• Mor till två

Någon som har erfarenhet om Duo Focus, Crescent eller Kronan barnvagn?

Hej!

Vi är på gång att köpa en ny vagn, och har några frågor i ämnet som jag hoppas någon vill/kan hjälpa mig med!
    Våra kriterier är att vagnen ska vara säker, ha lufthjul, bra att köra i alla terränger då vi bor på landet, snygg och stilren design samt rymlig men ändå ta så lite plats i bilen som möjligt och lätt att fälla ihop. Vill också kunna använda ståbräda till vagnen, som vi också tänkt köpa.

Någon som vet något om vagnen Duo Focus, som bl.a säljs på Anna o Axel? Hur är den ur säkerhetssynpunkt? Ägt en sådan eller sett något test om vagnen? Andra synpunkter om denna vagn?

Crescent classic, någon ägare som kan rekommendera denna vagn? Tar den stor plats i bilen? Känns som det är en ganska robust och tung vagn? Andra synpunkter?

Kronan barnvagn - oj vad fin den är! men verkar finnas ont om begagnade av denna sort? Vi är inte beredda att köpa split ny i denna prisklass, vi tänker oss något  begagnat men ändå fräscht, max 3000 kr. (men tex en Duo Focus kan man ju få ny för dom pengarna).  Rekommendationer eller andra synpunkter?

Någon som har erfarenhet av de billiga, helt nya vagnarna man kan få importerat från tex Tyskland via ex.vis Tradera? Är dom vagnarna säkra, med bra kvalitet?

Hoppas någon vill hjälpa mig, alla synpunkter välkomnas!

Kram från mig!

• Svar på tråden Någon som har erfarenhet om Duo Focus, Crescent eller Kronan barnvagn?
  • Mor till två

Puff puff....Flört 

Kan tillägga att den Duo Focus jag nämnde är av märket Novalex.

• spratteldockan

Hej!

Vet inte om man kan få med alla de kraven i en vagn. Men hör av dig om du gör det

Jag har haft en Crescent Classic tills för en månad sen då bakre hjulaxeln plötsligt lossnade från ramen! Det var ingen skruv eller så som lossnade utan metallen i ramen som sprack! Stort minus till Crescent Classic kan man lugnt säga. Det är av aluminium så kanske att det inte är lika hållbart som stål? Eller så var det bara en billig legering.

Trots det saknar jag den vagnen. Går inte att jämföra komfort och fjädring med Teutonia Fun som jag också har. Sen var Crescenten tung och åbäkig i affärer och krävde gott om plats i bilen om man jämför med Fun.

Jag tror inte du kan hitta alla de där egenskaperna du efterlyser i en vagn. Men eftersom ni bor på landet rekommenderar jag att ni satsar på en rejäl vagn med komfort och stora däck. Kolla Emmaljungas vagnar. De använder stål i sina chassin. Borde hålla bättre men ger förstås tyngre vagnar.

• Zelmilainen

INTE nowalex och def INTE från just annaaxel.- vet flera här (bara att söka gamla trådar) som haft stora problem med vagnarna och annaaxel som ej alls varit tillmötesgående vid problem. nej, usch, aldrig den.

crescent ok, men känns för plastig/oseriös/ej bra. gillar den inte riktigt. många jag sett har verkar gnissla och ej varit särskilt stabila.

isf en kronan av de alt du har, dock tycker jag den är SKITful.

skulle nog hellre välja emmaljunga city cross. tror ej den har lufthjul, men den är super i terräng. en väninna har den till sin son, hade den till dottern innan. hon sov som en gris i vagnen när de körde över både grenar, rötter, stenar, etc. så lufthjulen är sak samma. 

nehepp...
  • busungar

Crescent är skit! Är så trött. Vi köpte en sån i januari. Inte långt efter lossnade hela sittdelen.  Vet inte hur jag ska förklara men den var bara att lyfta av från själva "ställningen". Vi lämnade in den och fick en ny.

Igår gick skruven på ena sidan (som fäster sittdelen i ställningen) av så hela vagnen sa kabrak. Hade sonen suttit "icke fastspänd", hade han flugit ner på ena sidan med huvudet före. När vi tittade efter så var andra sidan också på väg att braka ihop.

Den är klumpig och var skit i vintras, supertung och slirig, gnisslar och har sig. Och den känns skranglig efter bara några promenader.

Har nu beställt en Urban Jungle. Köpte en sån begagnad till äldsta dottern 2007 och den är stabil som berget och fräsch fortfarande. (köpte crescenten då man inte kunde ha sittdelen till urban mot sig, men nu är lillkillen så pass stor att jag tycker han kan sitta ifrån mig)

Kronan vagnen är bra tycker jag. (min syster har en sån) Dock har den också lite "skönhetsfel". Suffletten rasar så man får skruva och skruva hela tiden för att den ska hållas på plats. Gummit i handtaget har spruckit. Men i övrigt är den bra. Inte snyggast kanske, men helt ok.

Fast jag tror att Kronan och Crescent ska hålla sig till cyklar.

Jag är nu helt säker på att det är värt att satsa extra pengar på en vagn, inte vara dumsnåla som vi.

• Mor till två

1000 tack för era svar!  Dom var verkligen till stor hjälp och nytta.

Var faktiskt på väg att åka och titta på en begagnad Crescent i eftermiddag, som såldes via Blocket, en 07:a. (Vilken årsmodell hade ni?) Men nu har vi faktiskt ringt återbud... efter att ha läst era skräckhistorier här om denna vagn. Verkar ju verkligen inte vara någon bra kvalitet. Vi får leta vidare! Kanske en Emmaljunga vore det bästa för oss. Men då undrar jag... är en Edge eller en City Cross den bästa för oss tro...? Har inte riktigt förstått skillnaden, men får läsa på. Verkar ju också som dom har chassin i aluminium....? Är lite sugen på en duovagn med hårdlift, tycker det ser snyggt, stabilt och stilrent ut, plus att jag vill att lilleman ska få gott om plats, eftersom han sover så gott i vagn även inomhus.

Återigen, tack för att ni tog er tid att svara!

Kram! 

• Zelmilainen

edge tycker jag är riktigt klumpig, men citycross är super!

nehepp...
  • Fiap

Jag håller med om Focus från Annaaxel, den har jag hört flera som har haft problem med. Crescent har jag testat men gillar inte. För min del blev det en Knorr Alufly som jag är supernöjd med. Den kostar iofs lite mer än 3000, men det finns faktiskt en annan modell från Knorr som kostar 2995 kr på www.barabus.se Den liknar deras Nizza som är en gammal och beprövad modell!

• Bebis2010

Vi har en Novalex fast en Senator (kombivagnen) och är jättenöjda! Endel detaljer känns lite billiga, men det är också en billig vagn. Tyget är tåligt, bleks inte och är vattenresistent, vi har aldrig behövt använda regn/allväderskydd. Den är lätt och smidig att lyfta i bilen och tar liten plats. Det enda negativa är att hjulen låses ett och ett.
    Det var som sagt Senator och inte Focus, men det är ju samma märke.
    Vi köpte våran från SweKidz.

Svar på tråden Någon som har erfarenhet om Duo Focus, Crescent eller Kronan barnvagn?