• GothicEve

Cysta i bröstet

Det började i Maj med att jag fick ont i vänstra bröstet lite då och då.
    Ringde sjukvårdsupplysningen och fick som svar att det säkert är stressrelaterat.

Väntade över sommaren för att se om det försvann, försökte ta det lugnt och stressa ner.

För ca 2 månader sedan började jag känna runt i bröstet för jag förstod då att det inte kunde bero på stress.
    Hittade en knöl som var öm när jag tryckte på den.
    Tänkte att den går säkert bort av sig självt.  Men det har den inte gjort så i förrgår ringde jag läkaren och fick komma dit.
    Han hittade den direkt och sade att det var en cysta ca 1,5x1,5 cm stor.
    Han blev nästan arg på mig över att jag inte hade kommit in tidigare - men hur många 24 åringar tror att dom har någonting som en cysta i bröstet?
    Nu väntar jag på remiss på mammografi och punkturnågonting (när dom suger ut celler ur cystan och kollar vad det är)

Det är säkert ingenting farligt, men jag blev golvad av detta, trodde inte alls att det kunde vara en sån.
    Som mamma till 3 små barn också så är det säkert väldigt lätt att måla upp ett hemskt cenario i huvudet.

Har du eller vet du någon som har haft cystor i bröstet och hur gick det för dom?

• Svar på tråden Cysta i bröstet
  • GothicEve

provar igen - ingen som har haft en cysta i bröstet och som kan berätta lite??

• Varga

Förstår att du är orolig, helt naturligt.
    Jag hade ont i mitt vänstra bröst (som om det fanns ett rejält blåmärke i bröstet, ingen knöl utan bara öm) i början på min andra graviditet. Det försvann i ett år ungefär och sedan kom det tillbaka och när det hade varit ömt i ca fyra månader tog jag upp det när jag var på kvinnokliniken och fick då en remiss till mammografi. Gjorde mammografi och ultraljud och hittade en cysta på ca 3x3 cm som inte kunde kännas utanpå bröstet. Fick göra biopsi två gånger då dom inte fick ut tillräckligt med material för att kunna fastställa vad det var, då beslutade man att operera bort den och ta prover efteråt. Det visade sig att det var ett så kallat fibroadenom som är ofarligt men tydligen vanligt att det kommer tillbaka. =(
    Håller tummarna för att det är något ofarligt för dig med, det är tydligen ovanligt att det är elakartat när det är en knöl som gör ont istället för att det bara är en knöl. Lycka tll!

• GothicEve

Tack så mycket Varga för att du delade med dig - nu känns det lite bättre =)
    Jag har fått min remiss nu i alla fall och ska iväg den 2 december, så relativt snart i alla fall.
    Ska försöka att inte oroa mig för mycket, men ibland kommer oron och gnager lite smått.
    Läkaren sa att det var väldigt ovanligt att det skulle vara någonting farligt - men tankarna cirkulerar ändå, och mest kring barnen. (tror det är där den största oron ligger)

• Lovva

Hej!

Jag hittade en knöl i mitt ena bröst i somras. Jag fick tid till mammografi ca 3-4 veckor senare, och fick där även göra en biopsi. Efter ca 10 dagar fick jag svar att det inte var nådot farligt. Minns inte vad det heter men det kan ha varit samma som för Varga.

Jag förstår att du är orolig, och att du tänker på dina barn. Själv har jag inga barn, och hade istället panik innan svaret kom att jag kanske aldrig skulle hinna få några heller...

Hoppas du får tid snabbt så du slipperoroa dig!

• Cattis40

Jag har en cysta till och från i bröstet. Jag har varit på mammografi för den flera ggr och även gjort biopsi tre ggr tror jag. Den är helt ofarlig och kommer och är där ett år kanske, försvinner och kommer igen. Samma storlek som din. Tror det är samma som de ovan skrivit om. Glöm inte att det är ytterst ovanligt med bröstcancer i din ålder, sannolikheten att det ska vara det är oerhört liten.

• GothicEve

Tack så mycket =)
    Jag pratade med en arbetskollega i går och hon hade faktískt opererat bort ett flertal cystor pga attg dom var stora och gjorde ont.
    Nu känner jag mig mycket lugnare, känns faktiskt riktigt bra nu och oron släpper mer och mer.
    Jag har börjat tänka att jag måste leva i nuet och inte gå runt och oroa mig för saker som säkerligen inte ens är farliga.

• Anonym

ja jag hade en i vänster bröst för ca 2 år sen, är 28 idag. Fick komma in på mammografi och provtagning och ultraljud, det visade sig vara en godartad cysta. Pga att jag inte har någon mamma eller andra kvinliga släktingar från min mors sida besluta läkaren att den skulle opereras bort. Det kan i ytterst få fall övergå till en aggressivare variant men väldigt ovanligt.
    Fick tid för op 4 månader efteråt. Operationen gick bra, trots min förmåga att blöda lite mer, otrevlig kirurg och en idiot till läkarkanditat. Värken efter op såret satt i ca 2 veckor då dom snitta ca 7cm. Läkte ihop bra och idag kan man knappt se att det är ett ärr.
    Hoppas det går bra för dig med

Svar på tråden Cysta i bröstet