• Anonym (bara undrar)

Kan man kalla sig miljonär om...

...man har 2 miljoner på banken som är tillgängliga i princip omgående men samtidigt 2 miljoner i bolån?

Värdet på huset är ex. 2,5 mkr, dvs lite högre än lånet. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-11 11:52
    Angående att ha lån i samma storlek som man faktiskt har på banken - hur skulle ni göra: betala av på lånet och njuta av att vara lånefria, eller försöka förvalta de två miljonerna så att de växte och blev fler?

Huset i sig amorteras på i "vanlig takt" och det sker en ganska okej värdeökning med tiden.

• Svar på tråden Kan man kalla sig miljonär om...
  • Anonym

Ja, det finns ju två miljoner kontant.
    Men varför har man lån på två miljoner om man har det i riktiga pengar...?! Fast det är ju min undran det..

• slemtorsk i din bralla

njae... alltså har man det så ... så äger man ju i stort sett bara 500.000 vilket alltså inte gör en till miljonär..., skulle man däremot betala av hela lånet så står man ju med en fastighet värd 2.5 mille som man äger helt och hållet själv.. DÅ kan man ju kalla sig för miljonär, om nu den titeln är så viktig.

• Anonym

Ja, det kan man väl. Det är väl ingen som tror att stormiljonärer inte har lån?

Vi har ca 4 miljoner i pengar. 3.5 är bundna i ett hus och 500.000 är på banken, men inte kallar vi oss för miljonärer för det En miljonär för mig är någon som lever som en miljonär.

• Anonym (bara undrar)
    Anonym skrev 2010-11-11 11:28:46 följande:
    Men varför har man lån på två miljoner om man har det i riktiga pengar...?! Fast det är ju min undran det..
    Just nu kanske för att räntan/avkastningen är högre än boräntan, dvs man får mer än vad man betalar. Men visst är det en rimlig fundering.
  • Anonym (bara undrar)

Vill förtydliga lite, handlar inte om att jag vill veta vad jag kan titulera mig eller så, började bara fundera på hur folk resonerar :)

• Anonym (va?)
    Anonym skrev 2010-11-11 11:28:46 följande:
    Jag undrar också.... Låter inte klokt i mina öron.
  • 891008

Ja, det tycker jag.

Du äger:

2 miljoner på banken + ett hus värt 2,5 miljoner = 4,5 miljoner.

Du har lån på:

2 miljoner

4,5 - 2 = 2,5.

Då ligger du 2,5 miljoner plus och då är man miljonär.

• Anonym (lis)

Millionaire is a state of mind!

Svar på tråden Kan man kalla sig miljonär om...