• Anonym (Ångest)

CT-röntgen, kraftig smäll mot huvud, psykisk sjukdom?

Hej! jag undrar om det är någon som gjort CT-röntgen av huvudet pga depressioner och ångestillstånd och liknande.

Jag var med i en bilolycka som liten och slog i huvudet kraftigt när jag var 1,5 år. Sen sex års ålder har jag varit inom psykiatrin, först BUP å sen vuxenpsykiatri. Man har inte riktigt kunna fastställa en diagnos men jag blir aldrig riktigt bra. Nu ska man göra en CT på mig och jag undrar om någon vet vad dom kan tänkas titta efter. Kan man bli "psykiskt sjuk" av kraftiga smällar mot skallen?

Så ja, någon som har erfarenhet eller kunskap inom detta område. Snälla skriv!

• Svar på tråden CT-röntgen, kraftig smäll mot huvud, psykisk sjukdom?
  • ingvild01

Jag vet att läkaren ibland när man mår dåligt psykisk vill ha en "ct skalle", för att kunna utesluta att det inte blivit några bestående men som kan påvärka psyket i vuxen ålder när man varit utsatt för kraftig smäll i huvudet som barn. Men exakt vad dom letar efter vet jag inte, men det är bra att genomföra denna us.

• Anonym (hej)

hej, jag fick göra ct pga depression/anorexia. det var inte läskigt eller nåt, bara en vanlig undersökning. ingenting konstigt hittades heller. jag antar att de vill utesluta att dina symptom beror på nåt fysiskt fel.

• Anonym (kog)

Hej!

Du kan inte bli psykisk sjuk i egentlig mening av en kraftig smäll, men däremot kan du få kognitiva problem och lite mer "diffusa" problem som kan uppträda efter ett skalltrauma. Googla på skalltrauma resp lättare hjärnskador och se om du tycker det stämmer.
    Vill också säga att alla skador på hjärnan inte syns på en "ct-skalle". En hjärnskakning kan vid otur leda till men för livet.

Svar på tråden CT-röntgen, kraftig smäll mot huvud, psykisk sjukdom?