• sarsparis

Tomtedräkt till lucia, men vill inte köpa en "färdig" dräkt, ge mig tips.

Är så less på att köpa kläder till lucia som sen aldrig mer används, nu funderar jag på att inte köpa färdiga paket utan sätta i hop ett själv. Tänkte att lillen skulle vara tomte. Just nu tänker jag mig ett par röda velourbyxor och en röd och vitrandig tröja. Är det för tråkigt? Ni som inte köper färdiga paket, berätta gärna hur ni brukar göra.

• Svar på tråden Tomtedräkt till lucia, men vill inte köpa en "färdig" dräkt, ge mig tips.
  • Siriva

Hur gammal är barnet?
    Det låter väl som kloka val med röda byxor och randig tröja. Har du tänkt ha en luva också?

Min son hittade tomtedräkten i somras när vi fixade i garderoben. Den dräkten lekte han med flera dagar!
    I tidigare i höst hade de höstmaskerad hos dagmamman och då kom det både en tomte och en pepparkaksgubbe. Så ibland kommer kläderna till pass!

• Halkatla

Det låter bra. Varför inte rentav köpa röda fleecebyxor? Och kanske en stickad tröja typ lusekofta?

Svenskarna gör av med pengar de inte har, på saker de inte behöver, för att imponera på folk de inte tycker om. (Babben Larsson)
  • sarsparis

Han är 2 ½ år. En tomteluva hade jag nog tänkt mig, men då kan jag sy en själv, har ett rött tyg hemma. Nu fick jag till och med en ide om att mormor kanske kan få sticka en grå  tröja till honom och sen ha röda byxor :)

• Amoudara

Röda byxor, röd tröja och luva funkar ju bra eller grå byxor, röd tröja och luva. Inte måste man köpa ett färdigt set som aldrig mer används tycker jag om man inte absolut vill det.

• Halkatla
    sarsparis skrev 2010-11-11 13:00:45 följande:
    Han är 2 ½ år. En tomteluva hade jag nog tänkt mig, men då kan jag sy en själv, har ett rött tyg hemma. Nu fick jag till och med en ide om att mormor kanske kan få sticka en grå  tröja till honom och sen ha röda byxor :)
    Gillar hon att sticka så kanske hon kan sticka en luva också?
    Svenskarna gör av med pengar de inte har, på saker de inte behöver, för att imponera på folk de inte tycker om. (Babben Larsson)
  • Loon

Låter väl kanon!
    Min sons första lucia på dagis hade han en röd-möstrad pyjamas - superfin! Tomte

• mezzi

tänkte ha röda mjukisbyxor och en grå body båda från hm, en tomte luva på sonen 14 mån. men en randig kan ju vara lite finare faktiskt!

• Hannathu

En av de finaste små tomtar jag sett hade en naturvit stickad tröja, röda plyschbyxor och ett svart"bälte"  (det var ett ganska resårband med ett spänne fastsytt på som dekoration) och en lång piléfodrad tomteluva  den var uppvikbar för att passa olika åldrar
    Jooo förresten han hade ju "kängor" eller snarare knälånga svarrta plychstrumpor med resår och vitt pilétyg upptill och snörning påsydd

Alla detajer var hemmagjorda, tröjan och byxorna var köpta (Lindex plyschbyxor var det) och så himla fint

Svar på tråden Tomtedräkt till lucia, men vill inte köpa en "färdig" dräkt, ge mig tips.