• Anonym (undrar)

Lätta distanskurser....

Skulle vilja ha tips på lätta distanskurser, gärna data. Har försökt hitta genom att googla men shit känns ju som att hitta en nål i höstack vet ju inte var jag ska börja.

Går det att göra en hel kurs enbart hemma, UTAN att behöva åka in till skolan? Har nämligen 2 små barn hemma så kan inte åka iväg så lätt. 

• Svar på tråden Lätta distanskurser....
  • Tow2Mater

Ja, det finns många kurser som inte kräver närvaro och allt kan goras hemifrån, inklusive tentor. Prova sok genom www.studera.nu/studera/1738.html

Ibland kallas kurserna också "nätkurser". Vet inte om nåt med data är riktigt lätt, men kanske en kurs i att lära sig ett datorprogram isåfall kan klasas som lätt. Inte insatt i det ämnet, men om du gillar foretagsekonomi brukar uppsala universitet (www.uu) ha nätbaserade kurser som inte är alltfor svåra.

• Anonym (undrar)
    Tow2Mater skrev 2010-11-11 14:48:45 följande:
    Ja, det finns många kurser som inte kräver närvaro och allt kan goras hemifrån, inklusive tentor. Prova sok genom www.studera.nu/studera/1738.html

Ibland kallas kurserna också "nätkurser". Vet inte om nåt med data är riktigt lätt, men kanske en kurs i att lära sig ett datorprogram isåfall kan klasas som lätt. Inte insatt i det ämnet, men om du gillar foretagsekonomi brukar uppsala universitet (www.uu) ha nätbaserade kurser som inte är alltfor svåra.
    Tack!

Har du koll på vad som är en väldigt lätt kurs, vill först testa nåt lätt för att se om jag har tid och ork till att börja plugga lite mer sen. 
  • Anonym (undrar)

Ingen annan som har något bra tips?

• Lille Gris

Jag ville också prova på högre studier och läste därför en sommarkurs nu i somras. Det var en grundkurs i dataanvändning, distanskurs genom Mittuniversitetet i Sundsvall (titta på studera.nu så hittar du den säkert). Den handlade mest om Officepaketet (Word, Excel, Powerpoint) och grunderna för nätverk. Hela kursen sköts via nätet, inga fysiska träffar.
    Jag tyckte den var väldigt enkel, men det beror ju förstås på vad du har för förkunskaper. Dock har jag lite kvar att skriva på examensarbetet, jag hade visst lite dålig disciplin (skyller på studieovana)    Men det gav absolut mersmak så jag har anmält mig till flera kurser till våren, även de datakurser på distans till att börja med så kommer jag troligtvis söka ett program till nästa höst då sonen är lite äldre.

Ibland är andras bild av att ha roligt väääldigt olik din egen
  • Alcea

De flesta kurser faller ju under någon kategori, ex. språk, naturvetenskaplig, samhällsvetenskaplig etc. Du måste nog specificera lite vad du är intresserad av.

• Anonym (undrar)
    Lille Gris skrev 2010-11-11 15:59:31 följande:
    Jag ville också prova på högre studier och läste därför en sommarkurs nu i somras. Det var en grundkurs i dataanvändning, distanskurs genom Mittuniversitetet i Sundsvall (titta på studera.nu så hittar du den säkert). Den handlade mest om Officepaketet (Word, Excel, Powerpoint) och grunderna för nätverk. Hela kursen sköts via nätet, inga fysiska träffar.
    Jag tyckte den var väldigt enkel, men det beror ju förstås på vad du har för förkunskaper. Dock har jag lite kvar att skriva på examensarbetet, jag hade visst lite dålig disciplin (skyller på studieovana)    Men det gav absolut mersmak så jag har anmält mig till flera kurser till våren, även de datakurser på distans till att börja med så kommer jag troligtvis söka ett program till nästa höst då sonen är lite äldre.
    Är det denna??

www.miun.se/Mittuniversitetet/Utbildning/Utbildningsutbud/ATLAS/Visa-kurs/
  • Lille Gris
    Anonym (undrar) skrev 2010-11-11 16:07:15 följande:
    Är det denna??

www.miun.se/Mittuniversitetet/Utbildning/Utbi...
    Tittade igenom listan men de verkar inte ha den just nu. Trodde att det var en sån kurs som alltid fanns att välja på, men det var kanske någon sommar-special. Men den där ser ut att vara likvärdig även om den inte är exakt samma.
    Ibland är andras bild av att ha roligt väääldigt olik din egen
Svar på tråden Lätta distanskurser....