hon för trött för att vara sprudlade?
    Mvh Inger

• Anonym (2 år)

Hon går vanligtvis mellan 08-15 och hon sover lunch mitt på dagen. Dock verkar hon mycket  trött. Vi har nu haft ett utvecklingssamtal där vi fått vädra våra tankar och funderingar. De säger att de inte märker av att hon skulle vara låg men däremot säger de att hon fortfarande iaktar de andra barnen mycket. Och att hon verkar tycka det blir lite för stimmigt emellanåt och då drar hon sig undan till lugnare platser. Hon leker mest om det bara är några få barn med. Detta var inget de tyckte var konstigt och jag blir definitivt inte överraskad. Hon är nämligen en lugn tjej som gillar att läsa, måla mm. Jag har alltid tänkt att en dagmamma skulle passa henne bättre då det oftast är lugnare och mindre grupper. Men dels är det svårt att hitta sådana nu för tiden och dessutom är jag rädd då det är mindre öppet och mindre insyn. Jag vet ju inte om hon vantrivs eller om hon tycker det fungerar att själv reglera kaoset med att gå undan. Tror du hon kommer vänja sig och bli mer aktiv bland de andra eller vad tror du man skall göra?

• Förskolepedagogen

Hej igen!
    Svårt att säga men jag tycker att det är självklart att barn är olika och bör få vara det.
    Håller helt med dej när det gäller insyn på familjedaghem/dagmamma.
    Mvh Inger

Svar på tråden annorlunda