Detta hittade jag på www.amningshjalpen.se om rökning och amning:
"Du har helt rätt! Det är allra bäst att INTE röka, b åde för dig och din son! Klokt och bra av dig att aldrig röka inomhus - fortsätt så - om du fortsätter röka! Du minskar då halten nikotin som din son exponeras för och du skadar inte hans nya, fina känsliga luftrör.
MEN du har nikotin i blodet och DET får han i sig via bröstmjölken. Man är mycket enig om att det trots det är bättre att barnet får bröstmjölk, än att man fortsätter röka och ger modersmjölksersättning. Så helt klart är det bra för ditt barn att få din mjölk! Det finns en rad hälsorisker för ditt barn med att du röker? men det är trots allt bättre att du ammar.
Dock är det förstås så att du ger ditt barn nikotin - som ju är ett mycket potent gift! Det är troligen därför du röker - för att du är beroende av nikotinet. Man vet också att mjölkproduktionen kan bli sämre och att fetthalten minskar i mjölken hos rökande mammor. Ju längre tid det går mellan dina cigaretter, desto bättre! Halveringstiden för nikotin är 97min+/- 20min. Det tar alltså runt 1,5 timma för nikotinnivåerna att HALVERAS! och sedan ytterligare 1,5 tim innan den halva "dosen" halverats, så runt 5 halveringstider går åt innan mjölken kan betecknas som FRI - röker du igen innan du är fri, ökar du förstås dosen nikotin.
Amma innan du röker och försök att begränsa tillfällena - ju färre gånger om dagen, desto bättre!! Nikotinhalten ökar markant i bröstmjölken efter att man just rökt.