• Jenny1

Vin för "nybörjare"?

Jag dricker gärna vin när jag blir bjuden, men köper sällan själv. Jag kommer aldrig ihåg vad vinerna som är goda heter...

Så - hjälp! Skulle vilja köpa hem ett gott, ganska milt (ej surt!) rödvin tills imorgon. Funderar på att laga nåt med lövbiff.

Tips på både vita och röda viner mottager tacksamt!

• Svar på tråden Vin för "nybörjare"?
  • Halkatla

Mauro tycker jag är gott. Och Viña Albali.

Svenskarna gör av med pengar de inte har, på saker de inte behöver, för att imponera på folk de inte tycker om. (Babben Larsson)
  • slemtorsk i din bralla

Alla Riojaviner är ganska bra nybörjarviner. Oavsett prisklass känns det som att det kan aldrig gå fel med Rioja, finns en del väldigt goda men just nu kommer jag inte på namnet på ett enda *S* vilket är pinsamt eftersom jag i stort sett bara dricker just Rioja, men fråga på bolaget.

Sen... i stort sett ALLA viner är sura så jag vet inte om du ens SKA dricka vin

Man MÅSTE inte dricka vin för att det ska bli "fint och lyxigt" men som sagt Rioja gillar de flesta även om det kanske tar några gånger innan man vänjer sig.

Förr drack jag bara vita viner för jag upplevde dem som friskare.. men de är oftast mycket syrligare och surare och lättare att få "felköp", skiljer väldigt mycket mellan årgångarna- för även om det inte är ett dyrt vin är årgångarna viktiga- Man behöver inte lägga så stor vikt vid det om man bara köper en flaska om året eller så.

Röda viner är musigare, betydligt mer smak och fler smaker. SKa du ha rött kött tycker jag absolut ett rött vin, vitt vin är för surt och för druvigt. Det ska dessutom serveras kallt vilket gör att smaklökarna domnar lite och man känner inte smaken på den goda maten. Ett rött vin ska serveras rumstempererat.

Sen vet jag inte hur mycket du vet om vin och servering av vin, du verkar ju vara mer nybörjare än jag så några tips kanske inte är fel.... öppna flaskan någon halvtimma-timma innan den ska serveras så den hinner luftas. Servera alltid vatten TILL vinet, man ska dricka sig otörstig på vatten och vinet ska vara en del av måltiden..

Svar på tråden Vin för "nybörjare"?